Plugsurfing is niets voor niks de beste laadpas met de grootste dekking. Plugsurfing is de volledigste Europese aanbieder.
1. Shell Recharge (€ 73,55 per 200 kWh) Shell Recharge heeft met meer dan 200.000 laadpunten verspreid over 35 landen een enorm laadpalennetwerk dat toegankelijk is met één laadpas. Shell Recharge heeft het grootste aantal compatibele CPO's.
Volgens een onderzoek van P3, Cirrantic en TheonData biedt Shell Recharge de beste dekking in Europa. Met deze laadpas en app heb je toegang tot de meeste oplaadpunten. Ook twee andere laadpassen bieden volgens dit een prima goede dekking.
Hang je je auto niet zo vaak aan een (semi-)publieke laadpaal, dan kun je beter een laadpas zonder abonnement nemen. Je betaalt dan wel een starttarief per laadsessie, maar geen vast bedrag per maand. Het starttarief en prijs per kWh verschilt per laadpas- én laadpaalaanbieder.
De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
Thuis vaak nog het goedkoopst
Als je thuis een eigen laadpunt hebt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit. Maar let op: dit is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed.
Op de website van de Lidl heb je een overzicht van alle vestigingen met gratis laadpalen. Dit kun je via de filiaalzoeker Lidl vinden. Hier heb je een filter die je kans instellen op elektrische laadpaal. Je krijgt dan op een kaartje te zien waar er een gratis laadpaal staat.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Bij sommige laadpunten kun je ook een elektrische auto opladen zonder laadpas als deze voorzien is van een QR-code. Bij Shell Recharge is dit ook het geval. Scan de QR-code op de laadpaal met je camera op je smartphone, vul je creditcardgegevens en start met opladen.
Een laadpas is raadzaam voor iedereen die openbaar zijn auto wilt opladen. In principe heb jij maar één ladpas nodig, want een laadpas kan op verschillende plekken gebruikt worden. Als jij goed kijkt waar jij met jouw pas kunt laden, kun jij gemakkelijk uit de voeten met één pas.
De Shell Recharge laadpas is de meest geaccepteerde pas in Europa en daarom erg handig om hoe dan ook mee te nemen tijdens jouw autoreis door Europa. De pas wordt geaccepteerd in 35 Europese landen.
Laad gemakkelijk onderweg op bij Shell en andere grote aanbieders. Download de Shell Recharge-App om een gratis laadpas te bestellen.
De Maingau laadpas is populair door de scherpe tarieven voor snelladen bij Fastned en Allego. Je betaalt bij deze laadpalen een vast tarief van € 0,54 / kWh zonder extra kosten. Ook bij reguliere laadpalen ben je bij Fastned met de Maingau laadpas het voordeligst.
Met de Shell Recharge-laadpas (laadpas, sleutelhanger of app), betaal je bij de snelladers van Shell Recharge €0,53 per kWh* en €0,32 transactiekosten per sessie (incl. btw). Transactiekosten worden berekend tot een maximum van €6,32 per maand. Bij de 175 kW-laders kun je ook betalen via een QR-code.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
De EV-box moet je inderdaad gebruiken met een laadpas. Hoewel Lidl geen kosten rekent is het afhankelijk van je laadpas-provider welke kosten in rekening worden gebracht. Als TNM (of Shell Recharge zoals deze tegenwoordig heet) in de app een tarief aangeeft dan zal dat ook worden doorberekend!
Snel én voordelig laden bij McDonald's
€ 0,5014 per kWh, incl. btw. Onze kennis van opladen en de bereikbaarheid van McDonald's: die combinatie geeft elektrisch rijden een enorme boost. “Om alle Nederlanders elektrisch te kunnen laten rijden, is een goed oplaadnetwerk met genoeg en goed bereikbare laadpalen belangrijk.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur.
Tot slot: Gratis opladen kan je tegenwoordig bij heel wat winkelketens: IKEA, Lidl, Delhaize, McDonalds, Decathlon, Aveve, etc maar ook steeds meer bedrijven laten hun bezoekers gratis laden.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.