Bij een gemiste aansluiting door een vertraging heeft u mogelijk recht op compensatie.Als u meer dan drie uur later op uw eindbestemming aankomt heeft u recht op compensatie tot €600 p.p. Het is hierbij belangrijk dat u vliegt met een luchtvaartmaatschappij uit de EU of vanuit de EU naar een land buiten de EU vliegt.
Waar heeft u recht op bij een overstap buiten Europa
U mist dan niet de aansluitende vlucht, maar komt wel met een vertraging van meer dan drie uur aan op de eindbestemming. Sinds mei 2018 heeft het Europees Hof bepaalt dat passagiers ook in deze situatie recht hebben op een vergoeding tot 600 euro per persoon.
In de Europese Verordening 261/2004 is vastgelegd dat de passagiers recht hebben op een compensatie als de aankomstvertraging meer dan 3 uren bedraagt. Als u de aansluitende vlucht mist, komt u in veel gevallen later dan 3 uren aan ten opzichte van uw oorspronkelijke reisplan.
Bij een vluchtvertraging van meer dan 2 uur moet de luchtvaartmaatschappij tijdens het wachten zorgen voor: eten en drinken. een vergoeding voor 2 telefoongesprekken, 2 e-mails of 2 faxen. een hotelovernachting als de vlucht de volgende dag gaat.
U heeft mogelijk recht op een schadevergoeding.Deze vraagt u aan bij de luchtvaartmaatschappij. Bij een annulering of vertraging waarbij u meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aankomt door operationele redenen, zoals: een technisch probleem of een beschadiging van het vliegtuig door de vliegtuigtrap.
We bieden je vergoeding voor de vertraging (50% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen. We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs).
Als u vliegt, kunt u te maken krijgen met een vertraging. In sommige gevallen kunt u voor deze vertraging een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij en hier een vergoeding voor krijgen, die meestal tussen 250 en 600 EUR ligt.
Omdat vliegtuigen in de lucht met de aarde naar het oosten worden getrokken, kost het meer tijd om naar het westen te gaan. Zie het als een soort lopen tegen de wind in. De jetstream is de echte reden waarom je vluchttijd varieert, afhankelijk van de richting van je bestemming.
U heeft recht op verzorging als de luchtvaartmaatschappij verwacht dat de vertraging op gaat lopen tot: Twee uur of meer bij vluchten van 1500 km of minder. Drie uur of meer bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km. Vier uur of meer bij alle andere vluchten.
Alle luchthavens waar je kunt overstappen stellen een MCT vast, een 'Minimum Connection Time'. Dit is de minimale tijd die een passagier nodig heeft om met bagage tussen twee vluchten over te stappen in een ander vliegtuig. De MTC varieert vaak tussen de 35 minuten en 150 minuten.
Hoeveel tijd je minstens voor de overstap moet rekenen staat niet vast, maar het is verstandig hier ten minste 45 minuten voor uit te tellen. Een overstap van minder dan 45 minuten zal in ieder geval te krap zijn!
Van overmacht is sprake als de vertraging ontstaat door situaties waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen bijvoorbeeld bij een orkaan, aswolk van een vulkaan of oorlog. Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat er bij onvoorziene technische problemen meestal geen sprake is van overmacht.
U mist uw vlucht. Wat kunt u doen? Is er een balie van de luchtvaartmaatschappij aanwezig op de luchthaven, dan is het slim om u daar meteen te melden.De luchtvaartmaatschappij kan dan op zoek naar een nieuwe optie.
We handelen jouw verzoek uiterlijk binnen een aantal weken af. Hebben we jouw claim nagekeken, dan ontvang je van ons een e-mail met daarin vermeld of deze wordt toegewezen en wat het eventuele bedrag is dat je ontvangt.
De vertraging wordt berekend door het verschil tussen de aankomsttijd op uw ticket te nemen en de tijd dat de deur van het vliegtuig opengaat aan de gate. Het is dus niet de landingstijd welke door vele luchtvaartmaatschappijen wordt gebruikt.
Afhankelijk van waar u heen vliegt in welke periode is het tijdsverschil met Nederland tussen de 8 en 12,5 uur. Een paar tips om een jetlag zoveel mogelijk te voorkomen: Ga een paar dagen voor uw vlucht al een uurtje later slapen. Zo kan uw lichaam al een klein beetje wennen en elk uurtje is meegenomen.
Ook de vliegrichting kan meespelen bij een jetlag. Er is namelijk gebleken dat van west naar oost vliegen meer klachten geeft dan andersom. Dit komt omdat je 'tegen de tijd' invliegt. Stap je bijvoorbeeld 's ochtends op het vliegtuig en vlieg je richting het oosten.
De vliegtijd naar het oosten is vaak korter dan naar het westen omdat de piloot zogeheten jet streams benut, die het vliegtuig wind mee geven. De straalstromen gaan oostwaarts om de aarde in vier gordels, twee op elk halfrond.
Een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij kan in de meeste gevallen via de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Mocht dit niet zo zijn dan kunt u een brief sturen naar de betreffende luchtvaartmaatschappij.
U kunt de status van uw vlucht controleren door naar de website van uw luchtvaartmaatschappij te gaan en de details van uw vluchten in te voeren, en u weet in één seconde of uw vlucht op tijd, vertraagd of geannuleerd is.
Als uw trein niet rijdt of als u meer dan 60 minuten vertraging oploopt kunt u uw ticket omboeken voor een andere trein op een andere dag voor exact dezelfde route of zonder kosten annuleren via uw oorspronkelijke verkooppunt.
Bij een half uur vertraging kun je al de helft van de enkele reis terugkrijgen. Reisde je met de hogesnelheidslijn, zoals de intercity direct, dan wordt de enkele reis voor de helft vergoed vanaf een kwartier vertraging en volledig bij een half uur vertraging.
De oorzaken van een verstoring op het spoor zijn divers, maar in de basis terug te brengen naar drie factoren: het weer, de techniek en de mens. Zo kan veel sneeuw er bijvoorbeeld voor zorgen dat een wissel niet goed werkt. Een omgewaaide boom op het spoor veroorzaakt een versperring.