Distributieriem vervangen Kia kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
En ja, Kia Rio heeft ketting en geen riem, dus moet normaal niet vervangen worden.
Distributieriem vervangen Kia Picanto kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
De vervangingsinterval is 135.000 of 6 jaar, naar gelang welke het eerst wordt bereikt.
Heeft u een Kia en vraagt u zich af of er een distributieriem of distributieketting in zit? De meeste Kia auto's hebben een ketting en dus geen distributieriem.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Compact, leuk en kwalitatief top! De tweede generatie van de Kia Picanto is als occasion heel populair. Begrijpelijk, want het is nog steeds een aansprekende auto, met een vlot uiterlijk en veel andere, goede eigenschappen. Daar komt bij dat het ook kwalitatief een erg goede auto is.
Dit vindt de Wegenwacht. Deze generatie van de Rio is één van de Kia's die het tegenwoordig zeer hoge kwaliteitsniveau van dit merk bewijst. Het enige wat wel eens voorkomt, is een breuk in de massakabel van de accu.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Dit moet onder de garantie vallen. Ik had dit niet gepikt, elektronica in zijn geheel valt onder de 7 jaar garantie. Ervaring met Kia Picanto 1.0 CVVT ComfortLine: Ik heb nagenoeg probleemloos bijna 200.000 km met mijn Picanto gereden. Gemiddeld verbruik 1 op 19,65 (grootste deel 80 km wegen).
Deze kleine Kia is een typische stadsauto. Controleer het koetswerk en de wielen voor krassen, deuken en andere schade. Tijdens ritjes over slechte wegdek zijn piepjes en met name kraakjes de Picanto niet vreemd. Niet direct een betrouwbaarheids-issue, wel aanwezig.
Continuous Variable Valve Timing afgekort met CVVT is een systeem van de Zuid-Koreaanse automerk Hyundai.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
Bij breken van de distributieriem zal de zuiger de kleppen raken en in het beste geval hoeven er alleen kleppen vervangen te worden. In het slechtste geval is de motor total-loss en zijn kleppen, nokkenas en zuigers dusdanig beschadigd dat het motorblok vaak niet meer te repareren is.
Waar enkele kettingen soms op 100.000 kilometer moeten worden vervangen, hebben duplexkettingen een vervangingsinterval van zo'n 400.000 tot 500.000 km. In de regel blijven ze echter niet zo lang in het voertuig omdat ze worden verwisseld wanneer de span- en geleidingselementen worden vervangen.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.