Latente behoefte kan worden omschreven als een behoefte van consumenten welke 'onzichtbaar aanwezig' is: de behoefte bestaat, maar men is zich er niet van bewust.
Behoeften: Als latente (onbewust) behoeften manifest (bewustwording) worden (een te kort ervaren wordt), is de consument gemotiveerd (drive/ drijfveer) om actie te ondernemen. Sommige hiervan zijn Basisbehoeften. Motieven: Een motivatie is een innerlijke drang (prikkel of stimulus) die de consument aanzet tot actie.
Een werkbare definitie: 'klantbehoefte' is datgene wat de klant nodig heeft of belangrijk vindt om optimaal gebruik te kunnen maken van een product of dienst.
- meervoudig/enkelvoudig: meervoudige behoefte is een samenstel van verschillende (generieke) behoeften, dat leidt tot een bepaald (koop)motief; enkelvoudige behoefte is een (generieke) behoefte die op zichzelf leidt tot een bepaald (koop)motief; voorbeeld: de enkelvoudige (generieke) behoefte aan eten kan iemand ...
De behoeften kunnen eenvoudig worden bepaald door het verrichten van een uitgebreid marktonderzoek waarmee u inzicht kunt krijgen tot de klantbehoeften. Daarnaast kunt u ook een tevredenheidsonderzoek verrichten onder uw klanten om na te gaan in hoeverre uw huidige klanten tevreden zijn met uw producten en diensten.
De noodzakelijke of basisbehoeften. Hierbij gaat het dus om eerste levensbehoeften, zoals voedsel, kleding, een dak boven je hoofd, enz.. De minder noodzakelijke behoeften. Het betreft hier behoeften die niet van levensbelang zijn, maar wel heel normaal zijn.
Iets wat iedereen nodig heeft om redelijk te kunnen leven. Er zijn vier basisbehoeften: voedsel, huisvesting, gezondheidszorg en onderwijs.
Menselijke behoeften
Basisbehoeften verwijzen vaak te eenzijdig naar materiële behoeften, zoals de behoefte aan eten en drinken, warmte, rust, seks, enz. Deze materiële behoeften hebben mensen gemeen met andere levensvormen.
Secundaire behoeften zijn dingen waar je eigenlijk wel zonder zou kunnen, voorbeelden hiervan zijn een telefoon, televisie en een (dure) auto. Het zijn geen dingen die van levensbelang zijn.
Ze passen bij je, staan open voor je hulp, beschouwen je als dé expert en vertrouwen volledig op je oplossing. Daarom kun je geweldige resultaten of transformaties met ze bereiken. Je ideale klanten betalen graag wat je vraagt. Zonder dat je aan ze hoeft te trekken of er veel moeite voor doet.
Kritisch consument gaat over het zorgvuldig kijken naar wat je koopt en waarom. Ook gaat het over duurzaam denken. Het nadenken over de toekomst. Het kopen van milieuvriendelijke producten en het aanschaffen van bijvoorbeeld groene stroom.
Je ideale klant is een individu waar jij het liefst mee werkt, omdat deze het beste aansluit bij wat jij met je dienst en product te bieden hebt als ondernemer. Deze persoon is de perfecte match met jouw bedrijf op het gebied van persoonlijkheid en behoeften.
De primaire behoeften zijn biologische en fysiologische behoeften. Dit zijn de basisbehoeften zoals voedsel, water, slaap en tot op zekere hoogte seks. Als niet aan deze behoeften wordt voldaan, kan het menselijk lichaam niet optimaal functioneren.
Gecreëerde behoeften zijn als het stukje brood dat in een restaurant geserveerd wordt voordat je echt te eten krijgt. Van dat stukje brood krijg je extra honger; extra behoefte aan lekker eten. Er is niks mis met dat stukje brood. In die zin is er niks mis met het creëren van behoeften.
Tertiaire behoeften (= luxebehoeften): verre reizen, auto, boot.
Daarnaast worden behoeften ook ingedeeld in materiële en immateriële behoeften. Materiële behoeften zoals honger of zin om te lezen kunnen worden bevredigd met materiële middelen (een brood, een boek). Immateriële behoeften zijn behoeften aan bv. juridisch advies, een verzekeringscontract, een geneeskundig onderzoek.
Hoe komen de behoeften aan competentie, autonomie en relatie tot recht? Naast algemene onderwijsbehoeften die zich kunnen vertalen naar didactische aanpassingen, zijn er ook drie psychologische basisbehoeften. Dit zijn de behoefte aan competentie, autonomie en relatie.
Er zijn echter ook verschillen: behoeften kun je vervullen waarna ze geen richting meer geven in je leven.Waarden kun je niet 'vervullen' ze blijven relevant voor je – ze zijn duurzamer en blijven richting geven.
Economische behoeften kunnen onderverdeeld worden in primaire en secundaire behoeften. Die eerste zijn basisbehoeften, ze zijn nodig om te overleven: kledij, een dak boven je hoofd, eten en drinken. Secundaire behoeften verschillen van persoon tot persoon.
Een basisbehoefte of primaire levensbehoefte zijn de noodzakelijke zaken in het leven om te kunnen overleven. Voorbeelden van basisbehoeften zijn eten, een huis, kleding, maar ook onderwijs, gezondheidszorg en zaken die met hygiëne te maken hebben.