Leer jij het beste door te kijken en analyseren hoe iets werkt?Dan ben je een denker. Een denker leert het beste door een college te volgen of een voorbeeld filmpje te kijken. Een denker houdt van feiten en theorie en probeert dit samen te vatten in een duidelijk overzicht.
Kenmerken Denker
is gericht op het begrijpen van situatie of onderwerp. verzamelt hiervoor informatie. is gericht op feiten/objectiviteit. zoekt naar een logische samenhang .
Denkers leren het meest uit observatie en interne reflectie. Deze profielen kunnen situaties en problemen vanuit verschillende perspectieven bekijken en vervolgens tot een rationele conclusie komen. Ze leren het best uit gestructureerde leermiddelen zoals een handleiding, colleges,…
Daarnaast heb je de Doener, Dromer en Denker. Volgens Kolb leert een doener door ervaringen, een dromer door te analyseren, een denker door te redeneren en een beslisser door gestructureerd experimenteren.
Vaak wordt er onderscheid gemaakt tussen vier leerstijlen: de doener, de dromer, de denker en de beslisser. Maar wat zijn de verschillen en welke past bij mij? De vier leerstijlen zijn bedacht door David Kolb en worden daarom ook wel de leerstijlen van Kolb genoemd.
Denker zijn vaak op zoek naar de diepere betekenis van dingen. Je leeft met de gedachte dat iets niet zomaar gebeurd en niet zomaar wordt gezegd. Je bent analytisch en vind het heerlijk om te sparren met anderen. Je loopt vaak vooruit op de anderen en ziet dingen aankomen.
De vier leerstijlen: voorkeuren
Naast de leercyclus heeft Kolb vier leerstijlen vastgesteld die gebaseerd zijn op vier gedragingen: de denker, doener, dromer en beslisser. Iedereen die iets nieuws leert, heeft een voorkeur voor een bepaalde methode.
Een auditief denker zal woorden gebruiken, die gericht zijn op geluid. Hij zal het hebben over "Dat klinkt me als muziek in de oren", "Er gaat een belletje rinkelen" of "Laat eens iets van je horen". De kinesthetische denker richt zich op wat hij voelt. Voor hem is het belangrijk of iets hem raakt.
Iemand die aan het Denken is.
Waarnemen en overdenken (reflecteren op de ervaring)Abstracte begripsvorming (leren van de ervaring)Actief experimenteren (uitproberen wat je hebt geleerd)
In het meest effectieve leerproces doorloop je dus alle vier de leerstijlen "met de klok mee". Je voorkeursleerstijl is dan de leerstijl waar je bij voorkeur mee begint in een leerproces. De 4 leerstijlen van het leerproces zijn volgens Kolb alle vier even belangrijk voor een compleet en rijk leerproces.
Het belang van praktijkervaringen. Waardevol aan de leerstijlen van Kolb is het belang dat hij hecht aan praktijkervaringen. Leren is meer dan het lezen van boeken en het luisteren naar een docent. Juist die integratie tussen theorie en praktijk maakt zijn model heel erg toepasbaar in trainingen.
Waarom is het belangrijk om je leerstijl te weten? Als je je leerstijl weet, dan weet je ook welke manieren van leren het beste bij jou werkt.Dit kan zorgen voor een beter en sneller leerresultaat. Het is ook goed om te weten hoe je zelf in elkaar zet zodat je je eigen gedrag en gevoel beter kent.
Denkers. Een denker is iemand die urenlang over een beslissing kan doen voordat hij of zij tot een keuze komt. Want, alles moet worden afgewogen voordat een keuze gemaakt kan worden. Alles moet op tafel, alle opties moeten zijn overwogen.
Het Parijse Musée Rodin heeft het gerestaureerde beeld De Denker van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin in Laren als authentiek erkend. Dat maakte Singer Laren maandag bekend. Daarmee is het tweejarige restauratieproject van het meesterwerk afgesloten. In 2007 roofden bronsdieven de beeldentuin van Singer Laren leeg.
Snelle denkers willen zelfbewust energie en enthousiasme uitstralen.Ze denken snel en buiten de geijkte kaders.Durven van mening te verschillen en weten waar ze voor staan. De kracht van snel denken is niet aan de buitenkant zichtbaar en wordt ook niet altijd oprecht gewaardeerd.
Beelddenken en beeldvormen
Veel mensen denken dat beeld-denken en beeld-vormen hetzelfde is, maar dat is niet zo. Beelddenken is een leerstijl, een manier van léren. Een beelddenker dénkt echt in beelden, in 3D-beelden. Om te kunnen vertellen wat hij denkt, moet hij eerst zijn beelden omzetten in taal.
Als je kind gaat leren praten, ontstaat er al meer taal.En zo langzamerhand gaat de linkerhersenhelft zich steeds meer ontwikkelen. Dit noemen we het secundaire denkproces. Dit betekent dat je kind o.a. leert plannen en organiseren, tijdsbesef ontwikkelt, gaat analyseren en in woorden en cijfers gaat denken.
De beelddenker leert met al zijn zintuigen en is sensitief. Het is een relatief kleine groep van de samenleving die in beelden denkt en anders denkt dan de grote groep. Hierdoor kan de beelddenker zich soms onbegrepen of buitengesloten voelen. Beelddenken is een andere manier van informatieverwerking.
De beslisser is iemand met een leerstijlvoorkeur voor toepassen en beslissen. Een beslisser neemt verantwoordelijkheid in een situatie en vaak ook in groepen. Iemand met de leerstijl beslisser moet kunnen zien hoe informatie en kennis in de werkelijkheid toepasbaar is.
Een dromer kan een situatie vanuit verschillende kanten bekijken en heeft een groot voorstellingsvermogen. Als je deze leerstijl hebt, ben je gevoelig/intuïtief en heb je een duidelijke voorkeur om te kijken ten opzichte van te doen. Wil jij je leerstijl te weten kom? Ga dan naar de gratis leerstijlentest.
Anderen leren door te doen, door er zelf mee aan de slag te gaan. Zij hebben een 'kinesthetische leerstijl'. Zo zijn er nog veel meer onderverdelingen van leerstijlen te vinden: je hebt denkers en doeners, analytisch denkenden en globaal denkenden, ontdekkers en volgers van gebaande paden.