Je kan eerst 10 - 2 = 8 doen en dan 8 x 3 = 24.
Rekenvolgorde: Haakjes oplossen. Vermenigvuldigen en delen (van links naar rechts) Optellen en aftrekken (van links naar rechts)
48 = 9 x 5 + 3.
De 4x7 wordt omgeschreven als de klassieke Luikse wafel, die u overal in het straatbeeld terugvindt. De wafels zijn ovaal van vorm en een stuk groter dan de 4x5 en de 4x6. Deze suikerwafels, zoals we ze ook wel noemen, worden perfect bereid in een 4x7 wafelijzer.
De volgorde van bewerkingen is als volgt: haakjes wegwerken, machten en wortels uitwerken, vermenigvuligen en delen, optellen en aftrekken.
Samengevoegd zijn dat vijf appels. Daarom is 1 + 2 + 2 = 5. Hierbij noemt men de getallen 1, 2 en 2 de termen.
Het bleek dat er verschillende opvattingen waren. De regel: Meneer van Dalen... is een overblijfsel uit vroeger tijden, waarvoor tegenwoordig geen plaats meer is. De volgorde van bewerkingen wordt bij toepassingen door de context en door de gebruikte rekenapparatuur bepaald. Bij twijfel plaats je haakjes.
De volgende bewerkingen moeten kunnen worden toegepast: verdubbelen: als 2 × 4 = 8 dan is 4 × 4 = 8 + 8 = 16.
26 x 2 = 52
Halveren betekent in tweeën delen of met de helft verminderen. Halveren is hetzelfde als delen door 2. Halveren kun je zien als ': 2'. Halveer de volgende getallen.
Een getal is deelbaar door 8 als de laatste drie cijfers van dat getal deelbaar is door 8. Zo is 1248 deelbaar door 8 omdat 248 deelbaar is door 8, want 248 : 8 = 31.
Het dubbele kunnen we uitrekenen door: Het getal te vermenigvuldigen met twee: 4 x 2 = 8. Door hetzelfde getal bij dit getal op te tellen: 4 + 4 = 8.
In het eerste leerboekje behandelde Mohammad een rekenmethode die omstreeks 500 na Christus in India uitgevonden was: het rekenen met positieve gehele getallen in het tientallig positiestelsel met de cijfers 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 0.
Rekenvaardigheden zijn onderverdeeld in verschillende rekendomeinen: Getallen, Verhoudingen, Meten/Meetkunde en Verbanden. Binnen het domein Getallen kan een leerling op niveau 1F bijvoorbeeld de waarde van een getal op een getallenlijn bepalen aan de hand van het aantal posities tussen twee andere getallen.
Wat is de tafel van 15? Bij de tafel van 15 worden de getallen van 1 tot 10 vermenigvuldigd met het getal 15.
Op 8 september van dat jaar werd 9X7 met een hamerslag officieel gemaakt als dispuut van SSR-Leiden. Wat 9X7 precies betekent, is logisch; de 9 staat voor de X en de X staat voor de 7! Na een rustige start groeide 9X7 in de jaren die volgden uit tot een van de grootste en meest actieve disputen van SSR.
Wat is de tafel van 17? Bij de tafel van 17 vermenigvuldig je een getal, meestal de getallen 1 tot en met 10, met het getal 17. Het is dus een herhaalde optelling van het getal 17. Hoe vaak je 17 moet optellen wordt bepaald door de vermenigvuldiger, het eerste getal in de vermenigvuldiging.
De getallen die je moet kiezen zijn 6 en 3. 6 x 3 = 18. Bekijk eerst de som. Wat is het antwoord en uit welke getallen kun je kiezen?
52 (tweeënvijftig) is het natuurlijke getal volgend op 51 en voorafgaand aan 53.
Wiskunde rekenen, bewerkingsvolgorde: Let op 'Meneer Van Dale' is een oud ezelsbruggetje!! Beter is 'Hoe Moeten We Van Die Onvoldoendes Afkomen'. De eerste letters geven aan in welke volgorde rekenkundige bewerkingen uitgevoerd worden.
Machten zijn een vorm van rekensommen die te maken hebben met vermenigvuldigen. Je vermenigvuldigt het getal een aantal keer met zichzelf. Een voorbeeld daarvan is dus dat 5 2 hetzelfde is als 5 x 5 = 25. Het getal 2 wordt hier dan ook wel de exponent genoemd.
Als je de helft van een getal wil uitrekenen, deel je dit getal door twee.