De actuele prijs van Euro 95 in Italië is € 179. De actuele prijs van Euro 98 in Italië is € 1,86. De actuele prijs van diesel in Italië is € 1,86. De actuele prijs van LPG in Italië is € 0,75.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 1.91 (Euro), met een minimum van 1.72 (Euro) op 12-september-2022 en een maximum van 2.08 (Euro) op 27-juni-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 1.98 Euro.
Verbruikt je auto 6,7 l/100 kilometer (dat is 1 op 14,9), dan is die vergoeding genoeg om de brandstofkosten te betalen. Bij een literprijs van € 2,23 ben je dan ongeveer € 15 kwijt per 100 km, terwijl je voor diezelfde afstand dus € 19 kunt declareren.
Goedkoop tanken
In Italië zijn de brandstofprijzen bij tankstations die niet langs de auto(snel)weg liggen, aanzienlijk lager dan bij tankstations direct langs de auto(snel)weg. Bij een pomp met zelfbediening (fai da te/self service) is brandstof meestal goedkoper dan bij een pomp met bediening (servito).
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Italië
De actuele prijs van Euro 95 in Italië is € 175. De actuele prijs van Euro 98 in Italië is € 1,82. De actuele prijs van diesel in Italië is € 1,76. De actuele prijs van LPG in Italië is € 0,77.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Je benzinekosten berekenen is eigenlijk heel eenvoudig. Je auto loopt bijvoorbeeld 1 op 20, dat betekent dat je auto 20 kilometer kan rijden op 1 liter brandstof. Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen.
Vaak kan er 35 tot 60 liter benzine of diesel in een brandstoftank. Het vol tanken kost bijvoorbeeld €60,- Zet vervolgens je trip kilometerteller op 0.
Goedkoopste benzine van Nederland
De goedkoopste benzine vind je in het noordelijkste stukje van ons land. Namelijk in Uithuizen, 26 kilometer boven de stad Groningen. Bij tankstation Sietsema-Sakko lag de prijs in 2021 gemiddeld op 1,655 euro voor een liter E10 (Euro 95).
Hong Kong. Daar is de benzine op het moment het duurste ter wereld. Nederland is met 2.517 dollar per liter echter een goede tweede. Monaco, Noorwegen en Finland maken de lijst compleet.
In Europa is Oekraïne het goedkoopste land om te tanken, Euro95 benzine is daar 45% procent goedkoper (€0,99) dan in Nederland. Nederland is op IJsland na momenteel het duurste land om Euro95 te tanken. Opvallend is dat Diesel momenteel in België (€1,53) 4% goedkoper is dan in Nederland (€1,47).
Het Autobahnvignet kost € 11,- voor tien dagen en € 26,40 voor 2 maanden. De Brennerautobahn kost voor een auto bovendien € 9,00. De tol op de autosnelweg in Italie bedraagt ongeveer 15 euro.
Je hoeft voor de Gotthardtunnel geen tol te betalen. Je hebt wel een vignet voor Zwitserland nodig! Voor Italië en andere landen heb je ook vaak een milieuvignet of milieusticker nodig.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden.
In deze naam staat SP voor Sans Plomb (loodvrij), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een mengsel van 10% bio-ethanol. De normale Euro 95 (E5) is direct beschikbaar buiten de snelwegen. Loodvrij Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) is direct beschikbaar. Bij BP wordt deze benzine Super Green genoemd.
Vanaf 1 oktober 2019 wordt Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine wordt dan verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Shell geeft aan dat de verkoop van de Italiaanse activiteiten past binnen de strategie om de downstream-tak van het bedrijf te verkleinen. De focus moet daarbij komen te liggen op een kleiner aantal activiteiten en markten, waar de oliemaatschappij het meest succesvol kan opereren.