De potentiële vraag is de maximale vraag naar een product of dienst die de gehele doelgroep kan hebben, minus de actuele vraag. Een goed voorbeeld hiervan is het totaal aantal huishoudens minus de het aantal gekochte magnetrons door huishoudens in een bepaalde periode.
Wat verstaat men onder de potentiële vraag? Dit zijn de mensen die in principe voor het product in aanmerking komen, maar het product (nog) niet kopen. (er is bij de potentiële vraag dus wel (latent) een vraag aanwezig, maar deze is nog niet manifest.
Bij de vraag naar een product dient een marketeer nog een ander onderscheid te maken: finale vraag en afgeleide vraag. De finale vraag is de vraag van eindgebruikers naar producten voor hun eigen gebruik of verbruik.
Primaire vraag : de vraag naar een productsoort Secundaire vraag: de vraag in eenheden naar een bepaald merk in een bepaalde periode Potentiële vraag: de nog niet manifeste vraag van afnermers die interesse hebben in een bepaald product.
Bij een selectieve vraag kiest de respondent alleen één antwoordmogelijkheid, om een duidelijke antwoord te krijgen. Bij een alternatieve vraag kan de respondent uit één of meer antwoorden kiezen, en is dus geschikt voor beschrijving van een bepaald gebied.
Er is sprake van een uitbreidingsvraag wanneer de initiële vraag en additionele vraag samen vallen.
Neem een klantgroep, bekijk hoeveel bedrijven nog klant kunnen worden binnen dat segment en vermenigvuldig dit met de mediane omzet. Hiermee berekent u heel concreet het marktpotentieel op basis van omzet. Na het vergelijken van verschillende segmenten weet u nu welke de meeste potentie voor u hebben.
Een prospect is een potentiële klant. Het is een term die gebruikt wordt in CRM. Het begrip prospect komt uit het bekende sales funnel model.
Personen die nog geen kopers zijn, maar die wel belangstelling hebben voor een bepaald product en waarvan dus niet uit te sluiten is dat zij het product in de toekomst zullen kopen.
Marktpotentieel verwijst naar de maximale omvang of waarde van een markt die kan worden bereikt door een specifiek product, dienst of bedrijf.
Wat is de vraag vanuit de klant, waar ligt de behoefte? Welke prijs is redelijk ten opzichte van het aanbod? Wat is de kwaliteit die het product of de dienst levert? Waar is het aanbod het meest geschikt voor?
Marktpenetratie gaat er van uit dat je meer haalt uit een bestaande product op een bestaande markt. Je gaat dus proberen om meer bestaande producten te verkopen. Dit kan je doen door klanten bij je concurrenten weg te snoepen of door meer van je product aan je huidig klanten te verkopen.
Het doel achter marktpenetratie is dus meer producten afzetten onder je huidige doelgroep binnen je huidige markt. Hiermee positioneer jij je bedrijf als een autoriteit binnen de marktomgeving. Hoe meer producten jij verkoopt, hoe steviger jouw positie. En dat werkt overtuigend voor twijfelende klanten.
Bij de omzetpercentagemethode wordt het communicatiebudget bepaalt aan de hand van een vast percentage van de omzet. Deze methode wordt door het overgrote deel van de bedrijven gehanteerd. Het verschilt per bedrijf of de omzet van het voorgaande jaar wordt aangehouden of de verwachten omzet.
Het doel is om uiteindelijk achter de wensen en/of behoeften te komen van de verschillende afnemers van de organisatie. Dit kan gedaan worden door enquêtes te verspreiden of in gesprek te gaan met de (potentiële) afnemer. Iedere organisatie kan weer andere (en meerdere) afnemers hebben.
Een marketingstrategie is een plan waarin wordt beschreven hoe meer mensen kunnen worden bereikt. Een marketingstrategie beschrijft onder andere je doel, je waardepropositie, je touchpoints, je doelgroep en de middelen om je doelgroep te bereiken.
Dit kan bijvoorbeeld het vragen van meer informatie zijn, een aanvraag voor een offerte, het downloaden van een whitepaper of het abonneren op een nieuwsbrief. Een lead wordt ook wel een prospect genoemd, maar dat is onterecht. Een prospect is een potentiële klant. Een prospect die zijn interesse uit, is een lead.
Warme leads zijn potentiële klanten die al interesse hebben getoond in het product of de dienst en waarschijnlijk meer geneigd zijn om te kopen dan koude leads die geen interesse of bekendheid hebben met het aanbod.
Als je de betekenis van lead googelt, zie je vaak termen als warm of koud voorbijkomen. Een koude lead is iemand die jou nog niet kent, maar die jij 'koud' benaderd. Jij legt contact met deze persoon. Een warme lead is iemand die jou benadert en actief interesse toont in je bedrijf.
Blauwe klant
Dit type klant is correct en precies. Hij/zij komt weloverwogen, beheerst over en heeft een logisch manier van denken. Deze klant neemt pas een besluit na zorgvuldige afweging van verschillende alternatieven.
Je ideale klant is een individu waar jij het liefst mee werkt, omdat deze het beste aansluit bij wat jij met je dienst en product te bieden hebt als ondernemer. Deze persoon is de perfecte match met jouw bedrijf op het gebied van persoonlijkheid en behoeften.