gietijzer is laagtoeriger, maar ook duurzamer (gaat veel langer mee).Aluminium is hoogtoerig, en kan dus een groter vermogen creëren in combinatie met de juiste onderdelen. Geschikt voor racegebruik dus.
Een aluminium cilinder hoef je niet meer dan 100 kilometer in te rijden. Met een gietijzeren cilinder kun je de eerste 500 kilometer beter rustig aan doen.
Een Snelle 50cc is snel omdat deze cilinder zijn vermogen afgeeft op een hoger toerental. En meer toeren zorgt voor meer snelheid en trekkracht.
De cilinder is als het ware het hart van je scooter. In de cilinder wordt het mengsel van lucht en benzine onder compressie gebracht en tot ontploffing gebracht. Door de kracht die vrijkomt bij de ontbranding wordt de zuiger naar beneden geduwd, waardoor de rest van het motorblok wordt aangedreven.
Wanneer je een nieuwe scooter hebt aangeschaft, raden wij je aan de eerste 500 kilometer rustig aan te doen met je scooter. De motordelen moeten rustig op elkaar inslijten. Op nieuwe banden zit een beschermlaagje, wat ervoor zorgt dat de banden in goede conditie blijven, ook gaat het uitdroging van de banden tegen.
Als je 70cc gaat rijden zou ik voor een 20mm.
Aluminium: Wanneer je een gloednieuwe cilinder/zuiger krijgt, moet de scooter/brommer de eerste keer dat je hem start rustig worden warmgedraait. Wanneer je scooter/brommer goed op temperatuur is (zo rond de 50-70 graden), zet je de scooter/brommer uit en laat je de scooter/brommer afkoelen.
vanaf 1.000 kilometer mag je geleidelijk doortrekken naar je topsnelheid of je maximaal aantal toeren. variëren in je toerental is goed voor je nieuwe motor.
Door dit inslijten komt extra warmte vrij. Waardoor de cilinder warmer word dan normaal. Daarom moet je hem gewoon rustig op temperatuur laten komen en weer even laten afkoelen.
Richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km. Voor een 50 imi met 12 mm zou 250 moeten volstaan. Let op dit zijn enkel richtlijnen, inrijden moet je eigenlijk een beetje op gevoel doen. Je kan ook kijken naar het aantal benzine tanken wat je verbruikt.
gietijzer : 100km is MEER dan genoeg. alu : 10 minuten warmdraaien en de eerste 2 km beetje rustig door trekken enzo... gewoon een beetje rustig aan doen.
50 gr is vaak wel ideaal en 65/70+ gaat richting oververhit, bij rijden dan zal het niet lang meer duren voordat die uitvalt. Je kan beter 70 graden laten worden als je rijd, als je stilstaat wordt hij amper tot niet gekoeld...
Bij warmlopers gaat t meestal langsamer en/of kun je zelfs door blijven rijden (vermogens verlies en een boel geschuur uit je cilinder). Na een vastloper is je zuiger/cilinder kapot en met een beetje pech ook de krukas. bij een warmloper is het vaak nog wel te redden.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
gewoon niet (te lang) volgas blijven rijden, snelheid een beetje afwisselen zodat de zuiger en cilinder alle snelheden een beetje gewend word zeg maar. Dit voor 300-500 km volhouden, altijd even laten warmdraaien voor je vertrekt is ook zeker niet slecht(1-2 minuutjes voor je vertrekt starten).
- De linker remhandel (S) bedient de achterrem, de rechter remhandel (D) bedient de voorrem. Nooit gas geven (Q) en remmen (S en D) tegelijkertijd. - Bij het rechterhandvat (P) zit de startknop, te bedienen met uw duim nadat U links de remhandel (S) hebt aangetrokken, deze blijven inhouden totdat de scooter loopt.
In het instructieboekje van je motor staat meestal wel aangegeven dat je de eerste 100 km onder de x toeren moet blijven, de volgende 400 km onder de y toeren, en de laatste 500 km onder de z aantal toeren. Een richtlijn voor de eerste 100 kilometer is: niet boven de 4000 toeren komen.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Als de motor heet wordt
Als een motor gebruikt word dan loopt de temperatuur op en gaan onderdelen uitzetten. Door het warm worden van het motorblok zetten de metalen onderdelen dus uit en gaat alles beter in elkaar passen. Dat is bij een goed ingereden motor zo. Daarom is het inrijden van een motorfiets zo belangrijk.