Maar als je vaker E10 tankt kan dit wel schadelijk zijn voor je auto. E10 benzine verbrand namelijk anders dan Euro95. Als je E10 benzine erin gooit kunnen de rubberen slangen, essentiële onderdelen en pakkingen van je auto beschadigen. Dit gebeurt niet na één keer, maar het is wel slim om geen E10 benzine te tanken.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
De benzine is goedkoper en beter voor het milieu maar met een volle tank E10 brandstof komt u in principe minder ver dan met een tank reguliere benzine. Dit komt doordat E10 een lagere energiedichtheid heeft. Een benzinemotor verbruikt ongeveer twee procent meer als er E10 wordt getankt.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
Kies bij twijfel voor het duurdere E5
Toch raden experts aan vanwege de hygroscopische werking van de bio-ethanol in E10 bijvoorbeeld wekelijks even een stuk te rijden. Je schudt de tank dan letterlijk op. Kies in geval van twijfel altijd het wat duurdere E5, zeker wanneer je auto langdurig stilstaat.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, Tango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij. Nog een stapje beter is de 102-octaan-benzine van TanQyou; die is gegarandeerd ethanolvrij.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Er wordt weleens gedacht dat dure benzine beter zou zijn voor het verbruik. Technisch gezien is er echter geen enkele reden waarom de ene benzine voor een lager verbruik zou zorgen dan de andere.
In E10 benzine zit slechts 90% benzine en 10% Bio-ethanol. Eigenlijk verschilt dit niet veel met Euro 95 waar al een beetje bio-ethanol bijzit. Toch kan E10 benzine een groot verschil maken voor je auto. Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine.
Is het tanken van goedkope brandstof slecht voor je auto? Nee, het tanken van goedkope brandstof doet uw auto geen kwaad. De brandstof bij tankstations in ons land moet aan wettelijke normen voldoen en wordt regelmatig getest. Wel is er een verschil in de kwaliteit van dure en goedkope brandstof.
Wie niet kiest voor een zogeheten premium brandstof, krijgt in de meeste gevallen E10-benzine in de tank. Dat is slecht voor je auto, zeker wanneer deze lang stilstaat, zoals nu tijdens de coronacrisis. Het probleem van de nieuwe brandstof wordt veroorzaakt door het hogere bio-ethanolgehalte.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
Goed om te weten: maandag is de slechtste tankdag. Op deze dag geven tankstations meestal geen korting. Zaterdag is juist wel een goede dag om de tank te vullen, want dan stunten veel tankstation met hun prijzen. Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van E10 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van B7 in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Euro 95 E5 (Super/Super 95/ROZ 95/Super bleifrei/Superbenzin/Eurosuper) is in Duitsland nog steeds goed verkrijgbaar naast E10. Superplus 98 E5 (Super Plus 98/98 Oktan) is goed verkrijgbaar. Heb je een auto die niet geschikt is voor E10, let dan altijd op het E-label van de brandstof die je wilt tanken.
Dit doet Tango ook. Onze research-afdeling doet onderzoeken naar de meest optimale receptuur, zodat we met recht kunnen zeggen dat wij kwaliteitsbrandstoffen aanbieden. Benzine en diesel die aan de pomp verkrijgbaar zijn bevatten naast koolwaterstoffen uit aardolie-raffinage ook biobrandstoffen.
Onze 'Pure' brandstoffen – te herkennen aan de zilvergrijze stickers op de pomp – bevatten namelijk alleen die toevoegingen die de prestaties van uw motor ten goede komen. Zo blijft de motor van uw vrachtwagen, bus, bestelwagen, auto en tweewieler schoner en kan de brandstof efficiënter verbrand worden.
Als er E10 op het label staat, dan tank je benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol. Euro98 heeft ten opzichte van Euro95 en hoger octaangetal en is vooral geschikt voor benzinemotoren met meer motorvermogen.
Vanaf 1 oktober 2019 wordt Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine wordt dan verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.