De gecomprimeerde lucht geeft de warmte via de kanaaltjes af aan de rijwind. Daardoor koelt deze gecomprimeerde lucht tientallen graden af. Het principe is gelijk aan dat van de radiateur waarbij de rijwind de koelvloeistof afkoelt.
Opmerkingen over intercooling
Als een intercooler perslucht van 270 graden kan opnemen en deze kan laten zakken tot de koelluchttemperatuur buiten de intercooler van 70 graden (een daling van 200 graden), is deze 100% effectief. Als deze slechts de helft kan laten zakken, van 270 graden naar 170 graden, is deze slechts 50% effectief.
Normaal gesproken wordt de inlaatlucht van een turbo gekoeld door een gewone intercooler. Dat is een soort radiator die de lucht koelt met behulp van de rijwind. Via slangen gaat de lucht vanaf de turbo naar de intercooler. Vervolgens gaat de gekoelde lucht via slangen weer door naar de motor.
Er wordt veel gezegd dat grotere intercoolers meer pk's opleverd. Dit kan varieren tussen de 5 tot soms 20 pk.
Een intercooler is een apparaat dat helpt om lucht te koelen terwijl het door de motor van een auto of vrachtwagen stroomt . Door de lucht te koelen, helpt de intercooler de prestaties van de motor te verbeteren en oververhitting te voorkomen.
De intercooler: werking
De koeling verkleint het volume van de gecomprimeerde lucht en dit stelt de intercooler in staat, meer zuurstofrijke lucht aan de motor te leveren. Zo kan de motor nog effectiever brandstof verbranden, hetgeen tegelijkertijd de prestatie van de motor verhoogt.
Verwarmde lucht wordt naar de intercooler gestuurd, die de lucht afkoelt voordat deze naar de motor wordt gestuurd. Tegelijkertijd circuleert er ook koelvloeistof door de intercooler .
Maar ze voegen zelf geen paardenkracht toe . Hoe groter de temperatuurdaling van de inlaatlucht die door de intercooler wordt bereikt, hoe meer vermogen de motor kan genereren. Een intercooler kan de inlaatluchttemperatuur drastisch verlagen en daardoor de motorprestaties verbeteren, terwijl het risico op oververhitting afneemt.
Aan de andere kant zorgt het upgraden van de intercooler ervoor dat de door de turbocompressor gecomprimeerde lucht aanzienlijk wordt afgekoeld. Dit leidt tot een hoger zuurstofgehalte in de geleverde lucht en dus tot een toename van het motorvermogen.
Vermogenswinst met een cold air intake verschilt per auto en per motor. Bij de meeste Honda's zal het gemiddeld tussen de 8 en 12 pk opleveren. Grootste verschil zit voornamelijk de reactie op het gaspedaal.
De temperatuur van de lucht die in de motor verbrand moet worden kan oplopen tot wel 150 graden Celsius. Bij zulke temperaturen levert een motor veel minder vermogen. Het is noodzakelijk dat deze lucht gekoeld wordt. De intercooler zorgt ervoor dat deze lucht wordt afgekoeld door rijwind en koelelementen te gebruiken.
De kosten voor een nieuwe inlaatluchtkoeler beginnen bij ongeveer 100 euro; afhankelijk van fabrikant en model kan dit tot enkele honderden euro's oplopen.
In geval van mechanische beschadiging van de turbo of olielekkage bij de compressor kunnen er olie en metaaldeeltjes in de intercooler terecht komen. Dat door deze verontreiniging het motorvermogen daalt, is nog te overzien.
Wat is zijn functie
De functie van de intercooler is het koelen van de gecomprimeerde lucht van de turbo. De lucht moet gekoeld worden om thermodynamische redenen.
Normaal gesproken streven turbosysteemingenieurs naar een intercoolerrendement van 70 procent of meer en een boost-drukval van niet meer dan 1,0 psi door de unit. Bij een straatauto kunnen de beperkingen van de verpakking echter betekenen dat u genoegen moet nemen met een drukval van maximaal 2,5 psi en rendementen van slechts 60 procent.
Simpel gezegd is water veel effectiever in het onttrekken van warmte aan de geladen lucht dan lucht . Deze eigenschap betekent dat de intercoolerkernen net zo effectief zijn als hun lucht-lucht-tegenhangers, maar dan met een fractie van de grootte.
Wist je dat een intercooler upgrade 30 pk vermogens winst kan geven? De meeste auto's van tegenwoordig zijn voorzien van een Turbo, deze zorgt ervoor dat de auto meer koppel en vermogen heeft als een auto zonder turbo.
De echte magie van het installeren van een aftermarket turbo intercooler is de mogelijkheid om een agressievere afstelling te draaien zonder in detonatie te raken. Een grotere intercooler is ook minder vatbaar voor hitteabsorptie, wat betekent dat u langer op de dragstrip of racebaan kunt blijven zonder vermogen te verliezen.
Als je met een turbo rijdt en je wilt flink meer vermogen is een intercooler upgrade, ook wel interkoeler genoemd, vaak noodzaak. Je auto wordt daar namelijk sneller van. Een intercooler is relatief eenvoudig te monteren en is bovendien betaalbaar, maar maakt toch behoorlijk wat verschil!
Een betere intercooler gaat je helpen bij een getunde motor, warme klimaten, autobahn top speed pulls en op het circuit waarbij langdurige hoge temperaturen van toepassing zijn.
Tijdens intensief rijden genereert de motor aanzienlijke hitte, wat leidt tot een fenomeen dat bekend staat als heat soak. Dit kan de standaard intercooler overbelasten, waardoor de efficiëntie ervan afneemt. Een verbeterde intercooler bestrijdt dit probleem door hogere temperaturen efficiënt te beheren, waardoor vermogensverlies wordt voorkomen .
Verbetert de efficiëntie en het vermogen van de motor
Door de inlaatluchttemperatuur te verlagen en de dichtheid ervan te verhogen, verbeteren intercoolers het verbrandingsproces in de motor. Met een koelere en dichtere luchtlading kan de motor een completere en efficiëntere verbranding van de ingespoten brandstof bereiken.
De oorzaken van een koelvloeistof lekkage kan een beschadigde radiator, slijtage aan slangen en leidingen, een defecte waterpomp, en een kapotte koppakking zijn. Wanneer je de lekkage niet laat repareren, kan dit zorgen voor ernstige problemen.
De locatie aan de voorkant van het voertuig vermindert de luchtstroom naar andere warmtewisselaars, zoals de radiator en de condensor van de airconditioning . Bij sommige merken en modellen is dit een kritisch punt om te overwegen, omdat ze een reputatie kunnen hebben van ontoereikende koelsystemen.
Een radiator onttrekt warmte aan hete vloeistof uit het motorblok.Aan de andere kant koelt de intercooler hete lucht van een turbolader . Ze coëxisteren in voertuigen met turbomotoren, maar voertuigen zonder turbo hebben alleen radiatoren. Dat impliceert dat radiatoren een essentieel onderdeel zijn van alle auto's met verbrandingsmotoren.