Een turbo geeft een motor meer lucht. Hij voert de benodigde lucht onder (over)druk aan, daardoor krijgt de motor meer zuurstof en kan er meer brandstof volledig verbranden. Het gevolg: betere motorprestaties bij een gelijkblijvende cilinderinhoud.
De turbo bestaat uit 2 schoepenwielen in een slakvormige behuizing. Het ene schoepenwiel, het turbinewiel, wordt aangedreven door de hete uitlaatgassen en deze drijft op zijn beurt het andere schoepenwiel, de compressor, aan. Die compressor zuigt de lucht van buiten aan en comprimeert deze.
De turbo drijft de extra lucht onder druk aan, waardoor de motor meer zuurstof krijgt. Door die extra zuurstof kan er meer brandstof volledig verbrand worden. Dit leidt uiteindelijk tot een toename van de motorprestaties bij een niet toenemende cilinderinhoud. Een turbo wordt ook wel 'uitlaatgasturbo' genoemd.
Een turbolader of kortweg turbo (ook turbocharger) is een pomp die de druk van de lucht voor een verbrandingsmotor verhoogt voordat die naar de cilinders gaat.
Een turbogat houdt in dat de turbo enige tijd nodig heeft om op toeren te komen vanwege de inertie van de turbines, zodat het effect bij intrappen van het gaspedaal pas na enige tijd optreedt. Eenmaal over dit keerpunt heen zal een auto met turbo veel sneller accelereren dan een auto zonder turbo.
Een waste-gate turbo is een klep die zich in de uitlaat van de motor bevindt en voorkomt dat de turbo te hoog in zijn toeren komt en je de motor letterlijk opblaast.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
De gemiddelde uitlaatgas temperatuur in de Turbo van een diesel in ongeveer 800 graden.Bij een benzine Turbo is dat ongeveer 1000 graden en dat is heet genoeg om glas te smelten! De toegestane onbalans aan een Turbo as op maximum toerental is 2 kilo.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud.
Via een asje is die turbine (waarvan het woord turbo is afgeleid) verbonden met een schoepenwiel in het inlaatkanaal: de compressor. Die zuigt verse lucht aan en perst deze vervolgens met overdruk richting de motor. De turbo kan pas vol aan de bak wanneer er genoeg uitlaatgassen langs de turbine stromen.
Standaard turbodruk ligt tussen de 0,5 en 0,65 bar, kun je ook niks aan regelen, zit in de software.. De max druk van bv een K03's is volgens mij +/- 1.7 bar.
Een normale turbo draait al snel 200.000 rondjes per minuut! Dus je begrijpt waarom de hoofdas (nummer 2) een goede olietoevoer moet hebben om de as als het ware op olie te laten zweven om zo slijtage te voorkomen.
Antwoord van Jos. U vraagt of het nodig is de turbo te laten afkoelen en of start/stop beter uitgeschakeld kan worden wanneer de turbo daardoor mogelijk schade kan oplopen. Het nog laten draaien van de motor alvorens deze uit te zetten is niet meer van deze tijd.
Er bestaan twee soorten turbo's: turbo long, ook wel een 'turbo bull' genoemd en turbo short die ook wel bekend staat als een 'turbo bear'.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
De turbo-onderdelen moeten gesmeerd worden. Dat gebeurd met motorolie die vanuit de oliepomp in de motor naar de turbo gaat. De olie wordt onder druk in de turbo gespoten, smeert en koelt alle onderdelen en loopt daarna terug in het carter van de motor.
Eerst het slechte nieuws: bij het vervangen van een turbolader moet je rekening houden met kosten tussen de 1.500 en 3.000 euro. Nu het goede nieuws: je kunt de turbo zelf goedkoop op internet kopen. Wij bieden je lage online prijzen en natuurlijk hoogwaardige producten van merkfabrikanten.
De turbolader heeft een constante toevoer van schone olie nodig. Te weinig olie, de verkeerde viscositeitsgraad of slechte kwaliteit olie leidt tot een opbouw van vervuiling in de motor. Dit kan slijtageschade veroorzaken in het binnenste van de turbo.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
In 1885 en 1896 onderzochten Gottlieb Daimler en Rudolf Diesel de mogelijkheden om het vermogen van de motor te verhogen en het brandstofverbruik te verminderen door gecomprimeerde lucht in de motor te brengen. Maar het was de Zwitser Alfred J.Buchi die in 1925 het eerste succes boekte met de uitlaatgas turbo.
Een dieselmotor krijgt lucht in de cilinders. Geen mengsel, zoals dat vaak bij benzinemotoren het geval is. Daar is vaak de brandstof al vermengd met het lucht (het mengsel). De lucht in een dieselmotor wordt soms door de motor zelf aangezogen (zonder turbo) meestal onder druk toegevoerd door een turbo.
Vandaag de dag zijn vrijwel alle nieuwe dieselmotoren voorzien van een turbo. Naast het gebruik van turbo's om de prestaties te verhogen, worden ze ook gebruikt om een brandstofbesparing te realiseren en de kwaliteit van de uitlaatgassen te verbeteren.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur.