De Eriba Touring Familia 310 is de kleinste Touring. Hij heeft tot drie slaapplaatsen. Van de kleine zithoek aan de voorkant is eenvoudig een eenpersoonsbed te maken. De Familia 310 is slechts 2 meter breed en heeft een leeggewicht van 740 kilo.
De modellen van de ERIBA Touring worden uitgebreid. Als eerste modellen ontstaan de drie caravans Puck, Faun en Troll. Daarna volgen Pan, Familia, Triton en Titan.
De constructie is ook anders en dat geldt ook voor de ronde hoeken en daklijsten bij Eriba. En dat kost behoorlijk. Ik acht het ook mogelijk dat de Eribadealers de prijzen kunstmatig hoog houden door ingeruilde caravans bij andere dan Eribadealers op te kopen.
Maar ook de moderne versie van de Touring – de Feeling-serie – alsmede de Nova-caravans hebben hun weg naar klanten in alle Europese landen gevonden. De Eriba caravans hebben een ijzersterke reputatie, opgebouwd door het vaak originele en doordachte design en de hoogwaardige kwaliteit.
Uiteraard speelt de keuze van de caravan een belangrijke rol als het gaat om de kosten. De prijzen van een nieuwe caravan variëren in ons land van circa € 13.000 tot € 40.000. De meeste caravans die worden gekocht kosten minder dan €25.000.
U hoeft zich dankzij het hagelbestendige dak van deze Eriba caravan geen zorgen te maken over hagelschade. De rondtrekkende kampeerders zullen het hefdak en de Thule Omnistor 6300 cassetteluifel van deze caravan als zeer praktisch ervaren.
Vanaf de 70's tot medio 2009 zijn de Tourings in opdracht van Hymer in Cernay geproduceerd. Vanaf 2010 worden de Tourings weer bij Eriba Hymer 'thuis' gemaakt in Bad Waldsee.
Waarom ERIBA? Van compact en wendbaar tot ruimtelijk en luxueus! De geschiedenis van Eriba als fabrikant van caravans begint in het jaar 1957. Toen ontstond met de oer-Troll de eerste woonwagen bij HYMER in Bad Waldsee in het zuiden van Duitsland.
Een caravan met hefdak is per definitie minder hoog dan een 'conventionele' caravan omdat het dak nu eenmaal een stuk ingeklapt is. Het resultaat is dat hefdak caravans een veel lagere luchtweerstand hebben. Daardoor zal het brandstofverbruik van de auto ook een stuk lager zijn.
De Eriba Puck heeft een ledig gewicht van 415 kg. Met rijbewijs B mag je deze Eriba Puck al achter je auto koppelen. Door zijn geringe breedte van 1,65 m. is hij niet breder dan je auto. Bovendien heeft hij een geringe hoogte van 1,95 m., een geringe lengte inclusief koppeling van 4,05 m.
Het bouwjaar van een Eriba is terug te herleiden uit het chassisnummer. "In het Hymer plaatje, rechtsonder naast de deur staat behalve het type en gewicht alleen het nummer 243795." Dat nummer is het chassisnummer. Het is ook aan de voorzijde ingeslagen in het onderstel.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
De prijs is daar ook naar. De Basic Shelter is er vanaf 12.950 euro. Voor de Plus betaal je vierduizend euro en de Offroad kost 17.650 euro.
De kosten van een caravanverzekering variëren tussen € 120,- en zo'n € 800,- per jaar voor een gemiddelde caravan. De kosten van een caravanverzekering zijn onder andere afhankelijk van leeftijd van de caravan en de gewenste dekking.
Een goede oplossing is dwarsbalkjes op je caravan te leggen en daarna een zeil te spannen over de balkjes heen. Je zult zo de hagelstenen opvangen (ze zullen vrolijk rondstuiteren op je dakzeil).
je kan aan de plaat zien of deze van aluminium is of gfk, het aluminium dak is gladder of het gfk/kunststof dak heeft een structuur.
Dit is de Smitveld Patist; onze kleinste vouwwagen die een grootse indruk maakt. De Patist heeft een heerlijk bed en biedt verder heel veel comfort. Het volledige kuipgrondzeil houdt water, tocht en beestjes buiten de deur. Ook het opzetten van deze compacte vouwwagen gaat snel en eenvoudig.