Benodigde documenten Om geboorteaangifte te doen heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig. Is er vóór de geboorte erkenning of naamskeuze gedaan? Dan moet u de akte daarvan meenemen als u geboorteaangifte doet. De gegevens van die akte komen in de geboorteakte.
Een afschrift of uittreksel van deze akten vraagt u aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Ook als u inmiddels niet meer in die gemeente woont. Voor het aanvragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.
Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs dat uw geboorte is ingeschreven in het bevolkingsregister. U kunt een afschrift van de akte opvragen in het Nederlands of als meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt dit aan bij de gemeente waar u geboren bent .
Je hoeft de baby niet mee te nemen voor de aangifte. Je hebt wel de volgende documenten nodig: een paspoort of ID-bewijs van degene die aangifte doet. een paspoort of ID-bewijs van de moeder.
De gemeente behandelt uw aanvraag binnen 10 werkdagen. Daarna wordt de akte per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat de post er ook een paar dagen over kan doen, voordat u de akte ontvangt.
Online uw gegevens bekijken via MijnOverheid.nl
Via MijnOverheid kunt u controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de BRP. U kunt inloggen met uw DigiD. Na het inloggen klikt u op Identiteit. Vervolgens klikt u door naar uw persoonsgegevens.
Aan deze procedure zelf zijn geen kosten verbonden, hoewel er in sommige gemeentes wel een vergoeding wordt gevraagd voor het uittreksel. De kosten liggen rond de 10 a 15 euro per akte. Doorgaans wordt de akte binnen vijf werkdagen opgestuurd. Naar wens kunt u ook een internationaal uittreksel krijgen.
Binnen 1-2 weken na de geboorteaangifte ontvangen de ouders per post het burgerservicenummer (BSN) van het kind. Het is vanaf 1 dag na de aangifte ook op te zoeken op MijnOverheid (Persoonlijke gegevens) (DigiD nodig).
In de meeste landen is een geboorteakte nodig als bewijs van identiteit en leeftijd om naar school te gaan en/of zich in te schrijven voor examens.
U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur, aan het loket van de dienst Burgerzaken. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen: via het e-loket van uw gemeente.
Ga naar de website Nederlandwereldwijd.nl.Daar kiest u het land of gebied waar uw document vandaan komt en dan ziet u hoe u het kunt laten legaliseren. Bijvoorbeeld een afschrift van een geboorteakte.
Kunt u geen geboorteakte overleggen?Dan kunt u bij de ambtenaar van de burgerlijke stand een beëdigde verklaring over uw geboortegegevens afleggen.
Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'. Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland.
De geldigheidsduur van een buitenlandse akte (geboorte, huwelijk, overlijden) is voor de meeste landen 6 maanden.
Heeft u buiten Nederland een Nederlandse akte van de burgerlijke stand nodig? Voor een geboorte, adoptie, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap of overlijden? Dan kunt u bij de Nederlandse gemeente waar de akte is opgemaakt, een afschrift of uittreksel aanvragen.
Paspoort weigeren of ongeldig verklaren
Bijvoorbeeld bij verkoop of verhuur; naar het buitenland wilt reizen om in Nederland een straf te ontlopen; door een faillissement niet naar het buitenland mag reizen; een schuld bij de overheid hebt, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst, DUO of de Sociale Dienst van een gemeente.
Wil je een kopie van een notariële akte opvragen? Dan kan dat nu eenvoudig via de Notariële Aktenbank (NABAN). De akten die je bij de notaris tekent, worden in deze uitermate beveiligde notariële databank bewaard. Personen die niet persoonlijk bij de akte betrokken zijn (de zogenaamde “derden”), hebben geen toegang.
Als u kinderbijslag aanvraagt, dan kunt u een burgerservicenummer voor uw kind krijgen via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Heeft u recht op kinderopvangtoeslag? Als u kinderopvangtoeslag aanvraagt, dan kunt u een burgerservicenummer voor uw kind krijgen via de Belastingdienst.
Om geboorteaangifte te doen heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig. Is er vóór de geboorte erkenning of naamskeuze gedaan? Dan moet u de akte daarvan meenemen als u geboorteaangifte doet. De gegevens van die akte komen in de geboorteakte.
Baby's (van 0 tot 2 jaar) moeten vooral de kans krijgen om zich te hechten. Langdurig weg zijn bij de inwonende ouder (meestal moeder) is niet aan te raden. Enkele keren per week een paar uur naar uitwonende ouder is beter.
U krijgt een eenmalige overlijdensuitkering als uw overleden partner een van de volgende uitkeringen kreeg: een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WAO, WIA, WAZ, Wajong, Ziektewet)AOW-pensioen. Anw-uitkering.
Kosten. Het aanvragen van een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand kost u € 16,60 (2024) / € 17,10 (2025).
In Nederland moet de afwikkeling van een erfenis binnen vier maanden na het overlijden van de overledene beginnen. Als de erfgenamen niet binnen deze termijn beginnen met de afhandeling van de erfenis, kunnen zij worden gedagvaard door de rechtbank.