De 1.4 TSI van Volkswagen is nu al voor het tweede jaar op rij verkozen tot Motor van het Jaar. We vinden deze 1.4-viericlinder met turbo (en eventueel compressor) in tal van Volkswagen-, Audi-, Seat en Skoda-modellen, met vermogens die variëren van 122 tot 180 pk.
Met de TSI- en TDI-motoren rijdt de Volkswagen Polo het meest volwassen. De 1.0 TSI en 1.4 TDI zijn de beste allrounders als het gaat om prestaties, verbruik en degelijkheid.
De meeste problemen doen zich volgens Autobild voor bij de VW Touran die is gebouwd tussen 2006 en 2007. De uitvoeringen met 1,4 L-TSI-motor (motorcode BMY) vertonen problemen bij kilometerstanden tussen de 40.000 en 70.000.
Na de Zakenauto van het Jaar-titel met de Polo vorig jaar scoort Volkswagen dit jaar opnieuw een hoofdprijs. De jury van de AM Driving Business Awards beoordeelt de Golf 8 als Beste Nieuwkomer.
U overweegt de aanschaf van een VW Polo 1.2 TSI en wilt weten of deze generatie uit 2013 in aanmerking komt voor distributieketting gerelateerde problemen. Van dit motortype zijn distributieketting problemen bekend tot bouwjaar 2011.
Wanneer we naar praktijk verbruikscijfers kijken zou u met de 1.2 bij benadering gemiddeld 1 op 15,2 moeten kunnen draaien.De 1.4 komt in de buurt van 1 op 14,8. Bij gemiddeld 17.000 km op jaarbasis komt het verschil in verbruik neer op ongeveer 50 euro.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
Volkswagen geeft voor z'n zuinigheidswonder XL1 een verbruik op van 1 op 111.
De best presterende auto
De Consumentenbond heeft eind 2021 onderzoek* gedaan naar gemelde mankementen bij de verschillende automerken in Nederlanden. Uit hun onderzoek blijft dat de Volkswagen Polo de best presterende auto is!
De Polo heeft wat dat betreft een betere wegligging, maar is al rijdend op de snelweg wat springeriger (je voelt de vering en demping goed) en wat luider dan de Golf. Kijk je puur naar de occasionprijs, dan heb je met de Polo een hele allround auto in handen, ook als gezinsauto.
Hoog olieverbruik bij 1.4 TSI motoren
Heeft jouw bolide met 1.4 TSI motor een ongewoon hoog olieverbruik? Dat hoge olieverbruik wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de slechte kwaliteit olieschraapveren die de VAG-groep heeft gebruikt in zijn TSI motoren.
De TFSI motor heeft een betere brandstofefficiëntie en een hoger vermogen dan traditionele benzinemotoren. De TFSI motor levert over het algemeen meer koppel bij lage toeren, wat betekent dat de motor betere prestaties levert bij het accelereren.
Alles TSI motoren na 2012 zijn absoluut betrouwbaar, eerdere bouwjaren zijn discutabel, maar het is ook niet zo dat ze standaard aan puin draaien. Belangrijkste is dat de modificatie van ketting en spanner is uitgevoerd, als dat officieel is gedocumenteerd zou het vertrouwd moeten zijn.
Onder aan de lijst vinden we een 1.4 TSI ACT met 140 pk, waarmee de eigenaar gemiddeld 1 op 12,4 (8 l/100 km) reed. Het gemiddelde van alle 32 Golf 7 1.4 TSI's in de AutoWeek Verbruiksmonitor is 1 op 15,3 (6,5 l/100 km). De nieuwe 1.5 TSI scoort gemiddeld nét iets beter, met een verbruik van 1 op 15,6 (6,4 l/100 km).
De slijtage van de ketting (waardoor de ketting uitrekt en daardoor de kleptiming niet meer optimaal is) is ook uit te lezen met diagnose-apparatuur. Latere 1.4 TSI's (met cilinderinhoud van 1395 cm3) zijn voorzien van een distributieriem.
Volkswagen Golf – 35,5 miljoen
Na de Toyota Corolla is de Volkswagen Golf qua absolute aantallen het bestverkochte model ooit. In 1974 verscheen het eerste exemplaar en inmiddels is Volkswagen met de Mk8 op weg naar de 40 miljoen geproduceerde Golfs.
De meest storingsgevoelige auto is volgens de Adac een tien jaar oude Kia Cee'd. De Duitse pechhulpverleners moesten vorig jaar bijna 3,4 miljoen keer uitrukken. Ten opzichte van 2019 is dat een daling van bijna 10 procent. Dit komt ongeveer overeen met de afname van het verkeersvolume door de coronapandemie.
1. Nissan Leaf (betrouwbaarste auto) De Nissan Leaf is volgens het onderzoek de betrouwbaarste auto die je kan kopen.
Begin 2016 is Volkswagen het meest voorkomende merk onder auto's van particulieren. Dit is ook het merk waar Nederlanders jonger dan 65 jaar het vaakst in rijden. Van de auto's van 18- tot 30-jarigen is zelfs 15,7 procent een Volkswagen. Ook in 2006 was Volkswagen het populairst bij jongeren.
Volkswagens zijn er voor iedereen. Ze zijn goed betaalbaar en bieden veel comfort en luxe voor hun geld. En of je nou altijd alleen in de auto zit of je hele gezin meeneemt, er is altijd een Volkswagen te vinden die past bij jouw eisen. De meeste bekende auto's van Volkswagen zijn toch de Kever en de Golf.
De 1.2 motor, net als de 1.4, kent grote problemen met de distributieketting. Zo'n ketting zou een heel autoleven mee moeten gaan, maar deze kettingen halen zelden de 100.000 km. Dit is voor bezitters van auto's met deze motoren niet zo fijn, want distributiekettingen zijn een stuk duurder dan distributieriemen.
Rijdt een TSI motor zoals het hoort, dan is het een erg fijne motor met een laag verbruik. Loopt een TSI echter niet zo als het hoort, kunnen de kosten al snel oplopen wanneer u de dealer bezoekt.
De 1.0 TSi van VW kent weinig problemen, en staat bekend als goede motor. Als gevolg van de directe inspuiting is de motor wel gevoelig voor vervuiling. De Polo van de laatste generatie is sinds eind 2017 op de markt, en is een goede keus in deze klasse. Er zijn tot nu toe geen dure structuele problemen bekend.