Veiligheid. Je kunt je rolstoel/scootmobiel het beste met de rug in de rijrichting neerzetten. Je rijdt dan achteruit, maar in het geval van een noodstop is dat de veiligste manier.
Over wat nu de veiligste plek in een bus is, verschillen de meningen. Op verre bestemmingen zou ik persoonlijk niet aanraden direct achter de chauffeur te gaan zitten, dat doen de locals ook vaak niet. Is er een botsing dan vlieg je gegarandeerd door de voorruit.
Is de bus een veilig vervoermiddel? Ja. Een touringcar, een bus voor lange afstanden, strijdt samen met het vliegtuig en de trein om de titel 'veiligste vervoersmiddel'. Sinds 2010 is er in Nederland geen dode meer gevallen bij een ongeluk met een touringcar.
' Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid: 'De veiligste plek is in het midden. '
De standaard bussen hebben een capaciteit van 19 t/m 63 zitplaatsen, de dubbeldekkers hebben maximaal 90 zitplaatsen.
In een Tourist Class touringcar heeft u 75cm ruimte voor uw benen, bij een Comfort Class touringcar bedraagt dit 85cm. Een tweede verschil is de verstelbaarheid van de rugleuning. Vooral bij langere ritten is het fijn als u uw leuning even achterover kunt zetten om een moment de ogen te sluiten.
Van de kaartjes te koop in de bus wijzigt het tarief van het RITkaartje, per 1 januari kost deze €2,45 of een veelvoud daarvan, afhankelijk van de afstand. Een Kidskaartje kost in 2022 € 1,20, een DAGkaart € 12,- en een Meermanskaart € 18,50. Ook de abonnementsprijzen zijn verhoogd met de landelijke tarievenindex.
Volgens de statistieken zijn motorfietsen veruit het onveiligste vervoermiddel, gevolgd door fietsen, voetgangers en dan auto's. De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Onderzoek: Reizen met de trein tientallen malen veiliger dan met de auto. Wie met de trein reist, loopt het minste risico om bij een ongeluk te overlijden of gewond te raken. Dat blijkt uit een tienjarig onderzoek waarin de trein, bus en auto op basis van reizigerskilometers met elkaar zijn vergeleken.
"Een bus of touringcar is vijftien keer veiliger dan een auto, als je naar het dodental kijkt", zegt woordvoerder Patrick Rugebregt van de SWOV. "Wat gewonden betreft is een bus zelfs zeventien keer veiliger." Dat geldt overigens alleen voor de passagiers in de bus.
De FlixBus-chauffeurs brengen je veilig thuis – dag en nacht
Daarnaast krijgen ze ook veiligheidstrainingen, waardoor ze kunnen anticiperen op allerlei soorten reisproblemen. Door middel van duidelijke verkeersregels en voldoende pauzes garanderen we dat onze chauffeurs altijd geconcentreerd zijn op de weg.
Kies de beste plek
Ga bijvoorbeeld naast het gangpad zitten mocht je hele lange benen hebben. Mocht de beenruimte prima zijn: kies dan altijd een plek bij het raam. De omgeving is vaak prachtig dus de tijd gaat een stukje sneller als je weg kan dromen bij het uitzicht.
Het reizen in een bus hoort tot de veiligste vervoerswijzen over de weg. Uit een onderzoek dat SWOV in opdracht van Koninklijke Nederlandse Vervoer heeft uitgevoerd blijkt dat het reizen per bus twee keer zo veilig is als reizen per personenauto. De trein en het vliegtuig zijn de veiligste vervoerswijzen.
De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen. Dan heet het een Tempo 100-bus of T100-bus. Een T100-bus heeft geen staplaatsen en alle stoelen moeten autogordels hebben.
In 2018 was de uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer 0,7 ton CO2 per persoon. Dit is bijna dubbel zoveel als het Europees gemiddelde van 0,3 ton CO2 per persoon. In Nederland zijn we dus grootverbruikers als het gaat om CO2-uitstoot met vliegtuigen.
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Reizen per trein is veilig. Veel veiliger dan met de auto. Als bij een treinbotsing gewonden vallen, dan komt dat groot op de voorpagina's, terwijl dodelijke auto-ongelukken terecht komen tussen de gemengde berichten.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Dat IJsland hier het beste scoort is niet verwonderlijk. Het heeft het laagste criminaliteitscijfer van Europa en daardoor ook het kleinste aantal gevangenen per honderdduizend inwoners. Ook de andere Scandinavische landen scoren goed. Noorwegen, Finland en Denemarken vervolledigen de top 4 van veiligste bestemmingen.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in. Door naar een ver land te reizen of een paar keer per jaar kort op reis te gaan, kun je jouw eigen CO2-uitstoot in een heel jaar opeens flink verhogen.
Neen, je kan niet meer bij de chauffeur betalen. Koop zo je vervoerbewijs vooraf of betaal contactloos.
Je kunt in de bus niet meer met contant geld betalen. Wel pinnen! Door geen contant geld meer op de bus te accepteren, wordt het veiliger in het openbaar vervoer. Je kunt wel met PIN, de Keolis app of de OV-chipkaart betalen.