Crawlen is het doorzoeken van een webpagina door middel van zoekmachinesoftware ofwel “bots”. Deze bots verkennen de webpagina om de inhoud hiervan te kunnen indexeren.
Het rapport Crawlstatistieken bevat statistieken over de crawlgeschiedenis van Google op je website. Denk hierbij aan het aantal gestuurde verzoeken en wanneer deze zijn gestuurd, wat de reactie van je server hierop is geweest en welke beschikbaarheidsproblemen zijn opgetreden.
Google crawlt doorlopend nieuwe en bestaande webpagina's, op zoek naar updates. Het is praktisch onmogelijk om iedere bestaande pagina iedere dag opnieuw te controleren op updates. De zoekmachine heeft daarom een slim algoritme ontwikkeld, dat vaststelt hoe vaak welke pagina gecontroleerd moet worden op updates.
Crawlen is het proces waarbij wordt gezocht naar nieuwe of geüpdatete pagina's die aan Google kunnen worden toegevoegd (Google heeft mijn website gecrawld). De pagina wordt gecrawld (opgevraagd) door een van de crawlengines van Google.
Google leest jouw meta informatie
Denk bijvoorbeeld aan de meta titels of meta description, maar ook aan heading zoals de H1, H1 of H3. Deze data helpt Google bij het bepalen waar de pagina over gaat. Help Google dus een handje door nauwkeurig de juiste informatie door te geven aan de zoekmachine.
Het samenstellen van indexen voor boeken of andere publicaties; het analyseren van de onderwerpen van textuele of visuele documenten en het toekennen van termen of reeksen van termen die die inhoud weergeven.
De simpelste en zekerste manier om bovenaan te komen in Google, is door ervoor te betalen. Via Google Adwords kun je instellen op welke zoekterm je naar boven wil komen, met welke tekst en hoeveel je hiervoor bereid bent te betalen. De hoogste bieder per klik krijgt de bovenste positie.
De crawlrapporten zijn waarschijnlijk het nuttigst voor je SEO inspanningen. De Crawl Stats functie in geeft in drie grafieken en getallen aan, wat de Googlebot te zien krijgt wanneer het je website bekijkt. Het rapport vertelt je hoe vaak Google je website crawlt. Hoe hoger de crawlsnelheid, hoe beter.
De tweede stap is indexing, oftewel indexatie. De software van Google analyseert en evalueert hierbij de content die is gevonden in de eerste stap. De gevonden content wordt vervolgens opgeslagen in de index. Dat is de 'database' van Google, dus de complete lijst met websites en pagina's die Google 'kent'.
Linkbuilding is een methode die wordt ingezet om hogere posities op belangrijke zoekwoorden in zoekmachines als Google te verkrijgen. Deze hogere posities leiden tot meer verkeer naar jouw website. Hoe hoger de autoriteit van de website waar je een link scoort hoe meer waarde deze link doorgeeft aan jouw website.
Zoekmachines slaan alle informatie die ze tegenkomen op. Al deze informatie wordt opgeslagen in een index. Dit is een gigantisch database met alle content die ze online zijn tegengekomen en die goed genoeg zijn om te presenteren aan de bezoekers.
Een zoekmachine heeft als doel de gebruiker zo goed mogelijk te bedienen. Dat wil zeggen dat ze voor de gene die naar iets opzoek is, een zo goed mogelijk zoekresultaat wil weergeven.
Je bouwt namelijk aan een steeds betere vindbaarheid en de autoriteit die je opbouwt is niet zomaar weg. De kosten om bovenaan in Google te komen met SEO is heel afhankelijk van een aantal punten, maar over het algemeen liggen de kosten tussen de € 250,- en de €1700,-per maand.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
Als Google niet alle pagina's op je site lijkt te vinden, kan dit aangeven dat Google de pagina's niet kan vinden (crawlen) of ze niet correct kan interpreteren wanneer ze worden gevonden (indexeren). Lees meer over de basisprincipes van crawlen en indexeren.
Hoelang doet Google over het indexeren van mijn website? Je hebt net een nieuwe website en wilt deze zo snel mogelijk laten indexeren door Google zodat je snel gevonden wordt op het internet. Gemiddeld duurt dit ongeveer 4 dagen tot 1 maand.
De voorlopige eerst gepubliceerde indexpercentages voor de indexering vanaf januari 2022 zijn: Cao-loonindex (Cao lonen per maand incl. bijzondere beloningen) 2,1% Consumentenprijsindex (CPI, alle huishoudens) 2,7%
De groeivoet van de zgn. 'gezondheidsindex' - die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen - zou in 2022 gemiddeld 9,1% en in 2023 7,0% bedragen, tegenover 2,01% in 2021 en 0,99% in 2020.
In 2022 is het indexeringspercentage 1,9%.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.