Een leerdoel kan cognitief zijn (“kennen”) maar ook betrekking hebben op vaardigheden (“kunnen”) of op gedrag (gedragsdoelen). Een einddoel is een groot leerdoel dat de leerling aan het eind van een leerjaar of op het examen moet beheersen.
Het concretiseren van leerdoelen is een methode om de over te dragen kennis en vaardigheden zo gedetailleerd mogelijk te benoemen. Op basis van specifieke leerdoelen kan verder worden bepaald welke zaken in de training aan bod moeten komen.
Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.
Om je op weg te helpen, zijn dit een aantal voorbeelden van persoonlijke doelstellingen: Een promotie bereiken op je werk. Een bepaald aantal kilometer hardlopen achter elkaar. Je huis volledig opruimen en minimaliseren.
Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART ofwel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden kunt maken.
Een persoonlijk leerdoel is gericht op het ontwikkelen van de kennis en vaardigheden van jezelf. Een persoonlijk leerdoel hoeft niet altijd werkgerelateerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van jezelf als particulier belegger.
Ontwikkelingsdoelen zijn doelen die individuen of organisaties stellen om persoonlijke of professionele vaardigheden, kennis en bekwaamheden te verbeteren.
De SMART-methode is een methode waar je ervoor zorgt dat je doelen échte doelen worden. Dit komt doordat je het doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden maakt. Zijn je doelen SMART? Dan zijn ze haalbaar.
Een leerdoel kan cognitief zijn (“kennen”) maar ook betrekking hebben op vaardigheden (“kunnen”) of op gedrag (gedragsdoelen). Een einddoel is een groot leerdoel dat de leerling aan het eind van een leerjaar of op het examen moet beheersen.
Professionele leerdoelen gaan over het leren van vaardigheden die je uitsluitend nodig hebt voor je werk. Daarom worden ze ook wel zakelijke leerdoelen genoemd.
Een voorbeeld van een persoonlijk SMART doel zou kunnen zijn: Specifiek: “Ik wil mijn fysieke fitheid verbeteren.” Meetbaar: “Ik wil mijn 5 kilometer looptijd verbeteren van 35 minuten naar 30 minuten in de komende 6 maanden.” Acceptabel: “Ik ga drie keer per week hardlopen en volg een specifiek trainingsschema.”
Maak je doelen SMART
Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART ofwel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden maakt. S– Specifiek: het is voor iedereen duidelijk waar het om gaat en welk resultaat jij wilt bereiken. Omschrijf het doel dus duidelijk en concreet.
Persoonlijke leerdoelen helpen je om gefocust te werken. In plaats van 'in het wilde weg' van alles te leren en tot je te nemen, weet je nu waarom je iets doet en kun je daarbij beter prioriteiten stellen. Ook houden persoonlijke ontwikkelingsdoelen je werk leuk en uitdagend.
SMART-doelen: een uitgewerkt voorbeeld
Meetbaar: minimaal 3 oefengesprekken met collega's. Acceptabel: afhankelijk van verschillende factoren, maar het lijkt haalbaar. Realistisch: afhankelijk van verschillende factoren, maar het lijkt realistisch. Tijdgebonden: tussen week 20 en week 30 van 2023.
Voorbeelden van goed geformuleerde persoonlijke ontwikkeldoelen zijn onder andere: Ik wil wat meer structuur brengen in mijn werk. Daarom ga ik voortaan mijn dag starten met het maken van een to-dolijst. Ik ga de komende vier weken drie dagen per week meelopen met de projectmanager, om werkervaring op te doen.