Het weekend of een thuiswerkdag zijn daarvoor prima momenten. Maar ook wanneer je geen zonnepanelen hebt maakt 's zomers en in de lente 's middags laden een groot verschil. Met name tussen 13:00 en 15:00 uur, dan is gemiddeld zo'n 70 procent van de stroom die je in je accu laadt CO₂-vrij.
Het beste moment om je auto op te laden is wanneer de zon schijnt. De zonnepanelen leveren dan de meeste energie op.
Daluren zijn doorgaans 's nachts en heel vroeg in de ochtend, tussen middernacht en 7 uur 's ochtends , wanneer mensen minder snel energie van het net gebruiken. Door uw EV-lader zo in te stellen dat deze gebruikmaakt van lagere daluren, kunt u de kosten van het bezitten en rijden van een elektrische auto aanzienlijk verlagen.
De beste manier om thuis op te laden blijft de wallbox. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een stopcontact dat speciaal is ontworpen om een elektrisch voertuig op te laden. Hiermee laad je vijf tot tien keer sneller op dan een huishoudelijk stopcontact.
Laden tot maximaal 80 procent heeft een goede reden. Dat is beter voor de levensduur van de batterij. Daarom zijn sommige telefoons zo ingesteld dat ze niet verder laden. Bovendien gaat het laden boven 80 procent veel trager.
Het is niet altijd nodig om je elektrische auto elke dag op te laden. Het hangt allemaal af van je levensstijl en het type auto. De ideale frequentie hangt af van hoe je de auto gebruikt en wat de levensduur van de batterij is.
Opladen tot 80% wordt vaak aanbevolen voor dagelijks gebruik, om de gezondheid van de batterij te behouden en de oplaadtijd te verkorten. Opladen tot 90% kan een iets groter bereik bieden voor langere ritten . Opladen tot 100% is handig om het bereik te maximaliseren, maar kan op den duur de levensduur van de batterij beïnvloeden.
Langzaam laden is over het algemeen vriendelijker voor de levensduur van de batterij. Het levert een constantere stroom aan energie. Dit is gunstig voor de gezondheid van de batterijcellen. Daarnaast zijn reguliere laadpunten alomtegenwoordig.
Profiteer van daluren : Als uw nutsbedrijf TOU aanbiedt, profiteer dan van lagere prijzen tijdens daluren. Plan uw EV-opladen in zodat deze aansluit op deze vensters. Ontdek energiezuinige laders: Investeren in energiezuinige Level 2-laders kan op de lange termijn een verstandige keuze zijn.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh. Wanneer u echter zonnepanelen heeft of een dynamisch energiecontract, kunt u natuurlijk nog voordeliger opladen.
De meeste elektrische autobezitters laden hun auto's 's nachts thuis op. Sterker nog, mensen met een normaal rijgedrag hoeven de accu niet elke nacht volledig op te laden . En autofabrikanten leveren accu's voor elektrische auto's die hun lading lang vasthouden, zodat u een paar nachten geen stekkers nodig hebt.
De snelst ladende elektrische auto's op een rijtje
Audi e-tron GT: 270 kW. Tesla Model 3 Long Range/Performance: 250 kW. Tesla Model S Long Range/Plaid: 250 kW. Tesla Model X: 250 kW.
Lagere tarieven: Zoals eerder vermeld, zijn de elektriciteitstarieven over het algemeen lager tijdens de nacht vanwege de verminderde vraag . Netstabiliteit: 's Nachts opladen helpt het net te stabiliseren door de vraag naar elektriciteit over 24 uur te verdelen.
Studies hebben aangetoond dat het opladen van een lithium-ion batterij tot 100% regelmatig, vooral als de batterij daarna lange tijd volledig opgeladen blijft, de batterij sneller kan laten verouderen . Het opladen tot 100% veroorzaakt ook meer warmte.
Verbind de wagen met het laadstation door middel van uw laadkabel. Stop eerst de stekker in de laadpaal en daarna in de wagen. Als het een openbaar laadpunt is, gebruikt u vervolgens uw laadpas.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Energie is doorgaans het goedkoopst tussen 00.00 en 15.00 uur. Klanten met een EV-tarief besparen geld op hun maandelijkse rekening door tijdens deze daluren op te laden.
Lage snelheid en standaard laadpunten zijn vaak het goedkoopst om te gebruiken. Ze zijn geschikt wanneer voertuigen meerdere uren geparkeerd staan, bijvoorbeeld tijdens werkuren of 's nachts. Hieronder vallen openbare laadpunten op straat in woonwijken en privé laadpunten buiten de straat. Lage snelheid laadpunten, 0 – < 3,7 kW.
Snelle opladers leveren doorgaans een hoger wattage—15W, 30W, of zelfs tot 120W—vergeleken met de 5W of 10W van een standaard oplader . Hierdoor kan uw apparaat in korte tijd een aanzienlijke lading krijgen, wat het ideaal maakt voor mensen die onderweg zijn.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Als je batterij heet wordt tijdens het laden (dus niet een heel klein beetje warmer, maar echt heet), is het slecht. Als hij een normale temperatuur houdt, is er niks aan de hand. Snel laden is dus niet per definitie slecht voor je batterij.
Wanneer een batterij volledig is opgeladen, bereikt de spanning in de cellen een piekniveau, wat voor extra stress zorgt en de slijtage versnelt. Door slechts tot 80% op te laden, vermijd je deze piekspanning en blijft de batterij in een stabielere toestand.
Het korte antwoord is nee. U moet uw accu niet elke dag opladen . Als u uw auto constant aan een lader hangt, wordt de levensduur van de accu verkort. De veiligste optie is om de richtlijnen voor het opladen van de accu te volgen die in de gebruikershandleiding van de auto staan.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
2: Rijd direct na het volladen weg
Geen zorgen: je mag gerust tot 100% opladen of de accu leegrijden tot het laatste procentje. Het is alleen belangrijk dat de accu niet té lang op één van die twee extremen blijft. Dus laad de accu zo snel mogelijk op als deze (bijna) leeg is.