Integraal. De winnaar in de laatste categorie is de Caracore 700 MEG van Weinsberg. Deze 7 meter-lange integrale camper is bijzonder ruim en prachtig afgewerkt. Je zou er eigenlijk eens zelf doorheen moeten lopen.
Een van de populairste opties voor een camper voor 2 personen is een buscamper. In tegenstelling tot de traditionele opbouw camper wordt bij deze het interieur in een bestaande bestelbus ingebouwd. De buscamper is dus veel compacter, maar heeft ook alle voorzieningen zoals de mobilhome.
De half-integraal camper (ook wel semi-integraal genoemd) is een combinatie van een alkoof camper en een integraal camper. Het voordeel is dat de alkoof van deze camper veel kleiner is, dan de alkoof van een alkoofcamper.
Een integraal camper valt niet voor niets onder de topklasse van de campers. Hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Maar een groot voordeel van integraalcampers is dat ze waardevast zijn.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
De meest verkochte camper van Nederland is – net als vorig jaar – de Weinsberg CaraCompact Edition Pepper, overigens ook een camper uit de Knaus-stallen, want Weinsberg is het tweede campermerk van Knaus.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
116 pk is voldoende voor deze kampeerbus onder normale omstandigheden. In de bergen moet u misschien wat eerder terugschakelen dan met een 150 pk motor. Het grootste verschil zult u ervaren bij snelheden boven de 90 km/h.
Hobby – Duitsland (Erwin Hymer Group) Het Duitse campermerk Hobby heeft campers met een uniek design en een ongekend aanbod accessoires. De campers zijn van hoge kwaliteit, hebben veel opbergruimte, een fijne sfeer en er zit veel extra's inbegrepen binnen de prijs. Echt all inclusive!
Goedkopere nieuwe en jonge campers uit Duitsland
Het is namelijk geen geheim dat de prijzen voor nieuwe en jonge campers in Duitsland een stuk lager liggen dan de prijzen in Nederland. Vooral een nieuwe camper en jonge campers met lage kilometerstanden zijn in Duitsland aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.
Volgens verschillende deskundige handelaren is de Chausson één van de betere Franse campers. In Nederland zie je ze niet zo gek veel, maar in Frankrijk rijden er zeer veel rond. De nieuwe modellen zien er minstens zo goed uit als de bekende dure Duitsers en kosten heel wat minder.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
Hoeveel kosten je kwijt bent aan je camper is afhankelijk van zijn leeftijd en onderhoudsgeschiedenis. Houd rekening met zo'n € 350 en € 650 per jaar.
Voorbeeld kosten van een caravan per jaar
Een caravan van 10 jaar oud kost geen 40.000 maar eerder iets van 15.000 euro - en dan heb je echt een hele luxe.
Chassismerken. De Ducato van Fiat is al jaren de meest toegepaste basis als chassis voor de camper. Dit komt omdat de basis van een Fiat camper goed is te bewerken voor camperfabrikanten en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding heeft. Mercedes staat bekend om zijn perfecte afwerking van het chassis.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder). - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 5 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).
De Sunlight Cliff 540 is een van de goedkoopste nieuwe buscampers op de markt. De Fiat Ducato is vrij karig uitgerust, maar wel meteen goed bruikbaar als camper. De prijs van een standaardbuscamper kan met opties snel oplopen tot wel €100.000.
De afschrijving van een camper kun je ongeveer berekenen met een gemiddelde afschrijving van 10% per jaar. Dus hoe nieuwer of duurder de camper, hoe hoger de afschrijving. Bij nieuwe campers kan dit in de eerste jaren zelfs € 10.000,- of meer zijn.
Hymer is een van de meest traditionele, meest innovatieve en meest succesvolle caravan- en camperfabrikanten in Europa. De campers van dit gerenommeerde merk voldoen steeds weer aan alle eisen van kwaliteit en veiligheid en zijn steeds opnieuw grensverleggend.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
Of het dus verstandig is om een oudere camper te kopen hangt er van af. Als u met de camper alle binnensteden in wilt is het niet verstandig. Als u er vanuit gaat dat in binnensteden toch weinig parkeerruimte is en u vindt het geen probleem om met de fiets of openbaar vervoer te gaan dan kan het verstandig zijn.
Als u besluit uw kampeerauto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw kampeerauto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen.