Het is aan te raden de remvloeistof om de 2 jaar te vervangen. Als u de remvloeistof langer laat zitten, is het waarschijnlijk dat het watergehalte te hoog wordt. Een te hoog watergehalte kan vapour lock veroorzaken.Dat betekent dat het vocht in de remolie gaat koken en lucht in het remsysteem veroorzaakt.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Zonder remvloeistof remt een voertuig namelijk niet. En remvloeistof slijt en dat merk je meestal pas als het te laat is en je niet meer kunt remmen. Je trapt het pedaal in, maar er gebeurt weinig of, in het ergste geval, niets. In remvloeistof zitten bestanddelen die de vloeistof hygroscopisch maken.
Het is belangrijk dit goed op orde te hebben want zonder remvloeistof kunt u niet remmen. De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald.
Regelmatig de remvloeistof vervangen is nodig omdat het veroudert en de kwaliteit en werking minder wordt. De soorten remvloeistof DOT3 en DOT4 zijn bovendien hygroscopisch, wat betekent dat de remvloeistof water opneemt uit de lucht. Hierdoor daalt het kookpunt van de remvloeistof.
Waar laat ik het maken en wat kost dat? Voor het laten vervangen van de remvloeistof ben je, voor een gemiddelde auto, zo'n € 50 kwijt.
Wanneer u de remvloeistof vervangen wilt, zal de oude remolie uit het systeem moeten worden gepompt. Dit kunt u bij een garage laten doen, maar u kunt het ook eenvoudig zelf doet met een olie vacuümpomp. Let wel op, het kan per auto verschillen hoe u dit precies moet doen.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
U vraagt wat de oorzaak kan zijn en of u zelf kunt bijvullen. Voor het dalen van het remvloeistofniveau kunnen verschillende oorzaken zijn. Er is een lekkage in het systeem. Er is sprake van verregaande slijtage van remblokken en/of remschijven.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel. Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen.
Remvloeistof wordt ook wel remolie genoemd, maar dat is niet juist. De vloeistof is namelijk niet gebaseerd op petroleum. Dat zou de rubber afdichtingen en remslangen aantasten. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid aan de hand van de DOT-cotering: DOT 3, DOT 4, DOT 5.
Het is echter wel belangrijk dat u het niveau in het remvloeistofreservoir ten minste één keer per week controleert en, als het niveau onder de bovenste markering is gekomen, remvloeistof van de juiste specificatie bijvult.
De remvloeistof verplaatst zich door de leidingen naar de remcilinders van de schijfremmen en/of trommelremmen. In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.
Dit is eenvoudig te controleren door de motorkap te openen en naar het witte half doorzichtige reservoir op de hoofdremcilinder te kijken (zie bovenstaande afbeelding). Het niveau van de remvloeistof in het reservoir op de hoofdremcilinder dient altijd maximaal te zijn.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Remvloeistof vervangen. Remvloeistof is nodig om het remsysteem van uw auto goed te laten functioneren. Maar, omdat remvloeistof de eigenschap heeft om water aan te trekken, zal het periodiek vervangen moeten worden. Door de remvloeistof zelf te vervangen kunt u flink wat geld besparen!
Het verschil tussen 4 en 5.1 is de viscositeit. Het voordeel van 5.1 is dat het bij lagere temperaturen minder visceus is dan 4.
Remvloeistof lekkage komt in veel gevallen door veroudering van materialen zoals remslangen, rubberen cups en corrosie. Het niet tijdig verversen van remvloeistof versneld dit proces doordat de remvloeistof een steeds hoger percentage vocht gaat vasthouden.
In het instructieboek van je auto zal staan welke vloeistof in jouw auto gebruikt wordt. De remvloeistof trekt vocht uit de lucht aan (hygroscopisch) en er zit een ontluchtingsgaatje in het reservoir. Deze twee zaken zorgen er voor dat de kwaliteit van de remvloeistof met de tijd achteruit gaat.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan. Het is zeker noodzaak om bij een krassend geluid de auto direct naar een garagehouder te gaan. De werking van de remmen is niet meer te garanderen en een ongeluk ligt op de loer.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur.
Remvloeistof is olie-achtig van samenstelling en heeft een prikkelende geur. Het is helderbruin of groenig, wanneer het ouder is.