Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Viertaktmotoren zijn vaak iets zwaarder. Ze trekken iets minder hard op (dit is vooral het geval met oude motoren, tegenwoordig is er nauwelijks nog verschil) Ze vragen iets meer onderhoud dan tweetaktmotoren (mede door de gevoelige kleppen) In sommige gevallen hebben ze een minder hoge topsnelheid.
Voordelen- en nadelen 2-takt
Een 2-takt verbruikt meer brandstof en meer olie, dat is wellicht een nadeel, maar er zijn ook een paar voordelen te noemen. Een 2-takt motorblok heeft namelijk wel meer vermogen en is eenvoudiger op te voeren. Bovendien zijn er minder onderdelen in het blok aanwezig.
Lagere uitstoot: Vanwege de gescheiden inlaat en uitlaat zijn 4-takt motoren meestal milieuvriendelijker en stoten ze minder schadelijke emissies uit. 3. Minder olieverbruik: In tegenstelling tot 2-takt motoren, hebben 4-takt motoren geen olie nodig om te worden gemengd met de brandstof.
De Kymco People 2 takt is uiterst betrouwbaar. De Kymco People is een leuke retro scooter met grote wielen; die voor een goed stuurgedrag zorgen. De meeste People's 2 takt zijn een aantal jaren oud. Let dus altijd goed op met betrekking tot onderhoud.
Vanaf 1 januari 2025 is het verboden om een nieuwe snorfiets op benzine te verkopen. Dat betekent dus dat wanneer je een snorfiets met benzinemotor wilt kopen, je dat uiterlijk op 31 december 2024 mag doen.
Verschil tussen 2-takt, 4-takt en injectie motoren van scooters. De 4-takt motor rijdt in tegenstelling tot de 2-takt motor niet meer op mengsmering (mengsel van benzine en olie om de motor te smeren). Mengsmering is bij de meeste benzinestations ook niet meer verkrijgbaar, waardoor men dit thuis zelf moet mengen.
Ter vergelijking: een 2-takt scooter heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter benzine per 20 kilometer, terwijl een 4-takt scooter een gemiddeld verbruik heeft van 1 liter benzine per 40 kilometer.
Voor tuinmachines met een tweetaktmotor raden wij aan om geen Euro 95 E10 te gebruiken. Tweetaktmotoren kunnen namelijk niet goed tegen agressieve bestanddelen. Heb je een tuinmachine met een viertaktmotor van voor 2012? Dan raden wij het af om Euro 95 E10 te gebruiken.
De premium benzine soorten zijn dus het beste, ofwel het minst schadelijk voor je scooter motorblok. Het maakt niet uit of je een 2-takt of 4-takt scooter hebt. Wij raden altijd aan om een premium benzine te tanken. Mocht dit niet beschikbaar zijn, kies dan voor E5.
Amsterdam is de eerste stad in Nederland die de speciale milieuzone invoert. De tweetakt scooters met het bouwjaar 2010 of ouder mogen Amsterdam niet meer in.
Een analoge toerenbegrenzer werkt voor bijna alle gangbare scooters of bromfietsen met een 2-takt of 4-takt motor. De begrenzers werken niet bij motoren met directe injectie en scooters met een elektronische startonderbreker!
Tweetaktdieselmotoren komen vooral voor in vrachtwagens, schepen, elektriciteitscentrales en diesellocomotieven. Meestal zijn deze motoren op schepen langzaamlopers. Ze zijn krachtig en kunnen het schip snel en goed voortbewegen bij relatief lage toerentallen (95-300 omwentelingen per minuut).
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.
Bij een 4-takt kun je alleen de prestaties verbeteren door de huidige cilinder te vervangen voor een cilinder met een grotere diameter. Bij deze aanpassing is een andere uitlaat niet nodig. Wil je nog meer resultaat behalen dan kun je bij een 4-takt ook spelen met het aanpassen van de nokkenas.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Als je aan de veilige kant wilt rijden, biedt euro 98 je voertuig zeker een hoogwaardige bescherming. Een ander veel voorkomend verschil tussen deze twee is dat euro 98 minder snel verspild wordt bij ongecontroleerde verbranding.
Ja, dat mag zeker.
Helemaal bovenaan vinden we de CB500F van Honda met een verbruik van 3,0 liter per 100 kilometer (1 op 33,3).
Viertakt scooters rijden vrijwel altijd op gewone EURO95 benzine. Tweetakt brommers rijden op een mix van benzine en olie, dit heet mengsmering of brommix. Vraag bij de balie waar je dit vindt. Niet alle tankstations hebben een mengsmering op de pomp.
Bij een 2-takt scooter heeft de cdi weinig invloed op de snelheid van de scooter wat bij een 4-takt motor wel het geval is. 4-takts scooters worden o.a. begrenst door de cdi. Wanneer je de cdi vervangt voor een snelle variant zal de snelheid toenemen.
Opvoeren van een Piaggio Zip 2 takt
Deze scooters worden namelijk al lang niet meer gemaakt. Het opvoeren wordt meestal gedaan door het verwijderen van de prop uit de uitlaat en het monteren van een andere sproeier en/of variorollen. Het kan ook zijn dat er een varioring is gemonteerd om de snelheid te verlagen.
Het blok zou probleemloos 30000km kunnen halen bij normaal onderhoud, normaal rijgedrag en gemiddeld gewicht van de rijder. Na de 30000km kan je groot onderhoud tegen komen waarbij het blok deels uit elkaar gaat, dit gaat qua arbeidsloon in de papieren lopen als je het zelf niet kan.
Bij 2-takt motoren gebeurt dit via spoelpoorten en bij 4-takt motoren gaat dit via kleppen. Dit lijkt een klein verschil maar dit verschil zorgt er wel voor dat een 2-takt en een 4-takt totaal verschillende motoren zijn met grote verschillen en hun eigen voor- en nadelen.