Hierbij gaat het om de bescherming of het gevoel van bescherming tegen gevaar dat veroorzaakt wordt door het menselijk handelen bij de cliënt thuis. Veilige zorg gaat hierbij om de veiligheid van zowel de cliënt zelf als van de zorgverlener.
Patiëntveiligheid is de situatie waarin patiënten zo min mogelijk risico lopen op onbedoelde lichamelijke of psychische schade tijdens de behandeling in een zorginstelling. Risico kan ontstaan wanneer hulpverleners niet volgens professionele standaarden handelen of door tekortkomingen van het zorgsysteem.
Veilig werken betekent vooruitdenken, ongevallen voor zijn en waken over elkaars veiligheid. Een goede veiligheidscultuur moet de basis voor alle werkzaamheden zijn, waarbij het belang van veilig werken voor werkgever en werknemer vanzelfsprekend is.
Haast hebben, spullen laten slingeren, een stoel pakken in plaats van een trapje, maar ook versuft zijn door medicijngebruik: het zijn allemaal voorbeelden van situaties en gedrag met een groot risico op vallen; Veroudering.
Verantwoordelijkheid van werkgever én werknemer
Vrouwen veilig van en naar hun werk kunnen komen. Er geen afgezonderde toiletten of werkplekken zijn. Degelijk en veilig materiaal beschikbaar is. Een arbeidsomstandighedenbeleid (Arbo) wordt uitgevoerd.
Kwaliteit van zorg is de mate waarin de zorg geleverd voor personen en patiëntengroepen de gewenste zorgresultaten verbetert.
Verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten werken in de zorg onder verschillende wetten: Zvw (Zorgverzekeringswet), Wlz (Wet langdurige zorg), Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en Jeugdwet.
Safety is de Engelse benaming voor het Nederlandse woord veiligheid. Veiligheid is de mate van afwezigheid van potentiële oorzaken van een gevaarlijke situatie of de mate van aanwezigheid van beschermende maatregelen tegen deze potentiële oorzaken.
de invoering van veiligheidssystemen in de verpleging, verzorging, thuiszorg en gehandicaptenzorg; de vermindering van het aantal fouten met medicijnverstrekking; de vermindering van vrijheidsbeperkende maatregelen; de invoering van veiligheidsmaatregelen in de geestelijke gezondheidszorg (ggz).
Waarom? Regels en procedures op het gebied van gewenst en ongewenst gedrag bieden iedereen duidelijkheid en houvast. Ze geven aan wat wel en niet acceptabel is en welke sancties aan ongewenst gedrag zijn verbonden. Dit verkleint de kans op zulk gedrag en op discussies hierover met klanten.
Dat zijn negen aspecten van zorg, te weten: 1 Beter worden 2. Tijdige zorg 3. Vriendelijkheid 4. Hoop en zekerheid 5, Continuïteit, keuze-opties en coördinatie 6.
Het Zorginstituut heeft een website waarop veel zorgstandaarden en richtlijnen te vinden zijn. In een richtlijnendatabase staan richtlijnen voor medisch specialisten. Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) geeft een overzicht van de zorgstandaarden die zij hebben ontwikkeld voor de huisartsenzorg.
Moraal zijn de waarden en normen die richting geven aan jouw doen en laten, ze sturen de keuzes die je maakt. Ethiek is daarover nadenken. Het is nadenken over de vraag of jouw handelen leidt tot goede zorg. Dat kan echt over van alles gaan: van grote levensvragen tot kleine, dagelijkse keuzes.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen. Kwaliteitszorg is zeggen wat je doet, doen wat je zegt, laten zien dat je goed doet wat je zegt, en wat je doet steeds beter proberen te doen.
Met kwaliteitsindicatoren kan de kwaliteit van zorg gecontroleerd en verbeterd worden. Interne indicatoren zijn bedoeld voor het beoordelen van de eigen zorgprocessen. Externe indicatoren zijn bedoeld om verantwoording af te leggen over de kwaliteit van de zorg aan patiënten, zorgverzekeraars, en de Inspectie.
Een werkplek waar veilig en comfortabel gewerkt kan worden, zorgt voor minder stress onder je werknemers. Dat leidt uiteindelijk weer tot een betere werksfeer en minder ziekteverzuim. Een veilige werkplek zorgt voor meer motivatie en productie van werknemers.
Een werkplek die aan de norm 'gezond' voldoet, moet tenminste de volgende elementen bevatten: de werkplek moet een juiste mate van comfort bieden, er dient voldoende lichtinval aanwezig te zijn, een aangenaam klimaat (niet te warm en niet te koud) en zuivere lucht en tenslotte moet de ruimte inspireren en motiveren.
Naast het creëren van een gezonde en veilige werkplek (en het vermijden van schadeclaims) heeft een goed arbobeleid nog meer positieve effecten: Een werknemer presteert beter als hij zich veilig voelt en comfortabel kan werken. Goede arbeidsomstandigheden verhogen de motivatie van werknemers.
Kijk dan bijvoorbeeld naar uw trap, drempels en de verlichting. Merkt u dat er hier risico's op ongevallen ontstaan, dan kunt u hier hulp voor inschakelen. Ook moet u natuurlijk denken aan uw eigen gezondheid. Laat bijvoorbeeld uw ogen regelmatig controleren, en bespreek uw medicijngebruik met uw arts.
Richtlijnen zijn richtinggevend. Richtlijnen geven aan wat er gedaan kan worden. Een protocol geeft stap voor stap aan hoe iets gedaan moet worden. Een protocol is een voorschrift of middel om tot kwalitatief goede en verantwoorde zorg te komen.
Patiëntgerichte zorg is 'zorg waarbij de voorkeuren, behoeften en waarden van de patiënt worden gerespecteerd, en mee in overweging worden genomen bij de klinische besluitvorming'.