Zo zijn er kinderen die nooit hebben gekropen, en dan 'ineens' gaan lopen of op een driewielertje wegrijden. Houterig bewegingspatroon, met daar tegenover opvallende motorische behendigheden. Bijvoorbeeld: kunnen klimmen en klauteren, maar niet kunnen springen.
Veel kinderen met autisme fladderen of springen heel opvallend. Of ze roepen woorden of maken piepende geluiden. Je zou denken dat ze er gelukkig van worden maar in tegendeel het is een uiting van stress/spanningen of overprikkeling of onderprikkeling.
Een van de belangrijkste redenen achter springen bij autistische kinderen is de behoefte aan sensorische input, met name proprioceptieve input . Proprioceptie verwijst naar het bewustzijn van het lichaam van zijn positie en beweging in de ruimte. Springen biedt deze input, waardoor een gevoel van aarding en lichaamsbewustzijn ontstaat.
Zorgen. Als je merkt dat je kind je weinig aankijkt, niet graag knuffelt, laat begint met praten, weinig interesse toont in anderen en weinig behoefte heeft om dingen te delen of samen te doen, kan dit wijzen op autisme. Ook kan je kind gevoeliger of juist minder gevoelig zijn voor prikkels zoals licht, geluid of pijn.
Mensen met autisme functioneren vaak rigide en hebben dikwijls beperkte interesses. Dit kan verschillende vormen aannemen: motorische stereotypieën zoals bijvoorbeeld rondjes draaien of heen en weer wiegen. repetitieve handelingen, routines in de tijd, bijvoorbeeld dingen in een bepaalde volgorde doen.
Kinderen met autisme kunnen ronddwalen of wegrennen omdat ze een zwakker gevoel voor gevaar hebben dan andere kinderen . Of ze kunnen gefixeerd raken op het verkennen van iets. Anderen proberen misschien situaties te verlaten die hen angstig maken of te ontsnappen aan overweldigende sensorische ervaringen.
Symptomen van autisme bij baby's en peuters kunnen zijn: Erg veel of net erg weinig huilen (geen communicatie zoeken).Spelen zonder 'joint attention'. Joint attention betekent dat de peuter/baby interactie zoekt met anderen tijdens het spelen.
Persisterende vuistjes, weinig variatie in het bewegingspatroon, een te lage spierspanning: allemaal zaken die kunnen duiden op een afwijkende motorische ontwikkeling. Zo zijn er nog veel meer signalen om aan de bel te trekken. Kinderen maken na hun geboorte in hoog tempo stappen in hun motorische ontwikkeling.
Het is een teken van een gezonde ontwikkeling . Van de eerste stapjes van uw kind tot het springen en klimmen, uw kinderen groeien. Het energieke springen is een van de belangrijke tekenen van hun gezonde ontwikkeling. Het geeft ook aan dat ze hun motorische en spiervaardigheden ontwikkelen.
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
Vaak hebben kinderen met autisme moeite met sociale contacten. Hier helpen rollenspelen goed bij. Samen spelen met poppen, bouwen, theeserviesje, keukentje, muziek maken, auto's... hiermee kunnen kinderen op een speelse manier contact maken met andere kinderen of met volwassenen.
Ik zou graag wat algemene richtlijnen willen geven die ik u aanraad te bespreken met de gedragstherapeuten en arts van uw zoon. Veel kinderen met autisme houden ervan om te springen en te stuiteren . Het is een bijzonder plezierig, repetitief gedrag dat zowel rustgevende als stimulerende sensorische input kan bieden.
De zenuwen geven de signalen die vanuit de hersenen via het ruggenmerg komen door aan de spieren. Wanneer de zenuwen niet goed functioneren, kunnen de spieren op een afwijkende manier worden aangestuurd. Kinderen krijgen vaak een afwijkende voetstand en kunnen op hun tenen gaan lopen.
Een lastig punt voor mensen met autisme is dat ze sneller van streek raken, door een te veel aan prikkels op het werk. Dit kan een te veel aan licht, geluid, mensen of indringende geuren zijn. Voor mensen met autisme kan dit tot een overdaad aan prikkels leiden.
Kinderen met een ontwikkelingsachterstand ontwikkelen zich (veel) langzamer dan hun leeftijdsgenoten.Ze gaan bijvoorbeeld later rollen, zitten, staan, lopen of praten. Vaak zijn er vanaf de geboorte al (lichamelijke) klachten. Soms wordt een ontwikkelingsachterstand pas later duidelijk.
Kinderen met DCD zijn vaak wat trager in het bereiken van de zogenaamde ontwikkelingsmijlpalen zoals gaan kruipen, zitten, staan en lopen. Kinderen met DCD bewegen minder fraai dan hun leeftijdsgenoten zonder DCD. Hun bewegingen zijn niet soepel, maar eerder houterig.
Kinderen leren hun emoties ook te herkennen door de reacties van andere mensen. (Ik zie dat je huilt, je hoeft niet verdrietig te zijn, het komt allemaal goed.) Kinderen met autisme zijn minder goed in staat om emoties bij andere mensen te herkennen. Daarnaast laten ze zelf weinig emoties zien.
Hulphond is de meest ingeburgerde term. Hulphonden worden ook wel assistentiehonden genoemd. KNGF noemt de hulphonden voor kinderen met autisme buddyhonden. Als je met je eigen hond bij KNGF een PAWS-workshop volgt, heb je een goed getrainde huishond.
Geen interesse hebben in communiceren
Communicatie komt bij kinderen met autisme doorgaans niet spontaan tot stand, maar moet continue worden gestimuleerd. Ze praten rond hun derde levensjaar nog erg weinig of niet.
Zo zijn er kinderen die nooit hebben gekropen, en dan 'ineens' gaan lopen of op een driewielertje wegrijden. Houterig bewegingspatroon, met daar tegenover opvallende motorische behendigheden. Bijvoorbeeld: kunnen klimmen en klauteren, maar niet kunnen springen.
Vroege kenmerken hoogbegaafdheid
Snel gaan lopen (bijvoorbeeld met 10 maanden) Vroeg praten en over een grote woordenschat (met 1,5 jaar al 200 woorden of meer) beschikken. Snel inzicht in oorzaak en gevolg krijgen. Al vroeg alert zijn met veel aandacht voor de wereld om hem heen.
Huisarts kan doorverwijzen bij vermoeden autisme
Niet iedere ouder wil dat meteen.” Als het onderzoek bij de huisarts uitwijst dat er verder onderzoek nodig is, kan de huisarts je doorverwijzen naar een GZ-psycholoog of een psychiater.