De winstmarge is het bedrag of het percentage dat je als ondernemer overhoudt als je een product verkoopt. Dit wil niet zeggen dat dit bedrag ook gelijk is aan de winst. Van deze marge moet je namelijk ook je kosten betalen, voordat je de winst overhoudt.
Het hangt namelijk sterk af van het soort producten dat je aanbiedt en in welke branche jouw bedrijf actief is. Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst.
In het voorbeeld hierboven is de winstmarge als percentage van de verkoopprijs dan: (€ 100 – € 80) / € 100 = 20%. En als opslag op de inkoopprijs (€ 100 – € 80) / € 80 = 25%. Let op! Want in deze berekening zijn alle prijzen exclusief btw.
Veel ondernemers zeggen dat ze streven naar 5 tot 10% marge van de omzet.
Als vuistregel geldt dat 5% een lage marge is, 10% een gezonde marge en 20% een hoge marge . Maar een one-size-fits-all-aanpak is niet de beste manier om doelen te stellen voor de winstgevendheid van uw bedrijf.
Ondernemingen met lage marges hebben doorgaans hoge bedrijfskosten of verkopen producten met lage prijzen. 10% wordt als een gezonde marge gezien. Dit geeft aan dat een onderneming haar kosten effectief beheert en een behoorlijke winst genereert. 20% is een hoge marge.
Sectorgebonden. Over het algemeen is een nettowinstmarge tussen 5% en 10% een gezonde marge. Maar gemiddelden variëren sterk afhankelijk van de bedrijfsactiviteit. Een marge is vaak specifiek voor een sector, zo heeft de retailsector met supermarkten bijvoorbeeld lage marges van ongeveer 2% tot 3%.
Om van je inkoopprijs tot je verkoopprijs te komen, gebruik je de volgende berekening: 100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33. Een marge ligt (wanneer je een product voor meer geld verkoopt dan inkoopt) altijd tussen de 0 en 100%.
Wat is het verschil tussen winstmarge en winst? De winstmarge is het bedrag of het percentage dat je als ondernemer overhoudt als je een product verkoopt. Dit wil niet zeggen dat dit bedrag ook gelijk is aan de winst. Van deze marge moet je namelijk ook je kosten betalen, voordat je de winst overhoudt.
De regel stelt dat het groeipercentage en de winstmarge van een bedrijf samen ten minste 40% moeten zijn. Dit betekent dat een bedrijf dat een snelle groei doormaakt hogere uitgaven kan rechtvaardigen, terwijl een bedrijf met een langzamere groei hogere winsten zou moeten hebben.
Gemiddeld genomen is een rendabiliteit van 5 tot 10% een indicatie van een gezond bedrijf. Je maakt dan op elke geïnvesteerde euro 0,05 tot 0,10 euro winst.
Maar wat de ideale ROI voor een mkb-ondernemer is, hangt af in welke sector het bedrijf zit en hoe jong of oud het bedrijf is. De bank verwacht bij een beginnende onderneming een ROI van tussen de 15 en 20 procent.Voor een groeiend bedrijf is een ROI van 20 procent doorgaans goed.”
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw.
Vereiste marges:
De boven-, onder- en rechtermarges moeten 1 inch zijn, maar de linkermarge kan 1 inch of 1,25 inch zijn . Alle hoofdtekst, tabellen, figuren, bijlagen en alle kopieën van gepubliceerde hoofdstukken moeten binnen de vereiste marges van 1 inch aan alle kanten passen.
"Supermarkten hadden de afgelopen decennia een winstmarge tussen 3 en 5 procent", legt Van Galen uit. "Veel lager dan 3 procent kan een bedrijf ook niet gaan, dan word je een soort non-profit organisatie. Nu zit Albert Heijn in Europa op 3,7 procent.
Bent u handelaar in margegoederen? U mag dan de margeregeling toepassen. U berekent de btw dan niet over uw omzet, maar over het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs, de winstmarge. Verkoopt u met winst, dan is uw winstmarge positief en moet u hierover btw betalen.
De winstmarge bereken je met de volgende formule: Winstmarge = [(prijs van het product voor klanten – inkoopkosten product) / prijs van het product voor klanten] x 100.
Wat moet je weten over marges:
Standaard zijn ze vaak ingesteld op 12,7 mm, een minimum veiligheidsgebied voor beginners. Durf creatief te denken en doorbreekt die standaardnorm. Denk daarbij na over de verhouding van jouw gekozen papierformaat. Als je creatief te werk gaat, hou dan rekening met volgende twee punten.
Voorbeeld percentage winst over de inkoopprijs
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een t-shirt) € 10 bedraagt. Je wilt een percentage winst van 30% hanteren. Wanneer je dit percentage over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 10 + 30% = € 13.
Een veelgebruikte marge in de retail ligt tussen de 2 en 2,5 keer de totale kosten. Je kunt eventueel ook de verzendingskosten uit de berekening laten, mocht je die de klant willen laten betalen. Let op: je kunt een winstgevend bedrijf hebben met een marge van 1,5 of een verlieslatend bedrijf met een factor van 4.
Wat als een goede jaarlijkse omzet voor een klein bedrijf wordt beschouwd, hangt af van de omvang van het bedrijf. De gemiddelde jaarlijkse omzet voor een klein bedrijf met één eigenaar en geen werknemers is $ 44.000 per jaar . Naarmate het aantal werknemers begint te stijgen, stijgt ook de gemiddelde omzet.
Hoge brutowinstmarges zijn doorgaans te vinden bij productiebedrijven, terwijl bedrijven die kant-en-klare producten kopen en verkopen, zoals supermarkten, doorgaans lagere brutomarges hebben.
Bij leveringen aan de detailhandel moet je rekening houden met de marges die gebruikelijk zijn, dit is het verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De marges in de kleding detailhandel zijn gemiddeld tussen de 2.0 en 3.0.