Je bedrijfswaarde bepalen kun je het beste laten uitvoeren door een erkend specialist. Deze begint met een analyse van je balans en de (winst)ontwikkeling van de voorgaande jaren. Daarna onderzoekt hij de sterke en zwakke punten van je onderneming (SWOT-analyse) en de ontwikkelingen in de branche waarin je actief bent.
Bedrijfswaarde berekenen op basis van vuistregels
0,75-1,5 x de jaaromzet. 1 x de intrinsieke waarde + 2 x de nettowinst.
Om de marktwaarde van een bedrijf te berekenen, vermenigvuldigt u het totale aantal uitstaande aandelen met de huidige prijs per aandeel. Als Bedrijf A bijvoorbeeld 50.000 aandelen op de markt in omloop heeft, en de prijs van het aandeel op €25 staat, dan komt de marktwaarde uit op €1,25 miljoen (50.000 x €25).
In de praktijk van het midden- en kleinbedrijf worden vuistregels (ook wel multiples genoemd) veel toegepast om te bepalen: wat is een bedrijf waard? Het gaat daarbij om formules als: 4-6 x de nettowinst. 0,75 – 1,2 x de jaaromzet.
Het is zeker mogelijk om een eenmanszaak te verkopen. Omdat jij als eigenaar niet los van je eenmanszaak gezien kan worden is het niet mogelijk om je eenmanszaak als een geheel te verkopen.
Uitgangspunt is dat er bij echtscheiding verdeeld/verrekend wordt op grond van de waarde van de onderneming in het economisch verkeer. Het gaat dus om de prijs die een koper betaald bij een overdracht van de onderneming. Uitgangspunt is dat de waardering zo hoog mogelijk is, maar tevens redelijk.
Je kan vragen stellen over onder andere de werksfeer, welke eigenschappen ze zoeken, de werkzaamheden, opleidingsmogelijkheden en het sollicitatieproces. Probeer de vragen zo open mogelijk te stellen. Weet je wat?! Neem je notitieboekje anders gewoon mee, dat komt alleen maar gestructureerd en goed voorbereid over!
In principe is er geen verschil tussen marktwaarde en taxatiewaarde. Als je een bestaand huis gaat kopen, wordt zowel bij starters als doorstromers de taxatiewaarde vastgesteld met behulp van een gevalideerd taxatierapport. In dat geval is de marktwaarde dus hetzelfde als de taxatiewaarde.
Goodwill is de meerwaarde van het bedrijf naast de intrinsieke waarde van een bedrijf. Deze meerwaarde wordt bepaald door de merkwaarde en reputatie van het bedrijf en door bijvoorbeeld de grootte van het klantenbestand. Goodwill wordt vooral gebruikt bij overnames of toetredingen tot de maatschap.
Bij de waardebepaling van een eenmanszaak kijken we voor u wat een bedrijf in het economisch verkeer waard is, de verkoopwaarde dus. Daarbij gaan we uit van de zogenaamde intrinsieke waarde, zeg maar de bezittingen minus de schulden. Dat is voor de meeste eenmanszaken goed te doen.
Bij de verkoop van een eenmanszaak, een maatschap, een vennootschap onder firma of commanditaire vennootschap ben je inkomstenbelasting verschuldigd tegen het tarief van box 1 (maximaal 49,5%). Bij een besloten vennootschap betaalt u inkomstenbelasting tegen het tarief van box 2 (26,9%).
Solvabiliteit. De solvabiliteit is de verhouding van uw eigen vermogen ten opzichte van het totaal benodigde vermogen. Dit geeft aan in hoeverre uw onderneming de schulden op lange termijn kan voldoen. De bank verwacht dat een startende ondernemer ook eigen vermogen inbrengt, meestal minimaal 30%.
Een van de meestgebruikte methodes om de goodwill uit te rekenen is door de overwinst uit te rekenen. Je berekent dit door de winst van de afgelopen 3 jaar te vermenigvuldigen met factor naar keuze tussen de 3 tot 5. De rentabiliteit van de afgelopen drie jaar wordt hierbij als startpositie gehanteerd.
Een taxatie is mensenwerk, dus het kan zo zijn dat de ene taxateur op een andere woningwaarde uitkomt dan een andere taxateur. Maar dit mag nooit een groot verschil in waarde zijn!
Je mag met een online taxatie tot maximaal 90 procent van de taxatiewaarde lenen. Die resterende 10 procent moet je dus op een andere manier financieren.
Wanneer de taxatiewaarde van de woning lager ligt dan de koopsom dan gaat de hypotheekverstrekker uit van de lagere taxatiewaarde. Het verschil tussen de koopsom en de taxatiewaarde kan je niet lenen en dien je daarom zelf te financieren.
De rechtspraak definieert de zware fout ex artikel 301, § 2, tweede lid BW als een ernstige, zwaarwichtige, eenmalige of opeenvolgende tekortkoming door een echtgenoot, die aan de basis ligt van de onherstelbare ontwrichting van het huwelijk.
Hoeveel kost een gemiddelde scheiding? De kosten van een conflictscheiding zijn hoger dan de kosten van een overlegscheiding. Een overlegscheiding kost gemiddeld tussen de € 3.000,- en € 5.000,- per stel.Een conflictscheiding ongeveer € 4.000,- per persoon.
Bij het kopen van een nieuwe woning, het verbouwen van je huidige woning of bij het aanvragen van een echtscheiding, moet je in bijna alle gevallen een taxatierapport laten opstellen voor je geldverstrekker. Deze geldverstrekker of bank wil de waarde van jouw huis weten om zo de lening te kunnen inschatten.
De kleineondernemersregeling (KOR) is een vrijstelling voor de btw. U kunt gebruik maken van de KOR als u in Nederland bent gevestigd en niet meer dan € 20.000 omzet in 1 kalenderjaar hebt.
De nadelen van een eenmanszaak:
Je bent zelf voor alles aansprakelijk. Alle inkomsten van je onderneming worden belast in jouw personenbelasting. Wil je later je zaak overlaten, dan is dat niet zo eenvoudig als bij een vennootschap. Je draagt zelf alle financiële risico's.