Wat zijn gevolgen van uitschrijving uit de Basisregistratie Personen? Na uitschrijving uit de Basisregistratie Personen kan (afhankelijk van de situatie en plannen) het recht vervallen op zaken als bijvoorbeeld een uitkering, huursubsidie, kinderbijslag en nabestaandenuitkering (ANW).
Als je je vergeet in te schrijven of je niet uitschrijft, riskeer je een boete. Als je dit namelijk niet doet draag je (on)bewust bij aan onjuiste informatie in de BRP. Je bent dit dan ook wettelijk verplicht. Zeker als je een uitkering krijgt is het belangrijk om te zorgen dat je goed ingeschreven staat.
U moet zich laten uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een periode van een jaar meer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich laten uitschrijven uit de BRP.
Kan die persoon uitgeschreven worden? Dat kan niet zomaar. Hiervoor moet u eerst een melding onjuiste inschrijving doen. Naar aanleiding van uw melding start de gemeente een adresonderzoek.
U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
Gaat u minimaal 8 maanden van 1 jaar buiten Nederland wonen? Laat u dan uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) waar u persoonsgegevens staan. Zoals uw naam, geslacht en geboortedatum. U kunt zich laten uitschrijven uit de BRP bij de gemeente waar u woont.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
De verwerking van uw verhuizing duurt 5 werkdagen, gerekend vanaf de dag van uw vertrek. Dan heeft de gemeente u uitgeschreven. U krijgt hiervan geen schriftelijke bevestiging. Wel kunt u uw gegevens online bekijken in MijnOverheid.
Mensen die niet staan ingeschreven bij een gemeente, kunnen geen adres doorgeven aan hun werkgever waardoor zij bijvoorbeeld geen arbeidscontract kunnen krijgen. Ook kunnen zij geen zorgverzekering afsluiten.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken.
U mag maximaal 8 maanden per van 12 maanden buiten Nederland verblijven. Dit betekent dat we losse periodes ook bij elkaar optellen.
Geen financiële gevolgen
Als hoofdbewoner bent u niet verantwoordelijk voor eventuele schulden. Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentelijke belastingen, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.
Na uitschrijving uit de Basisregistratie Personen kan (afhankelijk van de situatie en plannen) het recht vervallen op zaken als bijvoorbeeld een uitkering, huursubsidie, kinderbijslag en nabestaandenuitkering (ANW).
Staat jouw huisgenoot niet op de hypotheekakte, dan betekent dat niet automatisch dat je diegene kunt uitschrijven op jouw adres. Dit kan – net als bij een huurwoning – alleen gedaan worden door de gemeente en door de persoon zelf.
Je moet ervoor zorgen dat je door de belastingdienst niet in beide landen waar je woont, wordt aangemerkt als resident. Spanje heeft met veel landen, waaronder Nederland en België een (dubbel)belastingverdrag gesloten, om te voorkomen dat ingezetenen ofwel dubbel ofwel in geen van de landen belasting betalen.
Wanneer mag of moet je je uitschrijven bij de Basisregistratie Personen? Als je langer dan acht maanden in het buitenland verblijft, ben je wettelijk verplicht je uit te schrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP). Uitschijven kun je persoonlijk doen of schriftelijk (soms online).
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Heeft u zich al uitgeschreven bij uw gemeente? Dan kunt u het bewijs van uitschrijving niet meer opvragen bij de gemeente waar u woonde. U kunt dan een internationaal uittreksel uit de BRP aanvragen bij een van de 19 gemeenten met een RNI-loket. Dat uittreksel geldt ook als een bewijs van uitschrijving.
Inschrijven als u in Nederland komt wonen
U moet zich gratis inschrijven bij de gemeente: op uw vaste woonadres; op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis).
Als iemand rechtmatig in Nederland verblijft, dan mag een gemeente niet weigeren om hem of haar in te schrijven op een woon- of op briefadres.
Een briefadres aanvragen is gratis.
Uw persoonsgegevens of van uw kinderen inzien
Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u of uw kinderen geregistreerd staan in de BRP. Hiervoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD. Heeft u geen DigiD? Registreer u dan eerst via Digid.nl.
Het inschrijfadres is het adres waar je woont. Het postadres is adres waar iemand alleen zijn post ontvangt maar niet woont. Iemand die jouw adres als inschrijfadres gebruikt, woont voor de gemeente dus bij jou.
Hogere belastingen. Op het moment dat u alleen woont, betaalt u gemeentelijke en waterschapsbelasting voor 1 vervuilingseenheid. Als er nog iemand bij u komt wonen, wordt dit verhoogd naar een meerpersoons vervuilingseenheid. De aanslagen gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting worden dus hoger.