In de Verenigde Staten is geen wegenbelasting of aankoopbelasting op motorvoertuigen (anders dan sales tax / btw). Wel is er een brandstofaccijns die tot de laagste van de westerse wereld behoort. Ook is er een jaarlijkse belasting op kentekens (license plate renewal).
Vägskatt - Wegenbelasting in Zweden
De Zweden rekenen in kronen. Om tot het resultaat van de kosten voor de vägskatt te komen wordt er voor ieder voertuig een basistarief genomen. Het basistarief is 360 kronen (€35,73) Het bedrag dat hier bovenop komt, wordt bepaald op basis van het brandstoftype en de CO2-uitstoot.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Net zoals in andere landen moet je ook in Spanje wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting (impuesto de circulación of Impuesto Municipal de Vehículos de Tracción Mecánica) betalen.
In Frankrijk wordt geen wegenbelasting betaald, daarom wordt op de meeste autosnelwegen in Frankrijk tol geheven voor iedereen die de tolweg gebruikt. Ook zijn er enkele tolbruggen en toltunnels.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
Naast de eenmalige BIV, betaalt u ook een jaarlijkse verkeersbelasting. Voor personenwagens, minibussen en motorfietsen krijgt u automatisch een betalingsuitnodiging zodra u uw voertuig inschrijft. De jaarlijkse verkeersbelasting wordt berekend op basis van onder meer het vermogen (KW - kilowatt) van het voertuig.
Een wagen ingeschreven in Spanje is doorgaans goedkoper dan in België of Nederland door de meestal aanzienlijk lagere wegenbelasting en verzekeringspremies die hier gelden. Voor vele buitenlanders loont het dan ook financieel de moeite.
U kunt in Nederland een auto kopen en deze zonder bpm en btw importeren in Spanje. U moet dan in Spanje de btw betalen (18%). Neemt u uw auto vanuit Nederland mee naar Spanje, dan dient u deze uit te schrijven bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Rijden met Nederlandse kentekenplaten in Spanje
Bent u geen resident dan kunt u met uw Nederlandse kenteken 6 maanden rijden in Spanje. Sommige Nederlandse verzekeringsmaatschappijen hebben beperkingen als u met uw auto langer in het buitenland verblijft.
Van alle Nederlandse autobezitters betalen die in Groningen in 2021 het meest aan opcenten; omgerekend in euro's 64,54 op kwartaalbasis. Voor een dieselauto van 1 200 kilogram betaalt de Groningse autobezitter in totaal zo'n 323 euro per kwartaal aan wegenbelasting.
Na Italië, Finland en Noorwegen blijkt België het vierde duurste land te zijn om een auto te hebben: gemiddeld kost een auto hier 696 euro per maand. Als we de cijfers van nabij bekijken, kost een benzinewagen in België maandelijks 780 euro, een dieselwagen 688 euro en een elektrische wagen 857 euro.
De laagste winstbelasting binnen Europa kennen Cyprus en Ierland, een taxplanning kan dus fiscaal voordelig zijn.
Het belastingstelsel in Noorwegen is best moeilijk en heeft een aantal haken en ogen. Het lijkt wel sterk op het belastingstelsel dat we in Nederland kennen. Voor iedereen geldt een algemene belasting van 23%. Daarbovenop komt nog een extra percentage, afhankelijk van inkomen.
Vanaf 1 maart krijgt ook de schone auto wegenbelasting, zo'n 200 euro per jaar, 70 procent van een gebruikelijke auto. Andere heffingen, zoals tol en parkeren, worden lokaal bepaald, maar mogen niet méér zijn dan 50 procent van het normale tarief.
Elk land anders
Zo blijkt dat auto´s in Nederland gemiddeld tot 2,5% goedkoper zijn dan in België. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland zijn de auto´s dan weer duurder dan in België en Nederland. Het is dan weer tot 8% goedkoper in landen zoals Bulgarije, Litouwen en Finland.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto uit Amerika te halen, maar dat is alleen aan te raden voor speciale modellen die in Europa niet te vinden zijn. Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa.
Het leven in Spanje is over het algemeen ongeveer 30% goedkoper dan in Nederland. (Bron: Numbeo). Je zult merken dat alle kosten voor levensonderhoud, zoals huur, boodschappen en de horeca, minder kosten dan in Nederland. Houd er wel rekening mee dat ook het gemiddelde inkomen in Spanje lager is.
Fiat 500 – 2.983 eenheden met een aanschafprijs vanaf 14.000 euro.
Reken op ongeveer 90 à 110 euro voor de eerste keuring, 40 à 50 euro voor de daaropvolgende. Eventuele overdrachtsbelasting: Afhankelijk van de specificaties van de wagen.
Wanneer u in Spanje bent, kan u een NIE-nummer aanvragen via het lokaal politiekantoor. U dient hiervoor persoonlijk aanwezig te zijn. Dit is de gemakkelijkste manier als u ter plaatste bent en veel tijd heeft. Het is immers gebruikelijk dat u een maand moet wachten vooraleer u een afspraak kan bekomen.
Auto's worden bij onze zuiderburen voor minder geld verkocht en vaak beter uitgerust. Voor minder geld heb jij in België een auto met alle luxe extra's waar je je hier misschien wel scheel voor betaald. Meer luxe, lagere prijs (bij goed onderzoek) en niet te vergeten: een groter aanbod.
Veel duurder dan in het buitenland. Ten opzichte van geheel Europa zijn auto's in ons land gemiddeld 18,5% duurder. Dat heeft alles te maken met de BPM: een belasting die wordt berekend over cataloguswaarde en CO2-uitstoot van een auto. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe meer BPM je betaalt.
Hoe werkt de Duitse wegenbelasting
De Duitse wegenbelasting, die KFZ-Steuer wordt genoemd, is gebaseerd op de hoeveelheid co2 die een auto uitstoot volgens de fabrieksopgave. Voor elke gram co2 die een auto uitstoot moet per jaar bij een benzinemotor €2,- worden betaald en voor een dieselmotor €9,50.