Een 'gemba walk' is simpelweg het bezoeken van de werkplek die je wilt verbeteren. Het concept is ontwikkeld door Taiichi Ohno en is bedoeld zodat managers en leidinggevenden met eigen ogen zien hoe het werk gedaan wordt. Ook bouwen zij zo een relatie op met hun medewerkers, gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Gemba (現場) is een Japans woord en betekent 'echte plek'. Oftewel: de werkvloer, daar waar waarde wordt toegevoegd. Waarde – waar een klant voor wil betalen of wat een bedrijf moet doen vanwege wet- en regelgeving – is op haar beurt het eerste concept van Lean.
Door Gemba Walks te doen en de problem-solving competenties van medewerkers te ontwikkelen, ben je in staat om verspillingen te ontdekken en processen te verbeteren. Zo kun je als organisatie efficiënter werken en meer waarde leveren aan klanten.
Lean is een bedrijfsstrategie waarbij het draait om het creëren van waarde voor de klant in alle beschikbare processen. Centraal staat het terugdringen van verspilling in de processen binnen de organisatie.
Lean staat voor verbetering: een steeds betere afstemming van productiestappen op elkaar. Agile staat voor verandering: producten en diensten constant aanpassen aan de marktsituatie en de feedback vanuit klant.
Lean wordt vaak toegepast om de processen in de hele organisatie en haar omgeving te verbeteren. Scrum wordt daarentegen toegepast in teamverband waar de teams niet groter zijn dan 11 personen. Daarnaast is het bij Lean belangrijk dat de processen zo lopen dat er geen verspilling plaatsvindt.
Kaizen betekent letterlijk 'verandering' (kai) om 'goed te worden' (zen), veranderen naar beter dus. Een andere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is 'uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier'.
Hier kan je je inschrijven voor het Green Belt Examen. Hieronder vind je op welke momenten het examen wordt aangeboden en kun je je inschrijven. De kosten van het Green Belt examen bedragen €350,00 exclusief BTW, tenzij deze reeds is betaald tijdens de inschrijving.
De Lean Six Sigma Green Belt is een certificeringscursus waar je dieper in gaat op de hulpmiddelen en methoden die essentieel zijn om deel te nemen aan DMAIC verbeterprojecten en deze ook zelfstandig uit te voeren. Deze cursus richt zich op de basisstructuur van DMAIC en de belangrijkste Lean Six Sigma tools.
De gemba walk heeft drie belangrijke elementen: Ga kijken – Leiders zijn aanwezig op de werkvloer (de enige plek waar waarde wordt gecreëerd voor de klant) en doorlopen fysiek de waardeketen. Vraag waarom? – Goede leiders zijn beter in het stellen van vragen dan in het geven van antwoorden.
Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
Scrum is een manier van werken waarin teams worden georganiseerd en gefaciliteerd om in korte cycli – stapsgewijs – te werken aan concrete tussenproducten. Deze cycli worden sprints genoemd. En in iedere sprint levert het team werkende producten op. Een sprint duurt ongeveer 1 – 4 weken.
Scrum is een Agile raamwerk – een effectievere en flexibelere manier van werken – die het voor een team mogelijk maakt projecten op een productievere wijze op te leveren en eventuele problemen snel te tackelen.
Lean is een businessfilosofie en een manier van werken waarbij iedereen in een organisatie zich richt op het creëren van waarde voor de klant en het elimineren van verspilling. Door de klant centraal te stellen creëer je met Lean maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen een minimale inspanning.
De term Lean is bedacht door Womack en Jones na hun bezoek aan de Toyota fabrieken in Japan.
Maar wat is nou precies verspilling? Binnen de lean theorie noemen we activiteiten of dingen die je niet direct doet voor een klant en die ook niet wettelijk verplicht zijn, verspilling. De klant wil er niet voor betalen of erop wachten.
Verspillingen (TIMWOODS) zijn de activiteiten die vanuit de klant bezien niet interessant zijn, en die geen hogere prijs van het product of de dienst rechtvaardigen. Hieronder vallen ook corrigerende acties om de gevraagde kwaliteit te leveren.
Het doel van de 5S-methode is om samen met je collega's een schone, veilige, goed georganiseerde en efficiënte werkomgeving te creëren. Om ongevallen te voorkomen, defecten of fouten te voorkomen én om geen tijd te verspillen door onnodig zoeken.