In een 4-takt motor bestaat de verbranding uit vier zuigerslagen.De inlaatslag, de compressieslag, de verbrandingsslag en de uitlaatslag. Als eerste gaat de zuiger omlaag en wordt er vers brandstofmengsel de cilinder ingezogen (inlaatslag).
Het toevoegen van brandstof aan een 4-takt motor is een stuk eenvoudiger dan bij een 2-takt motor. Bij deze motoren voeg je de benzine en olie toe in aparte tanks. Gebruik ook voor deze machine Euro 98 of alkylaatbenzine. Gebruik in het oliereservoir een hoogwaardige 4-takt olie, zoals Protecton 4-takt olie.
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Qua brandstof is er ook een verschil: Een 2 takt motor loopt op een mengsmering; dat is benzine en olie in één. Een viertaktmotor loopt op pure benzine maar de motor heeft daarbij evengoed ook olie nodig.
Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat.Dat terwijl bij een 4-takt motor bij iedere verbranding de zuiger twee keer op en neer gaat.
Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen. De kleppen worden op het juiste moment geopend en gesloten zodat ze niet tegen de zuiger aan kunnen komen. De bediening van de kleppen wordt geregeld door een nokkenas.
Over 4-takt olie
Viertakt olie wordt gebruikt voor diverse doeleinden, onder meer voor het smeren van de motoren van boten, scooters, brommobielen en motorfietsen. Het verschil tussen een 4-takt en een 2-takt motor is dat de olie bij een 4-takt motor niet samen met de benzine verbruikt wordt.
Dit komt omdat een 2 takt motor niet over een apart reservoir beschikt waar de olie in kan worden gedaan. Het gebruik van een 2 takt benzine in een 4 takt motor is hierdoor in de basis al sterk af te raden.
Als u olie bij moet vullen gebruikt u in de meeste gevallen 10W-40W olie. De olie vult u bij via de opening waar de peilstok zit. Vul stapsgewijs de olie bij en pijl deze tussendoor, er gaat gemiddeld slechts 0.7L olie in.
Als je het de mengsmering voor de kettingzaag zelf mengt:
1 : 50 = 1 deel olie + 50 delen benzine. Voor een mengverhouding 1: 50 heb je vijf liter benzine en 0,10 liter (100 ml) motorolie nodig, liefst STIHL tweetaktmotorolie.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor. Dit kan schade veroorzaken op termijn.
Het verschil tussen Euro95 en Euro98 is het octaangehalte, en tegenwoordig nu ook het ethanolgehalte. Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.
Ja, dat mag zeker.
De 4-takt motor rijdt in tegenstelling tot de 2-takt motor niet meer op mengsmering (mengsel van benzine en olie om de motor te smeren). Mengsmering is bij de meeste benzinestations ook niet meer verkrijgbaar, waardoor men dit thuis zelf moet mengen.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Na een korte inspuit- en ontstekingsvertraging ontbrandt de brandstof spontaan. Hierop volgt een verbranding met een snelle druk- en temperatuurstijging. Hoewel de inspuiting voortduurt, neemt de drukgradiënt af, doordat het luchtoverschot afneemt, zodat er een gedeeltelijk beheerste verbranding plaatsvindt.
Een uitstekende viertakt olie is bijvoorbeeld de Kroon Oil Expulsa 5W50 motorolie. Deze vol-synthetische motorolie is met name ontwikkeld voor moderne hightech motorfietsen met hoge tot zeer hoge vermogens.
4-takt motorolie
Over het algemeen zit u in Nederland altijd goed met viscositeit van 10W30 of 10W40. U kunt altijd aanhouden wat de fabrikant van de buitenboordmotor aanraadt.
Bij een 4-takt scooter moet de olie meestal elke 3000-5000 kilometer worden bijgevuld, afhankelijk van het merk en het model. Dit kan variëren, dus raadpleeg de handleiding van je specifieke scooter voor het aanbevolen interval.
Aspen 4 gebruik je in alle viertakt machines op benzine. Zoals een grasmaaier, trilplaat of aggregaat.
Een tweetaktmotor of tweeslagmotor is een zuigermotor of verbrandingsmotor die arbeid levert bij elke neergaande beweging van de zuigers in de cilinders.
Grasmaaiers zijn nagenoeg altijd voorzien van 4-takt motoren en werken op loodvrije benzine. Aspen 4 is te gebruiken in alle viertaktmotoren waarin Euro 98 ongelood gebruikt wordt.
ARDECA SCOOT-TEC 10W40 4-Takt olie is geschikt voor alle generatie scooters en bromfietsen en biedt een uitermate goede bescherming tegen slijtage, afzettingen, sludge en oxidatie onder alle omstandigheden.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
De Castrol Power RS 10W-40 4T is de beste vol-synthetische motorolie voor 4-takt scooters. Deze olie is geschikt voor bijna alle 4-takt scooters.