Voor een rally licentie moet je tenminste 18 jaar oud zijn en in het bezit zijn van een (B) rijbewijs. Een rally cursus is een driedaagse cursus waar je alles leert over de regels, het rijden, het maken van pacenotes en alles wat er bij komt kijken.
Alleen het inschrijfgeld voor een rally bedraagt in Nederland al rond de 650 euro. Daarnaast heb je natuurlijk de brandstofkosten, het onderhoud en ontkom je er niet aan dat er af en toe wat stuk zal worden gereden. Ook zul je soms overnachtingskosten moeten maken tijdens een rally.
Wat heb ik nodig om mee te doen? Een auto, een bestuurder en een navigator. In de meeste gevallen zijn de auto en bestuurder al een 'paar', maar het komt ook voor dat de navigator de autobezitter is. Wie de auto levert maakt niet uit.
Om een Rally licentie aan te kunnen vragen moet een navigator met goed gevolg een theorie-examen afleggen. Een rijder moet met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kunt u doen bij een KNAF erkende rallyschool.
Om met rallysport te starten is voor zowel de rijder als de navigator een opleiding nodig. Kijk bij LEREN om te zien waar je terecht kunt. Nadat je geslaagd bent, begint het natuurlijk pas. Je mag zelf gaan rallyrijden of navigeren.
U heeft een racelicentie nodig. Deze wordt ook wel de KNAF Racelicentie genoemd. De Nederlandse autosportbond, de KNAF, is dan ook de partij die deze licenties verstrekt. Een racelicentie is het bewijs dat u alle benodigde vaardigheden voor het racen bezit.
Rally's bestaan uit meerdere proeven die verspreid liggen rondom de startplaats. De teams rijden vanaf de start naar de eerste proef en tussen de proeven door over openbare wegen, waar de verkeersregels gelden. Op de proeven wordt de eigenlijke wedstrijd verreden.
Auditie is niet nodig; iedereen met een geldige racelicentie mag bij Team Bleekemolen rijden. Wij zijn, net als alle andere Nederlandse raceteams, een commercieel raceteam. Dat houdt in dat de coureur zorgt voor het budget dat noodzakelijk is om een raceauto een seizoen lang te laten rijden.
Voor 15.000 euro kun je al een seizoen racen
De KNAF schat dat je voor een seizoen van maximaal acht races niet meer dan 15.000 euro kwijt hoeft te zijn. De aanschaf van de auto en de ombouwkit zijn in het bedrag opgenomen.
De latere modellen tripmasters zijn uitgevoerd met een GPS-antenne. Op deze manier hoeft u de tripmaster niet meer te kalibreren, maar zal deze direct gaan tellen op het moment dat er verbinding wordt gemaakt met de satellieten. Deze modellen zijn aangeduid met de naam GEOTRIP.
Je kan je racelicentie al halen vanaf € 1.195,00 met je eigen auto of vanaf € 1.695 met een echte raceauto van KWH Racing. Hiervoor krijg je de theorie- en praktijkles, het doktersonderzoek en het examen. Er van uitgaande dat je geslaagd bent, kan je na 24 uur je Racelicentie bij de KNAF aanvragen.
Hoelang zijn het KNAF-examen en een licentie geldig? Het resultaat van je theorie-examen blijft twee jaar geldig, het resultaat van je praktijkexamen een jaar. Dit betekent dat je binnen een jaar na je examen je licentie kunt aanvragen.
Elke raceschool heeft zijn eigen instructeursgroep en zijn eigen unieke lesmethode. Bij veel racescholen zit ook een beknopte theoretische opleiding in het programma inbegrepen, waardoor beginnend coureurs een goede basis krijgen aangeleerd voor het KNAF licentie-examen.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Een autocoureur doet mee aan races, bijvoorbeeld een rally. In het begin kost dat alleen maar geld. Als je geluk hebt, kun je er uiteindelijk ook geld mee verdienen. De meeste autocoureurs zijn mannen, maar er zijn ook vrouwen die als hobby of beroep autoracen kiezen.
Stockcar F3 is een kids stockcarklasse van kinderen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Het doel van de Stockcar F3 klasse is om kids te laten meegroeien naar het stockcar racen. De races zijn demonstraties waarbij plezier en het op doen van ervaring belangrijk zijn, er is geen competitie aspect.
Rijders mogen pas in de Formule 3 starten zodra ze een jaar ervaring in een andere eenzitter-klasse op hebben gedaan. Voor afgelopen seizoen traden Callum Ilott en Alessio Lorandi in de voetsporen van Verstappen, zij het met minder succes dan de Nederlander.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Bij de Knon-stage van de afgelopen Rally van Zweden haalde Ott Tanak in z'n Ford een gemiddelde snelheid van ruim 135 km/u.
In de autosport , de co-driver ondersteunt de bestuurder van een motor voertuig , tijdens een rally bijvoorbeeld. Over het algemeen moet de co-piloot een ervaren atleet zijn , omdat het voertuig dat hem vervoert ongebruikelijke fysieke krachten en beperkingen produceert .
1) wedstrijd over een lange afstand voor fietsen of auto's, waarbij het meestal behalve om snelheid ook gaat om behendigheid en/of puzzelvaardigheid Voorbeelden: `...
Hoewel het misschien als een droombaan klinkt, moet je weten dat het vele jaren duurt om de noodzakelijke ervaring op te doen en dat er aanzienlijke financiële investeringen nodig zijn om een professioneel coureur in de Formule 1 te kunnen worden.