"Eigenlijk hangt dat vooral van je portemonnee en budget af", zegt Van der Drift direct. "De één ruilt zijn nieuwe auto na een jaar of vier in, omdat hij altijd nieuw wil rijden.De ander wil juist die vier jaar oude auto en er zijn genoeg mensen die veel oudere auto's rijden."
De beste periode om te kopen is de winter en dan vooral de maand december. Op het einde van het jaar zitten autoverkopers vaak met een voorraad auto's die ze graag willen verkopen vóór het einde van het kalenderjaar.
Vakantietijd goed voor koop
Tijdens de zomerperiode zijn de prijzen van gebruikte auto's het laagst.
Populaire maand september: over het algemeen is september een populaire maand om een auto te kopen. Deze maand komen er veel nieuwe auto's op de markt, dus ook de verkoop tweedehands auto's gaat hiermee omhoog.
Een van de meest bekende initiatieven is de ANWB Verkoopservice. Deze service is snel: binnen een dag krijg je een gegarandeerd bod en binnen twee dagen na verkoop staat het geld op je rekening. Het bod is 48 uur geldig. In tegenstelling tot andere veilingsites, betaal je bij verkoop wel servicekosten.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
Niet inruilen maar zelf verkopen: meeste geld
Zelf verkopen in plaats van je auto inruilen is de beste manier om het meeste geld voor je auto te krijgen, maar het kost je ook de meeste inspanning. Als je jouw auto niet inruilt, zul je hem immers te koop moeten zetten.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
Om dat in perspectief te zetten: in het eerste halfjaar van 2021 nam de gemiddelde vraagprijs van een gebruikte auto met 3 procent (€588) toe. In juli 2021 bedroeg de gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24 €19.870.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
Onder dergelijke auto's bevinden zich zeker auto's die absoluut van goede kwaliteit zijn en die vaak zeer goedkoop te kopen zijn. Denk hierbij aan merken als Daewoo, Kia en Hyundai. Nu zijn de merken inmiddels wel wat meer bekend onder autokopers. Maar nog niet zo heel lang geleden kenden weinig mensen dit merk.
Een nieuwe auto voldoet aan hogere eisen en is zuiniger dan vergelijkbare exemplaren die enkele jaren ouder zijn. Hierdoor zul je minder brandstof verbruiken. Ook op het milieuvlak is de auto schoner. Minder CO2 uitstoot dus.
"Vanaf 2030 worden er in Nederland geen fossiele auto's meer verkocht. De laatste benzineauto wordt dus in 2029 verkocht. Als je dan uitrekent dat de gemiddelde levensduur van een auto elf jaar is en de maximale levensduur twintig jaar, dan rijdt in 2049 nog de laatste benzineauto rond."
Vervolgens deel je dit door 12 maanden en je ziet wat je auto jaarlijks aan waarde verliest. Rekenvoorbeeld: je koopt een nieuwe BMW 520i, cataloguswaarde: €49.900,-. De (verwachte) restwaarde na 5 jaar bedraagt €20.400,-. Rekensom: (€49.900 - €20.400,-) : 5 jaar = €5.570,- per jaar aan afschrijving.
Naarmate de grootte en de luxe van een auto toeneemt, kan de waardedaling zelfs oplopen tot 75%. Met andere woorden: een auto die nieuw €40.000 kost verliest in vier jaar tijd minimaal €20.000 aan waarde. Met het kopen van een oudere tweedehandsauto kun je jezelf dus alvast een hoop geld besparen.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Veel Nederlanders rijden rond in een auto die ze hebben laten financieren. Je bent lang niet de enige die overweegt om een autolening aan te vragen. Want tussen de 70% en 75% van de Nederlanders vraagt een gedeeltelijke of volledige autofinanciering aan voor een nieuwe of gebruikte auto.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Als je uitgaat van de aankoop van een nieuwe auto, exclusief inruil, dan liggen de maximale kortingen meestal rond de 8%. Doorgaans is dit net iets boven de inkoopprijs zodat de dealer ook nog een klein stukje marge (winst) aan overhoudt.
De nettowinst voor de gemiddelde autodealer in Nederland bedroeg over het hele afgelopen kalenderjaar 0,58 procent, zo blijkt uit de periodieke BOVAG Branche Barometer. Over 2018 bedroeg het rendement 0,65 procent. In 2015 bedroeg de nettowinst 1,1 procent en sindsdien daalt het resultaat jaar op jaar.