Als u wilt beginnen met internetbankieren hebt u een bankrekening en een bankpas nodig. Die kunt u aanvragen via de website van ING. Het gebruik van Mijn ING is gratis voor particulieren. Zakelijke klanten betalen wel voor het internetbankieren.
Inloggen en bevestigen internetbankieren
Om te internetbankieren heb je meestal een bankpaslezer of digipas nodig. Dit is een apparaatje dat codes genereert, zodat je bijvoorbeeld een betaling kunt doen.
Je begint met het aanvragen van Mijn ING (internetbankieren). Dat doe je met een online aanvraagformulier. Dan krijg je eerst een gebruikersnaam thuisgestuurd en daarna ook een wachtwoord. Daarna moet je toch even langskomen op een ING-kantoor of ING-servicepunt (maakt niet uit waar).
Alle grote banken in Nederland bieden de mogelijkheid om te internetbankieren. Om ermee te starten, moet u dat wel eerst aanvragen bij de bank. Die stuurt daarna inloggegevens op. Hiermee hebt u voortaan toegang tot de website van de bank en uw bankgegevens.
Heb je geen smartphone of tablet? Dan moet je je inlog bevestigen met de ING Scanner. Je krijgt dan een kleurencode te zien die je moet scannen. Daarna krijg je een code, die je overtypt in Mijn ING.
Je kunt iemand machtigen om de Betaalrekening te beheren. De gemachtigde kan vervolgens alleen (geld)handelingen verrichten voor producten die direct aan de Betaalrekening zijn gekoppeld. De gemachtigde kan geen producten aanvragen of wijzigen en de rekening blijft altijd op naam van de rekeninghouder staan.
ING-klanten gebruiken een TAN-code onder meer om een betaling te bevestigen. De TAN-code staat op een papieren lijst of wordt per SMS ontvangen. Klanten met de app voor mobiel bankieren kunnen hun betaalopdrachten via die app bevestigen (Mobiel Bevestigen).
Mobiel Betalen Activeren
Ga naar "Mobiel Betalen" via de instellingen in de ING app. Maak een "mobiele pas" en lees en accepteer de voorwaarden. Geef aan of je gebruik wilt maken van gezicht- of vingerafdrukherkenning. Je bent klaar!
De mogelijkheid om met behulp van een QR-code de ING Mobiel Bankieren App een extra toestel te installeren is uit de app gehaald. Als je de app ook op een ander toestel wilt installeren, kun je dat nu alleen doen door de app op het andere toestel te downloaden en te activeren zoals met de app op het eerste toestel.
Veilig bankieren op tablet of iPad
Bij bijna elke bank kun je een app downloaden voor je iPad of tablet. Je kunt dan kiezen uit de App Store voor de iPad en voor een Android toestel kies je voor Google Play. Daarna volg je de instructies op de site van je bank. Het is vrij makkelijk te regelen.
Gebruik de app om te internetbankieren. Mobiel bankieren en je bankrekening bekijken via een app op je smartphone of tablet is veilig, zeker ten opzichte van internetbankieren via een browser op een openbaar wifi-netwerk . Uiteraard kun je dingen doen en laten om veiliger te bankieren met een app.
Een andere optie is internetbankieren via de databundel (3G of 4G) van je provider. Dit kost je geld, maar is ook veilig. Je kunt er dan ook voor kiezen om tijdelijk van je smartphone een hotspot te maken waar je je tablet of computer mee laat verbinden om te kunnen internetbankieren.
Klanten van ING die meer dan een ton op hun rekening hebben staan, betalen daar vanaf juli 0,5 procent rente over. Dat geldt voor particuliere en zakelijke klanten. Begin dit jaar werd de grens voor iedereen op 250.000 euro gelegd. Volgens de bank is de wijziging het gevolg van de zeer lage rentes in Europa.
Voor het BasisPakket betaalt u € 3,05 per maand. Alle kosten van de producten in het pakket zijn inbegrepen. Gebruikt u andere producten die geen onderdeel zijn van het BasisPakket, bijvoorbeeld een creditcard of rood staan? Dan zijn hier extra kosten aan verbonden.
Per 1 januari 2022 kan er op een Kinderrekening en/of Jongerenrekening van ING maximaal Eur 1.000 per rekening per dag worden gestort. Het maximale bedrag dat er per kalenderjaar op deze rekeningen gestort kan worden is in totaal € 5.000 per rekening.
Maar daar heeft de bank afscheid van genomen. Je moet bij ING dus zowel internetbankieren (met Mijn ING) als mobiel bankieren. Heb je geen telefoon of tablet? Dan kun je om de ING Scanner vragen, een los apparaatje waarmee je een kleurencode op je computerscherm moet scannen om een betaalopdracht te bevestigen.
Je moet de scanner zowel in Mijn ING als in Mijn ING Zakelijk activeren. Als je de scanner al hebt ontvangen en geactiveerd voor je particuliere rekening dan hoef je alleen nog de scanner te activeren voor je zakelijke rekening.
Als u geld over wilt maken zonder gebruik te maken van het internet, kan dit via een overschrijvingskaart. Die kunt u, samen met een bijpassende envelop, bij de bank bestellen.
U kunt TAN-codes via een sms op uw mobiele telefoon ontvangen. Dit regelt u zelf, hiervoor zijn 2 mogelijkheden: U regelt dit direct als u zich online bij ons registreert. U heeft TAN-codes op papier en vraagt TAN-codes via sms aan.