Hier volgt een en ander over de vier voornaamste figuren, die daar in het volksgeloof bekend zijn: de jorka, alias Djoembi, de Bakroe, de Leba en de Azema. Presenteren wij U eerst de Jorka. Jorka of Joroka betekent: spook; na iemands dood kan zijn jorka rondwaren.
Vroeger werd er die nacht bij de nabestaanden in huis geslapen om hen bij te staan en te beschermen tegen de geest van de overledene, de yorka, die zich nog 'tussen twee werelden' bevindt. De yorka heeft het lichaam verlaten, maar heeft nog geen eindbestemming gevonden.
De wilde bakroe zou de buurt onveilig maken vanuit verlaten huizen, op straathoeken, onder bruggen of in buizen van sloten en kreken (kokro-bakru). De werkende bakroe zou dan weer onder invloed staan van marktkramers of andere succesvolle ondernemers. die als bazen over de bakroes fungeren.
Jorka of Joroka betekent: spook; na iemands dood kan zijn jorka rondwaren. Het woord wordt algemeen geacht van Karaïbische oorsprong te zijn.
Neem bijvoorbeeld yorka, dat is de benaming van een kabra, oftewel een vooroudergeest. In overdrachtelijke zin kent men de yorka-supu, de 'geestensoep'. Drink je die, ga je dood; drink je die niet, ga je ook dood.
Mama Aisa wordt vaak als hoogste winti beschouwd en zelfs als moeder van andere winti, hoewel Anana uiteindelijk alle winti heeft geschapen.
Surinamers houden ervan om zich netjes aan te kleden als ze op bezoek gaan of naar een feestje gaan. Houdt u hier rekening mee wanneer u een uitnodiging ontvangt van een Surinaamse gastvrouw of -heer. Wanneer u bij mensen thuis komt behoort u de schoenen bij de deur uit te trekken.
Surinamers zijn een erg levendig volk, met een relaxte en vriendelijke attitude. Het is, in tegenstelling tot Nederlanders, een 'samen' volk. Ze doen alles samen en familie woont bij elkaar van generatie op generatie. Daarnaast zie je in de Surinaamse samenleving ook een hele grote mix aan culturen.
Surinamers geven elkaar bij een normale begroeting een hand. Als ze een vriend of vriendin begroeten geven ze elkaar een 'brasa', oftewel een omhelzing. Ook vragen ze bij een begroeting hoe het gaat: 'fa waka'. Je hoeft dan niet een uitgebreid antwoord te geven.
Sranantongo, kortweg Sranan en in het Nederlands ook wel het Surinaams genoemd, is een in Suriname gesproken creoolse taal en wordt daarom ook soms aangeduid als het Surinaams Creools. Het geldt samen met het Nederlands als lingua franca in Suriname en de Surinaamse diaspora als een wijdverspreide contacttaal.
Pittige en vetrijk eten kunnen maag-darmklachten veroorzaken. Wat minder peper nemen dus, als je hier last van hebt. Kokosmelk, kokosolie en producten die in veel olie zijn gebakken zoals bara of teloh (gefrituurde cassave) bevatten veel (verzadigd) vet. Let daarom op de hoeveelheden.
Kojo is een alles-in-een computer met oogbesturing, speciaal gemaakt voor professionals die werken met kinderen en volwassenen met ernstige motorische of meervoudige beperkingen.
Religie. 48,4% christendom: 26,8% protestants en 21,6% rooms-katholiek, 22,3% hindoeïsme, 13,8% islam, 10,7% geen religie of onbekend, 4,7% traditionele en andere religies.
Een bazuinorkest bij het graf
Samen met een bazuinorkest begeleiden de dragers de overledene naar het graf. Ze dansen terwijl ze de kist naar de begraafplaats dragen. De dragers dansen eerst naast de kist en daarna op het graf. Dat doen ze om geesten te misleiden, zodat ze niet mee het graf in gaan.
Mama Aisa is de oermoeder, de moeder der moeders, de moeder der vaders, moeder van ons allen. Mama Aisa is moeder aarde, de godin van het leven en de dood. Ook is zij de beschermvrouw van de kunsten, de geneeskunst & de handel.
Winti & obias's
Legba/liba: Deze behoren tot de aarde groep. Bij de goron winti is hij de enige die als spreekbuis dient en alles kan zeggen. Als deze entiteit verstoord is , kan zij haar drager aanzetten tot diefstal of rondlopen als zwerver.
In Suriname is het traditie dat je een mattenklopper ring krijgt van een geliefd persoon. Je krijgt de ring uit vriendschap of uit liefde. Je mag de ring alleen zelf dragen en je mag hem niet aan iemand anders schenken.
Vrijwel alle Surinamers beheersen ten minste twee talen, de taal van hun afkomst en het Nederlands en ook vaak het Sranan. Surinamers zijn trots op het Nederlands en op hun eigen variant ervan, het Surinaams-Nederlands.
Vooral door plantage-eigenaren, ambtenaren en hun familieleden. In de 20ste eeuw kwamen veel Surinamers naar Nederland om te studeren, maar vanaf de jaren twintig ook om te werken, bijvoorbeeld als muzikant of later verpleegster. De grootste groep echter vestigde zich rond de onafhankelijkheid in 1975.
Als iemand voor het eerst winti heeft is het meestal de JéJé winti van de persoon die zich openbaart. De JéJé brengt de mens in contact met zijn karma en zijn JéJé (ziel).
De pangi is een lange, rechthoekige doek die vrouwen uit de Aukaanse Marron gemeenschap uit Suriname tot boven hun navel om hun middel wikkelen. Marrons zijn afstammelingen van tot slaaf gemaakten die gevlucht zijn en aanvankelijk in het binnenland van Suriname hun stamverband zijn gaan leven.
Hierbij gaat het om een ongehuwde volwassen vrouw, of kwei uman jonge vrouw.
Soms wordt een Pangi over een ander kledingstuk gedragen. Dit heeft verschillende redenen, soms om de baby te kunnen dragen, soms om de oogst te dragen. Verschillende manieren om een pangi te dragen; om de taille over een jurk, broek maar ook als headwrap.Vrouwen dragen tegenwoordig vooral Pangi's als hoofddoek.
De Hindostanen vormen de grootste groep, met 151 duizend. Ze wonen vooral in Den Haag, Rotterdam, Zoetermeer en Almere. Daarna volgen de Creolen, met 132 duizend. Zij wonen overwegend in Almere, Amsterdam en Rotterdam.
Tel daar mager vlees als kip en heel veel groenten bij op en je hebt vaak een volwaardige maaltijd met veel vitamines, mineralen en niet al te veel kilocalorieën! Surinaamse gerechten zijn doorgaans best pittig! Je kunt er daarom heel goed wat water, frisdrank of limonadesiroop bij drinken.