De hoogste prioriteit voor een BHV'er bij een inzet is het verkennen en helpen van slachtoffers. Dit houdt in dat je eerst zorgt voor een veilige omgeving en de handelingen uitvoert zoals geleerd en geoefend tijdens de BHV cursus en volgens de afspraken binnen jouw organisatie.
Want als goed getrainde BHV'er kun je het verschil maken door snel en doortastend te handelen in een noodsituatie. Als BHV'er ben je goed opgeleid en voorbereid om bij te dragen aan: het verlenen van Eerste Hulp bij ongevallen. het beperken en bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen.
De hoogste prioriteit van hulpverleners tijdens een incidentrespons is het redden en onmiddellijk verlenen van medische hulp aan gewonde personen . Hulpverleners, zoals brandweerlieden, geven prioriteit aan het lokaliseren en redden van slachtoffers uit brandende gebouwen, ongevalslocaties of waterhindernissen.
De bedrijfshulpverlener is de eerste schakel in de hulpverleningsketen. Hij is als eerste ter plaatse nog voor de professionele hulpverleners. Sommige situaties kan de BHV-er door zijn kennis zelf afhandelen zonder dat er professionele hulp nodig is.
Hierbij speelt de Bedrijfshulpverlener (BHV-er) een belangrijke rol. De BHV-er is namelijk de eerste persoon die aangesproken wordt bij een noodsituatie en beslist wie of wat er moet gebeuren. Daarnaast fungeert de BHV-er als schakel tussen de slachtoffers, omstanders en de professionele hulpdiensten.
Je eerste taak als hulpverlener is ervoor te zorgen dat de situatie veilig is. Bekijk het ongeval of de noodsituatie eerst grondig vooraleer je tot handelen overgaat. Ga na wat de risico's zijn voor jezelf, voor het slachtoffer en voor de omstaanders. Als het mogelijk is, verwijder je deze risico's.
Een goede hulpverlener vertelt je over alle mogelijke behandelingen, op basis van wetenschappelijk bewijs en praktijkervaring. Jij geeft aan wat je wilt bereiken en welke behandeling jouw voorkeur heeft. Als je wilt, kun je ook de mensen uit je omgeving vragen om hierover mee te denken.
De Arbowet bepaalt dat een bhv'er verantwoordelijk is voor de volgende taken: • Eerste hulp verlenen bij ongevallen zoals het aanleggen van een verband of reanimatie; • Het bestrijden en/ of beperken van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen; • Het in noodsituaties alarmeren en evacueren van werknemers ...
PRIORITEIT 3: Misdrijven die gaande zijn en die een onmiddellijke reactie vereisen, maar geen significante dreiging van ernstig lichamelijk letsel of grote materiële schade opleveren, of een lopend incident of activiteit die kan worden geclassificeerd als een mogelijk misdrijf of potentiële bedreiging voor leven of eigendom.
Uitleg: De eerste twee prioriteiten voor een hulpverlener op een plaats delict zijn het veiligstellen en beschermen van de plaats delict en het verlenen van eerste hulp aan gewonden .
Je moet respect hebben voor de persoon van de cliënt, empathie hebben, zicht hebben op de kwaliteiten van de cliënt en betrouwbaar zijn. Je hoeft geen vriend te worden maar wel iets wat daar op lijkt. Als je cliënten vraagt naar goed hulpverlenerschap, kom je al snel op het terrein van de houding van de hulpverlener.
De volgorde van ontruimen is: 1. de verdieping waarop brand is; 2. de verdieping boven de brand; 3. de verdieping onder de brand. Stap 3 Alles ontruimen vindt plaats in opdracht van de brandweer, de coördinator of de leiding.
De belangrijkste taken van een BHV'er zijn alarmeren en evacueren in noodsituaties, inroepen van professionele hulp, brand bestrijden en eerste hulp verlenen.
De eerst hulpverlener heeft als kerntaak: Het slachtoffer in een zo goed mogelijke conditie overdragen aan professionele hulpverleners. Als hulpverlener voorkom je verergering en uitbreiding van stoornissen en letsels. Je voert geen handelingen uit die de behandeling van professionele hulpverleners bemoeilijkt.
Volgens artikel 7:453 BW moet een hulpverlener bij zijn werkzaamheden de zorg van een goede hulpverlener in acht nemen. De algemene definitie van goed hulpverlenerschap is: “hij [de hulpverlener] moet die zorg betrachten die van een redelijk bekwame vakgenoot onder vergelijkbare omstandigheden mag worden verwacht.”
Alle zorgaanbieders moeten zorg leveren die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ze moeten bijvoorbeeld het zorgplan met cliënten bespreken, medezeggenschap regelen en een klachtenregeling hebben. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
De focus ligt op de 4 stappen in eerste hulp : 1). zorg voor veiligheid, 2). beoordeel de toestand van het slachtoffer, 3). alarmeer de hulpdiensten, 4).
Hiervoor kunnen we DRABC gebruiken: Gevaar, Reactie, Luchtweg, Ademhaling en Circulatie .
Als bhv'er kan je zorgen dat de gevolgen van incidenten zoveel mogelijk worden beperkt. Je bent sneller aanwezig bij een incident dan de brandweer, ambulance of politie. Je kan juist in de beginfase het verschil maken. Een goed opgeleide en geoefende bhv kan bijvoorbeeld een beginnende brand vroeg ontdekken en blussen.
Het BHV-plan beschrijft de organisatie van de BHV, welke BHV opleidingen de bedrijfshulpverleners hebben gevolgd en hoe de bekwaamheid wordt geborgd. Maar ook de hulpmaterialen die ingezet kunnen worden, de vluchtroutetekeningen, instructiekaarten, het BHV ontruimingsplan en een registratie van de incidenten.
Ontruimen in fasen: 1. horizontaal ontruimen
Ontruim eerst, indien mogelijk, de ruimte waar calamiteit (bijv.brand) is begonnen en. Sluit deze ruimte (figuur 1, nr. 1).