De doelgroep van Lowlands (en andere meerdaagse festivals) is voornamelijk de leeftijdsgroep tussen de 18 en 35 jaar. Aangezien televisiekijken onder deze groep steeds minder populair is, wordt zij niet meer bereikt met klassieke vormen van reclame, zoals commercials tussen programma's door.
Festivals worden bezocht door een divers publiek. Zo zijn alle opleidingsniveaus en leeftijden wel vertegenwoordigd, maar is het zeker geen gemiddeld publiek. Normaliter is in Nederland de groep 55-75 jaar twee keer zo groot als de groep 18-35 jaar. Op festivals ligt die verhouding echter precies andersom.
De gemiddelde leeftijd van bezoekers varieert afhankelijk van het genre en de line-up. De meeste muziekfestivals trekken echter vooral jongvolwassenen, meestal tussen de 18 en 35 jaar oud .
'Onze doelgroep vergrijst, dus zijn we aan het verjongen', vertelt Slootjes. 'We mikken niet op superjong, maar Lowlands wordt met name bezocht door de doelgroep van 25- tot 35-jarigen.
Gemiddelde leeftijd is 27,8 jaar (van 18-66 jaar). De helft van de deelnemers is tussen de 18 en 26 jaar. Bovenstaande diagrammen laten zien dat zo'n 75% van de deelnemers het fijn vinden als ze nog bij het social media account van iemand kunnen die is overleden, en dat zo'n 60% daar ook gebruik van hebben gemaakt.
Veel spullen die ze nodig hebben voor het festival zijn schaars, wat betekent dat de prijzen daarvan ook omhooggaan. Al deze dingen bij elkaar opgeteld zorgen ervoor dat we dit jaar weer meer moeten neerleggen voor een ticket.
Een doelgroep is een speciale groep mensen of bedrijven die dezelfde kenmerken hebben, zoals leeftijd, branche, interesses en behoeften. Als je duidelijk een doelgroep kiest, weet je over welke onderwerpen je kunt schrijven op je website en social media.
Een van de beste manieren om te bepalen wie uw doelgroep is, is om te kijken naar wie uw product of dienst al koopt . Hoe oud zijn ze, waar wonen ze, wat zijn hun interesses? Een goede manier om dit te weten te komen, is door deel te nemen aan sociale media of door klantenenquêtes te verspreiden.
Je kunt bijvoorbeeld een doelgroep bepalen door te kijken naar kenmerken als leeftijd, geslacht, geloof, sociaaleconomische achtergrond, woonplaats, beroep, opleiding of relatiestatus.
Festivals zijn populaire evenementen omdat ze bezoekers een leuke en boeiende ervaring bieden . Festivals kunnen vooral effectieve non-profit fondsenwervende evenementen zijn omdat ze helpen sterkere relaties op te bouwen met uw publiek door middel van persoonlijke interacties.
De bezoeker kan voor de muziek komen, of juist voor een theatervoorstelling. Hij kan voor een act komen die hij kent, maar het is ook mogelijk dat hij zich juist wil laten verrassen en nieuwe acts wil ontdekken tijdens het festival. Ook de sfeer kan een belangrijk element zijn voor de bezoeker.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
PROFIEL FESTIVALBEZOEKERS De Pinkpop bezoeker bezoekt zowel het clubcircuit als de popfestivals. Een muziekliefhebber met een ontwikkelde smaak in popmuziek en dance tussen de 16 en 45 jaar (kerndoelgroep 18 – 30 jaar).
De belangrijkste redenen om naar festivals te gaan, zijn voor hen het avontuur, de aantrekkingskracht van het evenement en het sociale aspect. Ook deze groep bestaat voornamelijk uit jongeren waarvan de meesten nog niet afgestudeerd zijn. Bij de pleziermakers zijn ook opvallend meer vrouwen dan mannen aanwezig.
Het Culturele Doelgroepenmodel deelt publiek op in groepen, op basis van culturele voorkeuren en gedrag. Het model onderscheidt drie hoofdgroepen: Intensief, Medium en Licht.
In een doelgroepenanalyse breng je in kaart wie je doelgroepen precies zijn. Je noteert bijvoorbeeld demografische gegevens, opleiding, werk en inkomen, gezondheidsfactoren, fysieke omgeving, cultuur, interesses, wensen en behoeften, enzovoort. Voor je analyse maak je een selectie van de relevante parameters.
Target Market Size is het geschatte aantal potentiële klanten voor een product of dienst binnen een specifieke markt . Het helpt bedrijven het potentiële bereik en de vraag naar hun aanbod te begrijpen.
Een doelgroep is de specifieke groep mensen die waarschijnlijk jouw producten of diensten zullen kopen. Dit zijn de mensen op wie je je moet richten - het type mensen dat keer op keer terugkomt, je aanbeveelt bij vrienden en enthousiast over je praat op sociale media.
de specifieke groep mensen die een advertentie moet bereiken : Een advertentie zal niet interessant zijn voor een kijker of lezer die niet tot de doelgroep behoort. Ze onderzochten de beste manieren om de boodschap over te brengen aan tieners, de primaire doelgroep.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft op geaggregeerd doelgroep- en sectorniveau betrouwbare en via Statline ook bijzonder toegankelijke informatie. Het geeft een goed beeld van de omvang en samenstelling van een bepaalde doelgroep.
Dat geldt zeker ook voor Lowlands. Voor het hele weekend ben je € 300,- kwijt, een stijging van € 45,- ten opzichte van 2022. Dagtickets zijn er niet voor dit festival, maar een simpel rekensommetje brengt ons op € 100,- per dag (in dit artikel onderzoeken we namelijk de kosten van één dag festivallen).
Op 24 november 1967 vond de eerste editie van het festival Lowlands plaats in de Utrechtse Jaarbeurs, onder de volledige naam Flight to Lowlands Paradise.
Kosten twee keer doorberekend naar festivalganger
Ook weegt mee hoeveel tijd, energie en geld een product kost. En ook maakt het uit of de cateraar de producten na een festival kan bewaren óf moet weggooien. Op veel festivals tref je cateraars en foodtrucks. Zij betalen huur aan de festivalorganisatie.