Bij boeddhisten betekent de dood niet het einde, maar juist het begin van de overgang van het ene leven naar een nieuw leven. Zij geloven namelijk in reïncarnatie.
Boeddhisten kiezen eerder voor cremeren dan voor begraven. Waarna een periode van drie dagen volgt waarin de ziel van de overledene de tijd krijgt om te vertrekken. Herdenkingsdiensten worden vaak gehouden op de derde, zevende, negenenveertigste en honderdste sterfdag. Geloofd wordt dat de overledene reïncarneert.
In het jodendom worden geen euthanasie of andere vormen van levensbeëindiging toegepast, wel is verlichting van lijden toegestaan, ook als het de levensduur verkort. Moslims, hindoes en boeddhisten zijn geen voorstanders van euthanasie. Het is voor hen belangrijk te sterven met een heldere en vredige geest.
De kern van het boeddhisme is dus inzicht in het lijden en de weg om dit lijden op te heffen. Het lijden komt doordat het leven onvolmaakt is. Die onvolmaaktheid doet verlangen naar iets anders, iets dat het volmaakt zou maken. Zolang we niet stoppen met verlangen, blijven we reïncarneren.
Behalve hun visie op de dood, hebben boeddhisten ook een bijzondere visie op het leven. Zo zouden sommigen van ons – vooral in het westen – op de automatische piloot leven. Boeddhisten noemen dat luiheid, maar die gaat niet over niks doen – het gaat juist om zó veel doen dat we onszelf vermijden.
Boeddhisten zijn vegetarier. Het doden en eten van vlees is in strijd met de eerste leefregel. Ook past het eten van vlees niet in het concept van Karuna. bieslook.
„Oranje is de kleur van de wereldverzaking en verlichting. Het is de kleur die aangeeft dat je de Veda's, de hindoeïstische heilige geschriften, bestudeert”, legt Dhananjaya das Adhikary (61) uit.
Hoewel die trend al een paar jaar bestaat, is een Boeddhabeeld nog steeds geen gewone aankoop, zoals een elektrische heggenschaar of een barbecue. Want heggenscharen en barbecues kunnen ongelukken veroorzaken, maar Boeddhabeelden kunnen ongeluk brengen.
vrij is van het leven in samsara.
“Wanneer iemand euthanasie pleegt omdat hij of zij het lijden dat gepaard gaat met de laatste fase van het leven niet aankan, is die persoon nog niet over het lijden heen. Dan zeggen boeddhisten: er is nog werk aan de winkel. Euthanasie is dan niet het antwoord.”
Het boeddhisme is ontstaan uit de leer van de Boeddha, en leeft voort in de boeddhistische gemeenschap. Boeddhisten streven naar verlichting, de verlossing van het lijden door het zien van de werkelijkheid zoals ze is: veranderlijk en onbestendig.
Zelf het leven beëindigen is egoïstisch, immoreel en leidt tot de hel. Enkel goden kunnen leven nemen. Bovendien wordt ook in het hindoeïsme het lijden gezien als zuiverend voor begane zonden. Deze afkeuring van euthanasie wordt niet altijd absoluut en door iedereen gevolgd.
In de 40 dagen periode neemt de ziel afscheid van de aarde en verlaat uiteindelijk deze wereld, in sommige geloofstradities wordt dit ook wel de hemelvaart genoemd. Gedurende deze periode moeten de ontslapenen of overledenen gaan beseffen dat ze moeten doorstromen naar hun nieuwe bestaan en herenigd worden met God.
Een afscheidsritueel is een ritueel om een verandering aan te geven. Het is een markering in de tijd. Je staat werkelijk stil bij de verandering. De verandering houdt in dat je afscheid neemt van het 'oude' om het 'nieuwe' toe te kunnen laten, of te verwelkomen.
Meestal wordt rouw langzaam minder. Hoe lang het duurt is voor iedereen anders, maar na een jaar voelen de meeste mensen zich beter. Soms gaat de rouw niet vanzelf over. Het is dan na een jaar nog (bijna) net zo erg als in het begin.
Voor boeddhisten is een Boeddha beeld heilig en dus niet een voorwerp dat je aanschaft omdat het er zo leuk uitziet of omdat iedereen er 1 heeft. Een Boeddha beeld behoort tot de Thaise religie en zij behandelen Boeddha met respect.
Met een dikbuik of happy boeddha tuinbeeld haal je de vrolijkheid naar je toe. Daarnaast brengt deze boeddha ook voorspoed, succes en geluk met zich mee. De happy boeddha komt van origine uit China. Daar is hij ook wel bekend als Pu-Tai-Ho-Shang, terwijl de Japanners de dikbuik boeddha liever Hotei noemen.
Het is eigenlijk wel komisch dat een boeddha ongeluk zou brengen terwijl het symbool staat voor staat voor geluk, voorspoed, goede gezondheid, liefde, bescherming, het verkrijgen van inzichten en saamhorigheid. Dus hoewel het altijd leuk is om een beeld cadeau te geven.
Het boeddhisme staat gelijk aan eenvoud. Door hun hoofd te scheren, geven monniken en nonnen zichzelf meer tijd voor de dingen die echt belangrijk zijn. Ook symboliseert een geschoren hoofd het idee van meer aandacht voor innerlijke verandering dan uiterlijke verschijning.
Mediteer regelmatig.
Meditatie is de sleutel tot het veranderen van de manier waarop je geest werkt en zal je in staat stellen het pad in de richting van Nirwana te bewandelen. Het zou een deel van je dagelijkse leven moeten zijn.
Welke 5 groenten eten boeddhisten niet? Boeddhisten eten geen voedsel die lustgevoelens en een opvliegende gemoedstoestand opwekken. Daarom worden groenten zoals knoflook, ui, sjalotten, bieslook en prei vermeden. Ook geven deze groenten een slechte geur als ze rauw worden gegeten.
In het boeddhisme gaat het minder om wat je eet en veel meer om hoe je eet. Je eet met respect voor de ingrediënten en de mensen die ervoor gezorgd hebben dat het eten van zaadje tot aan eindproduct bij jou op tafel komt. Zonder zon geen planten, zonder boer geen oogst.
Vegetarisme is in het boeddhisme niet verplicht. In het boeddhisme is het doden van een levend wezen tegen de vijf voorschriften waar iedere boeddhist zich aan zou moeten houden. Het eten van vlees of vis is echter niet hetzelfde als het doden van een levend wezen.