Wanneer er teveel olie in de motor zit kan dit veel mechanische schade veroorzaken. Dit kan variëren van olielekkage tot inwendige vervuiling zoals “black sludge” vorming. Bij met name dieselmotoren kan het zelfs voor problemen zorgen met het roetfilter.
Als de olie net boven het maximum van het oliepeil uitkomt dan is het geen probleem. Bij elke auto zit er wel een kleine marge voor teveel olie. Zorg in dit geval dat als je gaat rijden niet het uiterste van je motor vergt.
Bij te veel olie in uw auto kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter. Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan. Ook kunnen de oliekeerringen het begeven, waardoor de motorolie kan gaan lekken.
Als het oliepeil op minimum staat (vierde peilstok) dient er vaak een halve of een hele liter bijgevuld te worden. Vul dan eerst een halve liter bij en vul na het peilen de olie bij tot deze op max. staat. Bij het oliepeil halverwege (derde peilstok) hoeft er in principe niets bijgevuld te worden.
Dan is het belangrijk dat je weet hoeveel en hoe je dat doet: Het verschil tussen het minimum- en maximumniveau is meestal een liter. Staat het peil precies op de min, dan moet er dus een halve liter bij. Mors geen olie op de motor of de koelslangen.
Elke brandstof auto (benzine, diesel of gas) heeft naast brandstof ook met regelmaat verse motorolie nodig om zijn werk te kunnen doen. Hoeveel motorolie de motor van de auto verbruikt verschilt sterk per model en type auto en loopt daardoor uiteen van 1 liter motorolie per 2.000 tot 5.000 kilometer.
Vluchtigheid – motorolie kan verdampen bij blootstelling aan hitte. Hoe minder stabiel de olie is, des te sneller verdampt hij.
Juiste niveau motorolie
Mocht dit niet gebeuren draaien de tandwielen tegen elkaar, waardoor de motor direct stuk zal draaien.. Wanneer het rode olie lampje gaat branden raden wij u daarom aan direct olie bij te vullen. Het is ook verstandig om een 1-liter flesje Mobil 1 olie in uw auto bij u te hebben.
Er staan twee streepjes op de stok: een minimum en een maximum. Tussen de twee streepjes zit 1 liter verschil, dit geldt voor alle auto's. Zit het oliepeil tussen de twee streepjes, dan is de motorolie bijvullen niet nodig.
U moet mogelijk door de knieën zakken om het oliepeil en de staat van de olie goed te kunnen zien. Op het kijkglas zijn markeringen aangebracht en het oliepeil moet ergens tussen de twee markeringen staan. Als het oliepeil onder of boven de markeringen staat moet u direct ofwel olie bijvullen of wat olie aftappen.
Het oliepeil verandert, omdat een bepaald olieverbruik normaal is, maar het mag niet meer zijn dan 0,4 liter per 1.000 kilometer voor een vloeistofgekoeld motorblok en 0,7 liter per 1.000 kilometer voor een luchtgekoeld motorblok.
Vreemde geluiden tijdens het rijden
versnellingsbak met te weinig olie klinkt daarentegen vaak jankend of zoemend.
Een gemiddelde auto heeft een olie inhoud van 4 tot 6 liter olie. Bij een laag oliepeil is het raadzaam om dit direct bij te vullen. Kijk goed welke type motorolie geschikt is voor jouw auto, want je hebt dikke, dunne en speciale soorten oliën.
Het is raadzaam altijd een 1-liter verpakking Bardahl motorolie van de juiste type voor uw auto in de auto te hebben liggen. Mocht dan toch het olielampje gaan branden dan kunt u motorolie bijvullen en verder rijden. Doorrijden met een te laag oliepeil kan (blijvende) schade veroorzaken aan de motor!
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Wat is goede olie? Eigenlijk is dit vergelijkbaar met de motorbanden, de grote merken leveren allemaal kwalitatief goede olie. Daarnaast kun je vaak ook aan de prijs de kwaliteit afleiden, een duurdere olie zal meer additieven (dopes) hebben en daardoor beter en/of langer functioneren.
5w30 is een motorolie die veel wordt gebruikt in lichte benzine- en dieselmotoren. Zoals de meeste motoroliën die tegenwoordig worden geproduceerd, is 5w30 een olie met meerdere kwaliteiten. Dit betekent dat het varieert van een lagere viscositeitsklasse van 5 tot een hogere viscositeitsklasse van 30.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
U kunt azijn gebruiken om olievlekken of olijfolie vlekken te verwijderen uit kleding. Giet wat azijn op de vlek en laat het 30 minuten intrekken.Was het kledingstuk vervolgens met warm water en zeep. Citroenzuur kan een olievlek verwijderen uit uw kleding.
Spoel olie en frituurvet niet door de wc of de gootsteen, maar lever het gescheiden in. Een lege plastic fles of melkpak met dop is daarvoor heel handig. De restjes uit de pan kun je met keukenpapier verwijderen en dan in de groene bak doen.
Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen. 1. Controleer het oliepeil opnieuw om te zien hoeveel olie u moet bijvullen.
De meest voorkomende oorzaak van een te hoge olieconsumptie is een lekkage. Ergens in het motorsysteem ontsnapt de olie. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. Een versleten koppakking, lekkende klepgeleiders (seals), versleten zuigerveren, maar ook gebruik van verkeerde olie of een te hoge oliedruk kan de oorzaak zijn.
Auto problemen
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.