Via de procedure Melding Onterechte Incasso kun je het bedrag tot 13 maanden nadat het afgeschreven is, laten terugboeken. Jouw bank zal contact opnemen met de bank van het bedrijf dat geld heeft afgeschreven. Dit is de incassant. Die bank vraagt aan de incassant de machtiging te laten zien.
Als je een bedrijf hebt gemachtigd om automatisch geld van je rekening af te schrijven, dan kun je deze machtiging wijzigen of stopzetten door bij dat bedrijf een schriftelijk verzoek in te dienen. Neem contact op met het bedrijf om af te stemmen hoe je dit het beste kunt regelen.
U kunt uw automatische incasso blokkeren via uw bank of via het overzicht bij online banking. Let op dat blokkeren niet voldoende is! U dient uw automatische incasso nog stop te zetten bij uw leverancier. Uw automatische incasso blokkeren kan via uw bank.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Als u een incassomachtiging wilt intrekken dan dient u contact op te nemen met de organisatie aan wie u de machtiging heeft verstrekt (de crediteur of incassant).
Ondernemer mag wijziging betalingswijze in nieuw huisreglement niet verplichten. Een verplichte automatische incasso en het eerder innen van facturen mag niet. De Algemene Voorwaarden en het huisreglement staan geen andere wijzigingen toe dan veranderingen in prijs, dus ook geen veranderingen in de manier van betalen.
Is er bij u een bedrag geïncasseerd maar bent u het hier niet mee eens? Laat dan de incasso binnen 8 weken na afschrijving terugboeken. Dit kan alleen bij een SEPA Incasso Algemeen. Een SEPA Incasso Bedrijven kunt u alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van uw rekening wordt afgeschreven.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Een incasso is onterecht als je bijvoorbeeld helemaal geen machtiging hebt afgegeven. Of niet op een geldige manier, bijvoorbeeld telefonisch.
Nee, je kunt een bankrekening niet voor één persoon blokkeren. Er is hier wel sprake van stalking. Dit is het stelselmatig lastigvallen van een persoon, door die persoon te achtervolgen, steeds op hinderlijke wijze contact op te nemen en soms ook te bedreigen.
U kunt een machtiging voor de Belastingdienst op elk moment intrekken. Intermediairs kunnen dit doen via de software die zij gebruiken. Klanten van een intermediair kunnen de (doorlopende) machtiging intrekken door (een kopie van) de registratiebrief die zij van de Belastingdienst kregen naar Logius te sturen.
Een SEPA-incasso Bedrijven kunt u niet terugboeken. Deze kunt u alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van uw rekening wordt afgeschreven. Zodra u de terugboeking heeft verzonden, wordt het bedrag de eerstvolgende werkdag op uw rekening bijgeschreven.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het verkeerdelijk overgemaakte geld te recupereren.
Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op je rekening.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Wat mag een incassobureau niet? Een incassobureau mag geen officiële documenten maken, zoals een dagvaarding. Alleen een gerechtsdeurwaarder mag een dagvaarding afgeven of versturen.
Vraag een betalingsregeling
Neem dan contact op met het incassobureau of bedrijf en vraag om een betalingsregeling. Of stuur onze voorbeeldbrief betalingsregeling. U kunt de rekening dan misschien in delen betalen. Probeer te voorkomen dat het incassobureau of bedrijf naar de rechter gaat.
Als een (periodieke) overboeking is afgeschreven, kun je deze niet meer terugboeken. Wil je je geld terug? Neem dan contact op met de ontvanger.