Wat is het wegblijftarief? Het wegblijftarief wordt in rekening gebracht bij patiënten die niet op hun afspraak met een arts of verpleegkundige verschijnen of niet uiterlijk 24 uur van tevoren de afspraak hebben afgezegd. Dit bedrag wordt niet vergoed door zorgverzekeraars.
Vanaf 1 maart wordt een patiënt die niet op de afspraak verschijnt eerst gebeld door de arts. Als er geen duidelijke reden is voor het wegblijven, wordt een tarief van 12,50 euro in rekening gebracht, het zogeheten wegblijftarief.
U ontvangt dan een rekening van 25,00 euro of 50,00 euro afhankelijk van het soort afspraak. Deze rekening wordt niet door de zorgverzekeraar vergoed en dient u zelf te betalen. Onverwachte crisissituaties kunnen zich altijd voordoen, daar hebben wij alle begrip voor.
Je zegt de afspraak op tijd af
De belangrijkste regel blijft toch wel dat je niet last minute afzegt. Houd een beetje rekening met de ander en breng hem of haar op tijd op de hoogte. Het liefst zo'n twee weken van te voren.
Gebruik 'bedankt' en 'maar' eens wanneer je in een benarde situatie verkeerd. Wanneer je wéét dat je ergens helemaal geen zin in hebt of de tijd nu eenmaal niet hebt, maar je niet meteen op de juiste woorden komt of het lef hebt om de situatie af te wenden. Denk dan nog eens aan 'bedankt' en gebruik zijn superkrachten.
Zo word je goed in plannen annuleren
Het makkelijkste zou zijn om voor het "ik voel mij niet zo goed"- excuus te opteren en dat is ook oké, zolang je er niet over aan het liegen bent. Dat mag trouwens ook gewoon zijn dat je het niet ziet zitten om buiten te komen, omdat je wat tijd voor jezelf nodig hebt of moe bent.
In de regelgeving is geen tarief opgenomen dat de zorgaanbieders in rekening kunnen brengen als een patiënt niet komt opdagen bij een afspraak. Er is bij een 'no-show' geen sprake van geleverde zorg als bedoeld in de Wet marktordening gezondheidszorg. Daarom is er ook geen prestatie voor.
Conform landelijke richtlijnen brengen tandartsen en mondhygiënisten voor een niet nagekomen afspraak de kosten in rekening (Declaratiecode is C90: “Niet nagekomen afspraak). Deze kosten vallen niet onder de dekking van je (aanvullende) zorgverzekering en moet je dus zelf betalen.
niet komen opdagen / annulering vlucht. Bij een zogeheten 'no-show' (oftewel het niet gebruikmaken van één van de geboekte vluchten uit het ticket zonder hiervan melding te maken) heeft de luchtvaartmaatschappij het recht alle doorgaande- en retourvluchten automatisch te annuleren.
Het niet komen opdagen zorgt bij de andere partij voor zowel tijdsverlies als winstderving. Oplossing: preventief. Afspraken worden soms een lange tijd op voorhand vastgelegd. Daarom is het aangewezen om enkele dagen of uren vóór de afspraak de klant, cliënt of patiënt opnieuw aan zijn afspraak te helpen herinneren.
Een no show, ook geschreven no-show, houdt in dat iemand niet komt opdagen op een afspraak, zoals bij een arts, een rechtbank, een geboekte reis of voorstelling, zonder tijdig te annuleren.
Doe vooral wat JIJ nodig hebt en goed bij voelt. Dat is zo belangrijk. “Door afspraken waar je geen energie voor hebt af te zeggen of te verzetten, heeft je lichaam de tijd om weer op kracht te komen waardoor je je de dag daarna waarschijnlijk een stuk beter voelt.”
Stuur hem een sms of een e-mail voor een ontmoeting op een neutrale locatie. Als je in dezelfde stad woont, is dit de beste manier om een gesprek te hebben over het stopzetten van de vriendschap. Als diegene je vraagt waar je over wilt praten, zeg dan iets vaags.
Zeg op de juiste manier af
Je weet zelf hoe vervelend is als iemand last-minute afzegt, dus als je wil cancelen doe dit ruim van tevoren. Zeg je wel last-minute af, wees dan wel eerlijk over de reden.
Als je geloofwaardig wil overkomen, kan je best griep of koorts als excuus gebruiken om afwezig te zijn op het werk. 42 procent van de ondervraagde bazen vindt dat een valabele reden. Ook rugpijn en een (verkeers)ongeluk scoren hoog, met telkens zo'n 38 procent.
Heb jij je vlucht gemist? Dan is het raadzaam je direct te melden bij de balie van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij en/of de uitvoerende reisorganisatie om te kijken naar de mogelijkheden om alsnog af te reizen.
Als je geen vervanger regelt, krijg je een no-show en mogelijk een boete van € 100,-. De opdrachtgever bepaalt of hij jou die boete wil geven of jouw situatie begrijpt en 'm achterwege laat. Als je de boete krijgt, word je geblokkeerd.