In 2021 zijn er nog 28 testdagen geweest om de 18-inch banden uitgebreid voor te bereiden op haar intrede in 2022.
De Formule 1 stapt in 2022 over op een volledig nieuw ontwerp van de auto's. Het doel: coureurs moeten elkaar beter kunnen volgen en makkelijker kunnen inhalen. Onderdeel van het pakket veranderingen is de overstap naar velgen met een diameter van 18 inch.
Voor 2022 staan er weer flinke veranderingen gepland: de diameter van de banden groeit van 13 inch, naar 18 inch.
Waarom zijn Formule 1 race-autobanden dan zo breed? Volgens de “FIA Technical Commission”, de organisatie die jaarlijks de technische reglementen van de Formule 1 vaststelt, mogen de voorbanden maximaal 355mm (14inch) breed zijn terwijl de achterbanden maximaal 380 mm breed mogen zijn.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Eén Pirelli-band, ongeacht het een harde, medium of zachte compound is, wordt op een waarde van ongeveer 375 euro geschat. Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro.
De laatste vraag hebben we hierboven al beantwoord in de vraag “wat kost een F1 band”. Dit is namelijk 2400 euro per set banden. Gemiddeld gebruikt elke auto 13 sets banden per Grand Prix weekend.
Waarom gaat de Formule 1 op 18 inch rijden? Volgens Pirelli gaan de F1-auto's nog sneller door de nieuwe hoepels en kunnen de grotere banden en velgen tot wel drie seconden per ronde verschil maken. Volgens Pirelli zien de grotere velgen er beter uit en lijkt het rubber bovendien meer op dat van een straatauto.
Er zitten voor- en nadelen vast aan de 18-inch banden ten opzichte van de 13-inch banden van nu, zegt Vettel. “Je kan langer op de limiet rijden zonder dat ze oververhit raken”, zegt Vettel tegen Auto, Motor und Sport. “Ze zijn comfortabeler op de kerbstones en geven meer grip in langzame en middelsnelle bochten.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Gewicht F1 band: ongeveer 10 kilogram.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
In 2022 mogen F1-teams drie keer een Internal Combustion Engine (ICE), Turbo Charger (TC), Motor Generator Unit – Heat (MGU-H) en Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) gebruiken. De Energy Store (ES) en Control Electronics (CE) mogen maar twee keer gebruikt worden zonder straf.
Hoeveel liter benzine kan er in een Formule 1-wagen
De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine. Doordat het verbruik van een Formule 1-auto op 75 liter per 100 kilometer ligt zijn de coureurs ver voor de start al bezig met hoe ze zo zuinig mogelijk om kunnen gaan met hun brandstof.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.
Volgens Pirelli is het cruciaal dat geen enkele coureur de harde band langer rijdt dan 26 ronden. De mediumband gaat volgens Pirelli twee ronden langer mee en de zachte compound mag maar 15 ronden gebruikt worden per set.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Oordeel zelf: het jaarsalaris van een Formule-1 coureur ligt gemiddeld tussen de € 35.000 voor een beginner tot € 70.000 euro voor een ervaren monteur. De enige uitzondering is de Chief Mechanic: die kan bij een topteam wel tot rond de € 1 miljoen per jaar verdienen.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.