Normaal gesproken wordt een multiriem op tijd vervangen. Het kan echter gebeuren dat de riem scheurt of dusdanig slipt dat hij niet meer functioneert. Dan zal onder meer de stuurbekrachtiging, airco, en motorkoeling niet meer werken.Ook laadt de accu niet meer op.
Wanneer de multiriem knapt, werkt de aircopomp niet meer, valt de stuurbekrachtiging weg en wordt de accu niet meer opgeladen. Als de waterpomp op de multiriem is aangesloten, valt ook de motorkoeling uit. Zolang de motor niet oververhit raakt kun je nog een korte afstand afleggen om bij de garage te komen.
Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
Wanneer V-snaar vervangen
Wanneer je auto een soort hard jankend/ piepend geluid maakt dan weet je dat het tijd is om je V-snaar of multiriem te vervangen. Daarnaast kan je het ook zien dat er scheurtjes in zitten of de snaar of riem is uitgedroogd.
Een multiriem zou minimaal 60.000 km mee moeten kunnen.
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
Een V-snaar, ook wel multiriem genoemd is een riem die zorgt voor de aandrijving van de waterpomp en de dynamo. De V-snaar zelf wordt aangedreven door de motor.
In veel auto's drijft de riem ook de waterpomp aan, die verantwoordelijk is voor de motorkoeling. Zonder (werkende) multiriem kunnen dus al deze onderdelen niet functioneren en kunt u in principe niet met de auto rijden. De riem wordt op zijn beurt aangedreven door de krukas van de motor.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
De distributieriem verzorgt een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. De multiriem of V-snaar zorgt voor aandrijving van de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtiging en aircopomp.
Als de waterpomp nog loopt en de motor wordt gekoeld, kunnen korte afstanden worden afgelegd zonder V-snaar. Houd er echter rekening mee dat de besturing wordt veel moeilijker als de servopomp/stuurbekrachtiging uitvalt.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
De multiriem zorgt voor de aandrijving van de dynamo, de stuurbekrachtigingpomp en aircopomp. Hij bevindt zich vaak zichtbaar aan het motorblok en is eigenlijk een moderne variant van de V-snaar.
Riemspanning controleren
De spanning van een V-snaar kun je controleren door met je vinger op het langste gedeelte van de snaar te drukken. Als de snaar meer dan ongeveer één centimeter ingedrukt kan worden, staat hij te slap en moet gespannen worden. De multiriem controleer je door hem op een lang gedeelte te draaien.
De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Wat als de distributieketting breekt? Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieketting: hij kan breken of oprekken. Als hij breekt, loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er motor-schade ontstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Je kan net zolang doorrijden totdat de accu leeg is. Dan werkt je elektronica niet meer en valt hij stil. Automaterialenzaken kennen soms een ruilsysteem; oude dynamo inleveren, nieuwe mee. Dan ben je voor 150 wel klaar.
Soorten riemen
De bekendste riem is waarschijnlijk de distributieriem. Daarnaast is er nog de V-snaar of V-riem en de multiriem. Elk van deze riemen dient een andere functie en zijn belangrijk bij het onderhoud van uw auto. Regelmatige controle van de riemen voorkomt dure reparaties.
De prijzen voor een multiriem of een v-snaar starten vanaf € 40 en het duurt gemiddeld een half uur tot anderhalf uur om deze te installeren.
Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen.
Toepassing aandrijfriemen tegenwoordig
Ook in auto's werden aandrijfriemen toegepast zoals de getande aandrijfriem die ook wel distributieriem wordt genoemd. Deze riem is echter niet van leer gemaakt maar van speciaal verstevigd rubber. Er worden tegenwoordig eigenlijk geen leren aandrijfriemen meer toegepast.