Laadkabels met een vermogen van 22 kW (3 fase, 32 ampère)
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
Voor het opladen bij bedrijven is het overigens wel aantrekkelijk om te kiezen voor een 22 kW aansluiting, omdat daar de elektrische installatie vaak is voorbereidt op hogere ampères. Dus je elektrische auto met 22 kW oplaadsnelheid is bij zo'n bedrijf sneller opgeladen.
De 5x6 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 32A(22 kW) laadpaal tot en met 70 meter. De 4x6 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 32A(22 kW) laadpaal tot en met 70 meter.
Laadkabels met een vermogen van 11 kW (3 fase, 16 ampère)
Dit betekent dat de auto, ongeacht vermogen van de laadpaal, 6,6kW per uur kan opladen: Laadpaal 7,4kW: 6,6kW >totale laadtijd 7 uur. Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur. Laadpaal 22kW: 6,6kW >totale laadtijd 7 uur.
Grove richtlijn: met een 16mm2 kabel kan tot ca. 80 ampere worden overgebracht, met een 25mm2 kabel tot 150 ampere en met een 35mm2 kabel tot ca. 250 ampere. Omdat spanning maal stroom gelijk is aan vermogen (watt), kan bij 24 volt het dubbele vermogen worden getransporteerd ten opzichte van een 12 volt accu.
Installatiedraad met een diameter van 2,5 mm2 (millimeter-kwadraat) voor 12 en 24 volt installaties, en tevens voor 230 volt installaties. Geschikt voor maximaal ca. 10 ampere in 12 en 24 volt installaties.
De open stadsmini komt tot maximaal 22 kW. De eerder aangehaalde Opel en Peugeot hebben met 100 kW de hoogste laadsnelheid van onze testkandidaten. Het gemiddelde ligt rond de 50 kW, zoals goed te zien is in de tabel onderaan deze pagina. Dat de Smart 'maar' met 22 kW kan laden, klinkt als een punt van kritiek.
Bekijk de Besen 22 kW - type 2 - 3x 32A laadpaal | Nu € 575 - Wallbox Discounter.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen. Een 3-fase laadpaal heeft een standaard vermogen van 16A/3,7kW per fase. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW.
Met een 3x25A-groepenkast kun je met 11kW laden, maar alleen als de interne lader met drie fasen overweg kan. Exact hetzelfde geldt voor publieke laadpalen. Die zijn allemaal driefasig en kunnen 11 tot 22kW leveren, mits de interne lader van de auto dat aankan.
3 x 25 ampère
Dit is een standaard huisaansluiting, geschikt voor huishoudens met standaard apparatuur. Denk aan: zonnepanelen, een inductiekookplaat, een warmtepomp (afhankelijk van het vermogen) en het opladen van een elektrische auto.
Koperoppervlak van de kabels is 25mm2. Diameter (dikte) is ongeveer 1,1 cm.
Ampère berekenen kan je eenvoudig doen door het aantal Watt te delen door Voltage. Zo kan bijvoorbeeld 500 Watt delen door 230 Volt, het antwoord is dan 2,17 Ampère. Ook kan je bijvoorbeeld 2500 Watt delen door 230 Volt, dit is dan 10,87 Ampère.
Bedrading in een groepenkast
Een bruine (zwarte) en blauwe draad van minimaal 6 qmm voor de voeding van de hoofdschakelaar die door het energiebedrijf op de KWh-meter wordt aangesloten. Van de hoofdschakelaar naar de aardlekschakelaars, bruin (zwart) en blauwe draad minimaal 6qmm.
Door één groep mag maximaal 16 Ampère aan stroom lopen. Nu kan u het vermogen uitrekenen door middel van de spanning en de stroom, waarbij u de stroom, 16 Ampère, vermenigvuldigt met de spanning, dat ofwel 220 Volt ofwel 230 Volt is. Hierbij is de uitkomst 16 Ampère x 220 Volt = 3520 Watt.
Dus voor uw automaat van 32A moet je dus minstens een 6mm² nemen of 2x4mm² in parallel, maar dan moet uw aarding ook minstens 6mm² zijn...
De meeste noodlaadkabels hebben standaard 10 Ampère uit een standaard 230V stopcontact 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3kW). Het elektriciteitsnet in Nederland levert ons namelijk 230 volt en 16 Ampère uit het stopcontact.
Heb je een laadpaal die 11 kW kan leveren, dan kan er in 6 uur en 44 minuten (74 gedeeld door 11) opgeladen worden. Over laadsnelheid gesproken; als we het specifiek hebben over de laadsnelheid dan wordt aangegeven met hoeveel kW een accu wordt opgeladen, gerekend per uur.
Met een 1-faseaansluiting (of een auto die enkel 1-faseladen ondersteunt) haalt een laadpaal thuis doorgaans een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Dat maximale laadvermogen kun je ook bereiken door via het stopcontact te laden.