Zoekmachine adverteren, ook wel SEA genoemd, heeft snel effect op de online zichtbaarheid van jouw bedrijf of website. In essentie houdt het in dat je advertenties plaatst in de betaalde zoekresultaten in zoekmachines, zoals Google en Bing. Adverteren op zoekmachines kan via Google Ads en Microsoft Ads.
Wat betekent zoekmachine marketing: Zoekmachine marketing (ook wel SEM genoemd) is het beter vindbaar maken van webpagina's bij zoekmachines. Als je website hoog scoort in zoekmachines, krijg je meer bezoekers naar je website en krijgt je bedrijf meer bekendheid.
Zoekmachine marketing kunnen we daarmee onderverdelen in zoekmachine optimalisatie (SEO, niet-betaald) en zoekmachine adverteren (SEA, betaald).
Door te adverteren op Google koop je een stukje advertentieruimte boven de organische zoekresultaten, dit zijn de zogenoemde SEA kosten. Wanneer jouw advertentie wordt getriggerd door een zoekopdracht, wordt deze weergegeven in de betaalde zoekresultaten van een zoekmachine.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
Google Analytics is een interessante en gratis tool van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen en inzichtelijk te maken. Zowel verkeer naar jouw website, op jouw website als van jouw website kun je meten. De informatie wordt overzichtelijk vastgelegd.
Met Google Ads kunt u gemakkelijk effectieve advertentieteksten schrijven of afbeeldingen toevoegen. Er zijn verschillende advertentie-indelingen beschikbaar en we helpen u bepalen hoe u uw advertentie het beste kunt samenstellen op basis van uw advertentiedoelen en marketingdoelstellingen.
Een zoekmachine heeft als doel de gebruiker zo goed mogelijk te bedienen. Dat wil zeggen dat ze voor de gene die naar iets opzoek is, een zo goed mogelijk zoekresultaat wil weergeven.
Een zoekmachine is een online bibliotheek waar informatie gevonden kan worden. Door het invoeren van zoektermen krijg je van de zoekmachine een lijst met relevante websites waar je, als het goed is, het antwoord op jouw vraag kunt vinden. Deze lijst wordt de Search Engine Results Page, ofwel SERP, genoemd.
SEA heeft nog een groot voordeel ten opzichte van SEO: je hebt veel meer controle. Je weet precies bij welke zoekwoorden mensen uitkomen bij je advertentie, want dit heb je zelf ingesteld. Daarnaast weet je ook precies hoeveel mensen de advertentie zien en wat de CTR is per zoekwoord.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
Met SEA of zoekmachinemarketing kan je met gerichte advertenties bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen om zo meer bezoekers aan te trekken. Het is snel, goedkoper dan traditionele marketing en je krijgt onmiddellijk inzicht in je resultaten.
Zoekmachinemarketing (SEM) is het gebruik van betaalde advertenties om uw website te laten verschijnen op de SERP-pagina's van Google, Bing en andere zoekmachines.
Zoekmachinemarketing, ook wel bekend onder de Engelse term Search Engine Marketing, is het specialisme dat webpagina's vindbaar maakt bij zoekdiensten.
Onze systemen kijken niet alleen naar zoekwoorden, maar analyseren ook of content op andere manieren relevant is voor een zoekopdracht. We maken gebruik van verzamelde, geanonimiseerde interactiegegevens om te beoordelen of zoekresultaten relevant zijn voor een zoekopdracht.
Zoekmachines slaan alle informatie die ze tegenkomen op. Al deze informatie wordt opgeslagen in een index. Dit is een gigantisch database met alle content die ze online zijn tegengekomen en die goed genoeg zijn om te presenteren aan de bezoekers.
Om exact te kunnen zoeken binnen Google moeten de woorden binnen aanhalingstekens worden geplaatst. Zo kan je bijvoorbeeld zoeken met de woorden: “Hoe werkt het internet?”. Waarna je alleen de resultaten te zien krijgt met “Hoe werkt het internet” in de titel.
Wat we wel weten is dat er bepaalde factoren een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan een goede url, het gebruiken van relevante woorden in de teksten, een page title, de laadsnelheid van je (mobiele) website en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Google beoordeelt de relevantie van een pagina door de ontvangen stemmen te tellen. De Google PageRank technologie houdt ook rekening met de belangrijkheid van de webpagina die een 'stem' uitbrengt.
Ook de meta title en meta description zijn niet van invloed op de ranking van je pagina, maar deze zijn wel belangrijk om potentiële bezoekers naar je website te halen. De titel en beschrijving worden namelijk getoond in de zoekresultaten.
Bij Google AdWords betaal je per keer dat er op je advertentie wordt geklikt. Hoe populairder een zoekterm én hoe minder relevant hij is voor jouw bedrijf, hoe hoger de prijs per klik (Cost Per Click) zal zijn. Soms is een synoniem van het door jou gekozen woord net zo efficiënt, maar een stuk goedkoper.
Als u net begint met adverteren, kunt u het beste een gemiddeld dagbudget tussen € 10 en € 50 instellen. Controleer na toepassing van een nieuw budget dagelijks uw account om na te gaan hoe uw campagnes hebben gepresteerd.
Google Analytics (gratis product)
Standaard verzamelt Google Analytics persoonsgegevens van je sitebezoekers, zoals IP-adressen en locatiegegevens. Bovendien worden standaard gegevens met Google gedeeld. Om aan de nieuwe wet te voldoen, zijn dus aanpassingen nodig aan de manier waarop je Google Analytics gebruikt.