In 2020 mocht de MG ZS EV zich de goedkoopste elektrische SUV-achtige van Nederland noemen, maar in 2021 gaat de iEV7s JAC er met die titel vandoor. Voor €30.650 krijg je een 114 pk sterke elektrische compacte cross-over afgeleverd met een 39 kWh accu in zijn bodem, goed voor een actieradius van zo'n 250 kilometer.
Niet te missen in het lijstje van de beste elektrische SUV's van 2021: de Kia e-Niro. Kia belooft een actieradius van 455 km en om het feest compleet te maken, accelereert de e-Niro onwijs lekker. De Kia rijdt comfortabel, is compleet uitgerust, heeft meer dan genoeg binnenruimte én uiteraard 7 jaar lang garantie.
1. Dacia Spring – 20.850 euro – 230 km actieradius. We trappen meteen af met de goedkoopste elektrische auto: de Dacia Spring Electric. Het is de eerste elektrische auto van het merk en tevens de eerste met een vanafprijs rond de 20.000 euro.
Dacia Spring, vanafprijs: 20.850 euro
De Dacia Spring staat te boek als de goedkoopste elektrische auto die momenteel al op de markt is. De eerdergenoemde auto's in dit rijtje zijn weliswaar goedkoper, maar de Nederlandse wet schaart ze onder de categorie brommobielen. De Dacia Spring is met recht een auto te noemen.
1. Dacia Duster. Dacia is hét budgetmerk, dus het mag geen verrassing heten dat de meest betaalbare SUV van 2022 een Dacia is. Het is momenteel de enige SUV met een vanafprijs van onder de €20.000.
De beste SUV die in de eerste drie jaar de minste problemen gaf was dit jaar de Mercedes GLC. Die stond bovendien ook als overall nummer 1. De volgende betrouwbaarste SUV staat daar op de zesde plaats, de Audi Q2.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
“De batterij, het duurste element van de auto, wordt stilaan goedkoper. Concreet schatten we dat de prijs tegen 2030 twintig keer goedkoper zal zijn tegenover tien jaar geleden”, zegt Van Mierlo. “Vandaag zijn veel elektrische auto's trouwens al goedkoper dan een diesel- of benzinewagen.
Hoeveel een elektrische auto na een aantal jaar nog waard is, hangt af van het gebruik en model. Maar een goede vuistregel is dat de auto na vier jaar nog ongeveer 40 tot 55% van de nieuwprijs waard is. Dat is vergelijkbaar met een benzineauto.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Er zit geen vaste prijs aan het vervangen van de accu, maar deze prijzen vallen over het algemeen tussen de 12.000 en 20.000 euro. Zo zou een nieuwe Model 3 LR-accu inclusief inbouwen ongeveer 15.000 euro kosten. Voor een Model S-accu moet al meer worden neergelegd, namelijk rond de 18.000 euro.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
De populaire Fiat 500e wint als beste elektrische auto van 2022 in het middensegment. Deze volledig elektrische auto scoort zeer goed op laadsnelheid en is aantrekkelijk geprijsd. De 500e heeft een actieradius tot 320 kilometer (WLTP) en tot wel 460 kilometer in het stadsverkeer.
Een volledig elektrische auto die lekker ver kan rijden én voor een betaalbare prijs! De koploper is: de Hyundai Kona Electric 64 kWh. Uitgaande van de vanaf-prijs en de praktijk actieradius die de auto gemiddeld haalt betaal je zo'n €96,- per kilometer actieradius die de auto heeft.
Volvo heeft de prijzen bekendgemaakt van de volledig elektrische Volvo XC40. De Volvo XC40 Electric heeft een vanafprijs van 59.900 euro en is te leasen vanaf 732 euro per maand. De volledig elektrische Volvo XC40 werd eerder al officieel door het automerk onthuld.
De Volvo XC60 is een ruime SUV die uiterst comfortabel is. Deze SUV valt onder de premium middenklasse. Deze auto is voorzien van moderne technieken en comfort staat voorop bij deze XC60. De meeste XC60 modellen zijn met dieselmotor gebouwd en hebben standaard een vierwielaandrijving.