De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot 'Auto van het jaar'. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën.
De modellen van Dacia hebben nauwelijks moderne rijhulp- en veiligheidssysteem aan boord, zijn niet hybride of elektrisch en ook een automaat is beperkt beschikbaar. Kortom, alles wat een moderne auto anno 2019 volgens de marketingmachines moet hebben, ontbreekt.
Deze generatie van de Sandero is uitermate betrouwbaar. De techniek is dermate uitgerijpt dat euveltjes die zich eerder bij Renault wel eens hebben voorgedaan, bij Dacia niet meer terugkomen. Daarmee is een Sandero ook qua betrouwbaarheid een aanrader.
Het zijn de Dacia Logan en Sandero Stepway die de ondermaatse score bij de Euro NCAP laten noteren. De twee modellen halen maar twee van de vijf sterren. De oorzaak ligt hem met name bij de veiligheidssystemen, die tegenwoordig veel invloed hebben op de score.
De Duster was de eerste SUV van het merk en wordt, net als de andere Dacia-modellen, aangedreven door motoren van Renault.
Dacia is een Roemeens automerk. Voorheen was UAP (Uzina de Autoturisme Pitești, Autofabriek Piteşti) een staatsbedrijf. Vanaf 1999 behoort de fabriek volledig tot de Franse Renault-groep.
Dacia is vernoemd naar de naam die door de Romeinen werd gebruikt om te verwijzen naar de regio die we tegenwoordig kennen als Roemenië. In 1999 nam Renault Dacia over wat een strategische verschuiving teweegbracht. Dacia werd hierdoor een merk van Groupe Renault en zo begon een nieuw tijdperk wat betreft kwaliteit.
De Dacia stond ooit bekend als 'vrekkenauto', omdat deze vooral geschikt zou zijn voor mensen die zo weinig mogelijk autokosten willen betalen.
Vanaf 1999 behoort de fabriek volledig tot de Franse Renault-groep. Vandaag de dag worden de modellen van Dacia in 9 verschillende landen geproduceerd (Algerije, Roemenië, Rusland, Marokko, Iran, India, Argentinië, Brazilië en Columbia).
De Sandero, gebouwd in de Curitiba-fabriek in Brazilië, is het eerste model van de Renault-groep dat buiten Europa was ontwikkeld. Net als de Logan wordt deze voor de Europese markt in de Roemeense fabriek in Piteşti gebouwd.
"De Dacia Sandero is voordelig", zegt hij tegen EditieNL. "Hij is goedkoop maar toch fatsoenlijk." De Dacia is zo goedkoop omdat 'ie maar weinig keuzes heeft. "De materialen zijn wat minder en de technologie is ook minder ver dan bij andere merken. Je hebt bijvoorbeeld niet veel keus qua navigatiesysteem."
Stepway is een aanduiding van Dacia en geeft aan dat het een "off road" model betreft. De Stepway is een versie van de Sandero die een hogere bodemvrijheid heeft. De wielkasten en bumpers zijn extra aangezet zodat de auto een robuust uiterlijk krijgt.
Ruimte alom. De toegenomen wagenhoogte komt de instap ten goede, wanneer je gesteld bent op een hoge instap en zithoogte, dan is de Stepway zeker te verkiezen boven de normale Sandero. De stoelen zijn opvallend zacht, het kenmerkende Franse zitcomfort is in ruime mate aanwezig.
Het merk verkocht 1.273.892 auto's en de Volkswagen Golf werd met 205.408 nieuw geregistreerde exemplaren de bestverkochte auto van Europa. De gehele Volkswagen Group is goed voor een marktaandeel van ruim 25 procent.
De Dacia Duster is niet meer zo goedkoop als vroeger. Hij biedt nu meer kwaliteit en veel waar voor je geld, maar blijft technisch op sommige punten achter. Veel ruimte en goed veercomfort maken hem tot ideale gezinsauto. Echt armoedig is de Duster allang niet meer.
Dacia staakt productie wegens chiptekort.
De Dacia Sandero Stepway is ook als automaat beschikbaar. Deze CVT-automaat schakelt traploos. Je manoeuvreert daardoor soepel en stil door het drukke stadsverkeer en rijdt comfortabel over de snelweg.
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
De basis voor het wereldwijde succes van Dacia is gelegd bij de bouw van de eerste fabriek in Pitesti in Roemenië.
Het nieuwe voertuig zal naar verwachting een model vervangen dat in de fabriek van het merk in Tanger wordt vervaardigd. Alles wijst erop dat de Jogger ook in de fabriek van Renault in het noorden van Marokko zal worden geproduceerd.
Dat betekent dat de kleinste Dacia nu verkrijgbaar is vanaf 10.790 euro - voor de 1.2 TCe Ambiance. Je hebt dus nu een nieuwe Dacia voor minder dan 11.000 euro.