Door HR de tools in handen te geven om het werk meetbaar én zichtbaar te maken, ontstaat er erkenning.Dit zorgt niet alleen voor waardering vanuit de directie, maar ook vanuit werknemers. Dat laatste is vaak van échte meerwaarde voor HR-professionals, die als geen ander hart hebben voor werknemers.
Het opmaken van de balans
HR is van toegevoegde waarde wanneer zij de organisatie scherp houdt op de balans tussen het organisatiebelang, het maatschappelijke belang en het individuele belang van de medewerkers.
Aan de HR afdeling de taak om problemen en behoeftes van de organisatie te herkennen en daar oplossingen voor te bedenken. Zo moet deze afdeling ervoor zorgen dat medewerkers gelukkig en vitaal zijn en op de juiste plek zitten waar zij optimaal kunnen presteren.
HR-strategie richt zich o.a. op de ontwikkeling van de organisatie, de veranderingen van de organisatie en mogelijkerwijs ook op de transitie. Het centraal stellen van de medewerkers, arbeidsverhoudingen en medewerkers ontwikkeling zijn hierin o.a. belangrijke aspecten.
Wat is HRM (Human Resource Management)? HRM is de afkorting van het Engelse begrip Human Resource Management en kan in het Nederlands vertaald worden als 'personeelsbeleid', 'personeelsmanagement' of 'personeelszaken'. De kern van HRM, zoals de vertaling misschien al prijsgeeft, is dan ook de mens binnen het bedrijf.
HR helpt je mensen – en je bedrijf – groeien.
Door de groei en ontwikkeling van je mensen te stimuleren, investeer je in de groei en ontwikkeling van je organisatie. Officieel is dat een taak voor de leidinggevende, maar veel leidinggevenden hebben coaching en advies van HR hierbij nodig.
Het uitvoeren van het personeelsmanagement om de ontwikkeling en het welzijn van medewerkers te bevorderen. Het ontwikkelen van resource planning-strategieën om de personeelsbehoeften effectief te managen. Het implementeren van het kennismanagement om de vaardigheden en expertise binnen de organisatie te optimaliseren.
Soft HRM let (mede) op de kwaliteit, en wordt als soft aangeduid omdat kwaliteit geen duidelijk omlijnd begrip, tastbaar of visueel waarneembaar is. Soft HRM ziet men vaak terug in de dienstensector en daar waar dienstverleners als ondersteunend personeel optreden (bedrijfsjurist).
Wat voor de hand liggende voorbeelden van toegevoegde waarde zijn persoonlijk contact, het bonbonnetje bij de koffie of het persoonlijke kaartje. Het zijn dingen die een extra dimensie aan je dienstverlening geven. In de praktijk is toegevoegde waarde leveren meestal wat complexer.
Een HR Adviseur in Nederland verdient gemiddeld € 3.795 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.230 (laag) tot € 4.365 (hoog).
Hr-officer heeft vergeleken met andere hr-functies een meer administratieve rol. Hier vallen dus de administratieve taken onder, zoals: in- en uitdiensttredingen verwerken en veranderingen in het personeelsinformatiesysteem communiceren, maar ook het opstellen van standaardcorrespondentie.
Een korte definitie van 'hard skills' zou kunnen zijn: functiegerelateerde kennis en vaardigheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan behaalde diploma's, taalvaardigheden, kennis van bepaalde software, copywriting of data-analyse.
Hard skills horen vaak bij een specifiek beroep (jaarrekening maken, landmeetapparatuur bedienen), maar kunnen ook algemene harde vaardigheden zijn, zoals kennis van een vreemde taal, Office 365 gebruiken, snellezen of onderzoeken.
HR-competenties zijn de kennis, vaardigheden, gedragingen en eigenschappen die HR-professionals nodig hebben om hun rol effectief uit te voeren. Met de juiste competenties ondersteunen HR-professionals bedrijfsstrategieën, bevorderen ze een positieve bedrijfscultuur en stimuleren ze het succes van de organisatie.
Toegevoegde waarde is het verschil tussen de marktwaarde van productie en de daarvoor ingekochte grondstoffen. Het is dus gelijk aan de omzet minus het aankoopbedrag (niet gelijk aan omzet minus de kosten, dit is winst).
Als ondernemer is het belangrijk om waarde toe te voegen aan je product. Waarde toevoegen betekent dat je een product of dienst creëert dat meer waard is dan de kosten die je erin hebt gestoken. Het is een manier om je klanten te laten zien dat je product of dienst de moeite waard is om te kopen.
Definitie. De toegevoegde waarde van een bedrijf is gelijk aan het verschil tussen de omzet en de totale kosten van leveringen van derden (grondstoffen, hulpstoffen, halffabricaten en diensten van derden).
Strategisch HRM of SHRM is een HRM-benadering die is gericht op het realiseren van doelen en opbrengsten voor de organisatie, voor medewerkers en de maatschappij. Het is één ding om te constateren dat strategisch HRM bijdraagt aan het realiseren van organisatiedoelen, maar vraag twee is hoe dat dan werkt.