Een stuurkogel is een kogelgewricht aan beide uiteinden van een stuurarm of een spoorstang. Wat doet het? Een stuurkogel vormt de verbinding tussen de fusee en de stuurarm of spoorstang. De fusee kan daardoor met het wiel op en neer bewegen, terwijl de stuurarm of spoorstang vast met het chassis is verbonden.
De kogel zal er niet snel uitschieten, maar je merkt dat je wielen speling krijgen. Dat is een duidelijk teken dat je stuurkogels vervangen moeten worden. Zijn je stuurkogels heel erg versleten, dan hoor je een duidelijk 'kloppend' geluid wanneer je aan het stuur draait.
Het is namelijk levensgevaarlijk om te blijven rijden met een kapotte of versleten fuseekogel. Als er te veel speling ontstaat tijdens het rijden kan de kogel afbreken van het fusee waarna u de macht over het stuur kwijt raakt met alle gevolgen van dien.
De kosten van de stuurkogel variëren per merk en automodel en bedragen tussen de € 60 en € 70. Deze prijs is van toepassing op de stuurkogel als afzonderlijk onderdeel. Het is mogelijk om deze als onderdeel van de gehele draagarm te vervangen, waarbij de kosten hoger zullen uitvallen.
Spoorstangen kunnen jaren en jaren meegaan en sommige autobezitters hoeven ze misschien helemaal nooit te vervangen, maar hun levensduur kan worden beïnvloed door bepaalde rijomstandigheden. Obstakels zoals kuilen, slechte weg of zelfs kleine ongevallen kunnen ertoe leiden dat stuurkogels sneller slijten.
Gemiddeld bedragen de kosten voor het vervangen van de stuurstang ongeveer 250 euro.
Stuurinrichting heeft ook kogels
Aan de kant van het stuurhuis heet dat gewricht de stuurkogel, of binnenste stuurkogel. Aan de kant van de wielen heeft dat gewricht de naam fuseekogel, of buitenste stuurkogel. De buitenste stuurkogel zit vast aan het fuseestuk.
Iedere auto heeft twee fuseekogels, bij elk voorwiel één. De fuseekogel is een onderdeel van de complete draagarm, daarom staat het ook wel bekend onder de naam draagarmkogel. Elk onderdeel van de auto heeft een specifiek doel. Het doel van de fuseekogels is het onafhankelijk laten bewegen van de voorwielen.
Hoe herken je een defect of versleten spoorstang? Een typisch symptoom van beschadigde spoorstang zijn knarsende en krakende geluiden tijdens het sturen. Vaak treden deze eerst in stilstand op, omdat de belasting die het gewicht van het voertuig uitoefent op het onderdeel dan bijzonder hoog is.
Ook bij gebruik van een spelingsdetector, blijft het dan ook noodzakelijk om met de hand te voelen of er speling aanwezig is. Om speling in een fusee- of stuurkogel zichtbaar te maken is het nodig de montagepositie te weten van die fuseekogels of stuurkogels.
Symptomen van een defecte draagarm
In het begin vallen deze alleen op wanneer je over kasseiwegen rijdt. Na verloop van tijd merk je ook dat er iets mis is op andere wegen. De draagarmen rommelen, piepen, kraken of kloppen. De auto begint daarnaast ook ander rijgedrag te voorkomen.
Het eerste symptoom is vaak dat je auto op een rechte weg zonder te sturen niet meer helemaal recht rijdt. Dit duidt op een probleem met de ophanging, en kan dus liggen aan slijtage van de draagarm. Een ander symptoom is gebonk of getik wanneer je op ongelijke wegen rijdt, of over drempels.
Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: 1,0 mm, in radiale richting, zoals weergegeven in figuur 16; 1,0 mm, in axiale richting, zoals weergegeven in figuur 16.
De fuseekogel verbindt de driehoeksdraagarm met het fuseestuk. Tijdens het rijden beweegt de fuseekogel voortdurend als gevolg van de draaiende beweging bij het sturen en de in-en uitverende beweging van de draagarm. Hierdoor is de fuseekogel onderhevig aan slijtage en moet vervangen worden wanneer deze versleten is.
Plaats het platte uiteinde van de bandenlichter tussen de draagarm en de wielas en druk het andere uiteinde van de bandenlichter naar beneden. Sla al doende de fuseekogel gade. Als er sprake is van buitensporige speling in de fuseekogel zul je dat zekersteweten kunnen zien.
Een fuseekogel is een onderdeel van de auto en dient als verbindingsstuk tussen de draagarm en het fuseestuk. Het fuseestuk is het gedeelte waar de remschijf, remklauw en naaf zich bevinden. Een fuseekogel is dus te vergelijken met een schoudergewricht: dit scharnier dient als een belangrijke verbinding in de draagarm.
Afhankelijk van wat er gerepareerd moet worden: een nieuw stuurhuis voor een gemiddelde auto kost zo'n € 750. Met vervanging is de monteur ongeveer twee uur bezig (€ 160). Een stuurbekrachtigingspomp komt op € 200. Die vervangen duurt anderhalf uur (€ 120).
Vaak maakt een kapotte stuurinrichting ongewone stuurgeluiden, zoals een knarsend of krakend geluid dat kan optreden bij het sturen. Een zoemend geluid bij het bewegen van het stuurwiel kan ook een van de symptomen zijn van een defecte stuurinrichting.
Grote kans dat de storing bij het stuurhuis of de stuuras ligt. Ga verder met de demontage en de reparatie. Zit de fout in het interne mechanisme van het stuurhuis, dan moet deze worden vervangen**. Werkt het systeem correct, dan ligt het defect bij de andere onderdelen van de stuurinrichting en ophanging.
De stuurstang is dus een van de stuurdelen van een auto. De zorgt er bij de vooras voor dat de stuurbeweging wordt doorgegeven aan het fuseestuk, vanuit het stuurhuis. Er kan ook op de achteras een spoorstang zijn gemonteerd, dit hangt er vanaf welk type wielophanging er is.
Een spoorstang of wel stuurstang zit tussen wiel en stuurhuis, aan beide zijdes van de auto zit een spoorstang op de vooras.De spoorstang is eigenlijk de buitenste stuurkogel en binnenste stuurkogel aan elkaar geschroefd als het om de voorzijde gaat.
De fuseekogel zit vlak bij het wiel op de draagarm gemonteerd. Dit kan alleen onder gemonteerd zijn, maar ook onder en boven. In het laatste geval heb je dus een onderste en bovenste fuseekogel. De fuseekogel houdt het fusee en de draagarm bij elkaar.
Een nieuw stuurhuis kost gemiddeld €750,-. Het vervangen ervan duurt ongeveer twee uur. Bij hydraulische stuurbekrachtiging kan het ook nodig zijn de pomp te vervangen.
Er zijn verschillende redenen waarom een stuurhuis revisie nodig kan zijn. Bijvoorbeeld, als er grote speling in het stuurwiel voelbaar is, of als het stuurwiel onevenredig veel weerstand biedt, kan dit duiden op problemen in het roermechanisme. Ook kan roest of andere corrosie de oorzaak zijn.
De rotatie van je stuur
Het aantal graden dat een racestuur kan draaien schommelt tussen de 180 en – je leest het goed – 1080. De racesturen met een beperkte rotatie mogen dan weliswaar veel goedkoper zijn. Van de andere kant kunnen ze op geen enkel ogenblik de vergelijking van een echte raceauto doorstaan.