Kunst trekt je aandacht, maakt je nieuwsgierig, brengt je in vervoering en kan je ook troost bieden. Kortom, kunst inspireert! Kunst gaat ook over emoties en die zijn vaak te vinden in een ziekenhuis.
Kunst en cultuur komen voort uit de mens en zijn daarom in welke vorm dan ook een representatie van de mens. Het zet ons aan het denken, over onszelf en over de samenleving. Het draagt bij aan een beter sociaal milieu, betere omgangsvormen tussen mensen en beter begrip tussen culturen.
Voor individuen heeft het maken van kunst ook een voordeel. Mensen hebben een aangeboren bewondering voor iets wat knap gemaakt is. Schoonheid in kunst kan gezien worden als een indicatie van gezondheid, kracht en doorzettingsvermogen van de kunstenaar. Daarmee is de kunstenaar zelf dus aantrekkelijker als partner.
Heel kort gezegd, komt het erop neer dat elke individuele hersencel speels gedrag vertoont. Kunst prikkelt dit basisprincipe in het brein. Volgens verschillende onderzoeken blijkt, dat mensen daar vitaler, optimistischer, tevredener en minder angstig van worden.
Kunst kan zorgen voor meer ontspanning, minder stress en hierdoor dus ook minder burn-outs. Onderzoek toont aan dat deze vermindering van stress de kans op een burn out met maar liefst 10% verlaagt.
Letterlijke betekenis van kunst volgens het Wolters woordenboek: Kunst is het vermogen om schoonheid te scheppen en esthetisch genot op te wekken. Dit is namelijk een algemeen begrip, maar kunst heeft lang niet bij ieder individu dezelfde betekenis. Iedere persoon kan op zijn/haar eigen manier kunst interpreteren.
Kunst raakt aan het wezen van ons bestaan. Kunst is een essentiële waarde voor de veerkracht van de samenleving. Actief bezig zijn met kunst biedt ons de mogelijkheid om zelf vorm te geven aan de manier waarop we in de wereld staan. Aan onze relatie met anderen en met de samenleving en dus aan onze identiteit.
'Wat heb je nou aan kunst? ' is speciaal ontwikkeld om leerlingen uit de bovenbouw voorlichting te geven over de functie van kunst en hen te enthousiasmeren voor het vak CKV. In deze theatervoorstelling komen leerlingen uiteenlopende personages tegen die allemaal een andere verhouding hebben tot kunst.
Leerlingen krijgen meer inzicht in onderwerpen die in de eigen buurt, Nederland en de wereld spelen. Kunst laat leerlingen nieuwe (denk)werelden beleven. Ze leren kijken en luisteren, zich te verwonderen en (complexe) onderwerpen te analyseren, expliciteren, interpreteren, nuanceren en waarderen.
Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het bevat een serie aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Door kunst- en cultuur(geschiedenis) leren leerlingen zichzelf, de omgeving, de maatschappij en de wereld te ontdekken en begrijpen. In een cultureel diverse samenleving is het van belang dat leerlingen elkaars cultuur leren kennen en zich daartoe weten te verhouden en daarover met elkaar communiceren.
Kunstwerken waarvan direct zichtbaar is wat hun belangrijkste functie is, en waar een bepaald praktisch gebruik aan vast zit, noemen we toegepaste kunst. Een gebouw, kleding of een affiche zijn voorbeelden van toegepaste kunst. Kunst die geen directe vaste functie heeft, noemen we autonome kunst.
Jongeren beoefenen culturele activiteiten als tijdverdrijf of ontspanning, voor zelfexpressie, om te leren en om deel uit te maken van een groep. Jongeren geven aan zich vrij te voelen wanneer ze kunst beoefenen. Ze vinden het noodzakelijk dat er voldoende ruimte is voor eigen inbreng.
Kunst en je gezondheid
Door een schilderij op te hangen dat je raakt, word je elke dag een klein beetje extra gelukkig. Volgens een ander onderzoek, het onderzoek van Packer, daalt je stressniveau als je regelmatig een museum bezoekt.
De term ''kunst''
In zijn oorsprong sprak men alleen van schilderijen. Onder kunst wordt inmiddels ook verstaan beeldhouwkunst, architectuur en bouwvormen, diverse kunsten en ambachten, theater, dans en film. Muziek en poëzie behoren ook tot de verschillende soorten kunst.
Wie het culturele kapitaal in handen heeft, heeft de macht. Zij bepalen wat goed en fout is. “Aanleg en begaafdheid zijn ook het product van een investering in tijd en in cultureel kapitaal.”12 Investeringen gaan dus niet alleen om geld maar ook om geestelijke ontwikkeling.
Alle goede kunst heeft een betekenis of een idee. De kunstenaar verbeeldt een emotie, gedachte of idee. Dit kan positief zijn maar ook negatief. De kunstenaar heeft er over nagedacht en gericht keuzes gemaakt.
Kunst en cultuur voor iedereen
Je krijgt de kans om je creativiteit in te zetten, inspiratie op te doen, anderen te ontmoeten, je talenten te benutten en je leven te verrijken. Het maakt je een gelukkiger, gezonder en socialer mens.
Kunstzinnige leeractiviteiten kunnen bijdragen aan opbrengsten als persoonlijke ontwikkeling, zelfbeeld, identiteitsvorming en burgerschapscompetenties. Ook kan via kunstonderwijs gewerkt worden aan algemene cognitieve vaardigheden als reflectievermogen, creativiteit en kritisch denken.
Kunst is een soort taal, een gesprek met de kijker. Een kunstwerk moet indruk maken op de kijker en een bepaald gevoel meegeven en beter nog: stof meegeven om over na te denken. Iets wordt echt kunst als de maker er in slaagt de kijker te overtuigen van haar of zijn bedoeling achter dat werk.
Alles is kunst
Er is geen grens is tussen waar het gewone ophoudt en de kunst begint. Kunst hoeft niet te worden begrepen. Kunst is een mysterie. Twijfel dus nooit of dat wat je gemaakt hebt wel kunst genoemd mag worden.
Onder hoge cultuur verstaat men over het algemeen de kunst die men in daarvoor bestemde instituten vindt. Zoals musea, concertzalen en theaters. Vercommercialisering van de kunsten.
Probeer te ontspannen
Door regelmatig te ontspannen kunt u stress voorkomen. Als u veel stress ervaart, helpt ontspannen om uw stress onder controle te krijgen. Ieder mens ontspant anders. De één vindt muziek luisteren ontspannend, de ander neemt een bad.