Organisatiecultuur weerspiegelt de persoonlijkheid van een organisatie. Het zijn de gedeelde regels, gewoontes, gedragingen, overtuigingen, eigenschappen en kernwaarden die een organisatie maken zoals het is. Dit heeft invloed op de manier waarop mensen in een organisatie doen, denken en met elkaar omgaan.
Definitie: wat is bedrijfscultuur? Een bedrijfscultuur is gebaseerd op een systeem van gedeelde waarden, sociale normen en symbolen, en op houdingen die van invloed zijn op hoe deelnemers binnen een organisatie beslissingen nemen, hoe ze handelen en hoe ze zich voelen.
Wij willen samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Beter eten is eten met respect voor mens dier en natuur zonder het verspillen van voedsel, plastic en verpakkingen en onnodige CO2 uitstoot. Samen met vaste boeren, telers en leveranciers zetten wij stappen om het steeds een beetje beter te doen.
Cultuur wordt gedefinieerd als het gehele complex bestaande uit kennis, overtuigingen, kunst, recht, ethiek, gewoonten en alle andere eigenschappen die door de mens zijn aangeleerd als onderdeel van een samenleving.
De nieuwe AH campagne
Je hebt het waarschijnlijk wel voorbij zien of horen komen: “Dat is het lekkere van Albert Heijn”. De nieuwe slogan van de supermarktketen. Bijbehorend aan deze slogan is in de campagne gebruik gemaakt van gezonde en betaalbare producten als groente en fruit.
Samen Beter eten bereikbaar maken.
Het levert een belangrijke bijdrage aan een gezonde levensstijl, het verbindt mensen met elkaar en draagt bij aan een beter klimaat en daarmee een duurzame samenleving. Daarom hebben wij bij Albert Heijn een missie: Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.
Daarmee blijft Albert Heijn veruit de grootste supermarkt van Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijks onderzoek van databureau NielsenIQ.
Om toptalent aan te trekken en te behouden, moeten bedrijven een aantrekkelijke organisatiecultuur opbouwen en in stand houden. Om dat te realiseren zijn er 5 onmisbare kernelementen nodig: doelgerichtheid, verantwoordelijkheid, gemeenschapszin, doeltreffende communicatie en goed leiderschap.
Er zijn volgens Harrison (1972) vier soorten organisatieculturen van elkaar te onderscheiden, namelijk de machtscultuur, de rolcultuur, de taakcultuur en de persoonscultuur.
De dominante cultuur is de overheersende cultuur van een land. Subculturen zijn kleinere groepen mensen die veel dingen gemeen hebben met de dominante cultuur, maar ook op een aantal punten verschillen. Tegenculturen verzetten zich tegen een bepaald onderdeel van de dominante cultuur.
Bij Lidl omarmen we een overkoepelende duurzaamheidsstrategie.Onder ons motto 'op weg naar morgen' verbinden we er ons toe om de mens en de planeet te beschermen. We leggen onszelf concrete doelstellingen op en meten onze vooruitgang.
Onze visie op verantwoord ondernemen
Verantwoord ondernemen is vast onderdeel van onze kernwaarden. Als grote retailer hebben we ook een maatschappelijke functie. Daarom zetten we ons dagelijks in om ons bedrijf te verbeteren op ecologisch, sociaal en economisch vlak.
Voor dit programma krijgen onze boeren een extra vergoeding. Zij gebruiken uitsluitend groene stroom en zorgen goed voor hun dieren. We streven met al onze Beter voor Koe, Natuur & Boer-melkveehouders naar een zo laag mogelijke CO2 footprint.
ALDI zet het nieuwe jaar in met een gloednieuwe slogan: 'ALDI, altijd slim'. Eenvoudig winkelen staat hierbij centraal.
Wij geven invulling aan ons motto 'Steeds verrassend, altijd voordelig' door een ruime keuze te bieden uit een voordelig, gevarieerd en hoogwaardig aanbod health-, beauty-, en babyartikelen, aangevuld met een uitgebreid en verrassend assortiment producten.
De slagzin i'm lovin' it wordt gebruikt in een internationale reclamecampagne van McDonald's, voornamelijk gericht op personen in de leeftijdsgroep 15–24. De campagne werd bedacht door Heye & Partner uit Unterhaching in Duitsland.
De bedrijfscultuur of organisatiecultuur bestaat uit de normen, waarden en ongeschreven regels van een organisatie. Soms zijn uitingen van de cultuur daadwerkelijk zichtbaar. Bijvoorbeeld in kleding of hoe de kantine eruitziet.
Voorbeelden zijn een gedeelde taal, religie, tradities, gewoonten, normen en waarden, maar ook de formele inrichting van een samenleving, zoals de organisatie van het onderwijs, het gehanteerde rechtsstelsel, en het gebruikte kiessysteem.